jarb 78 Postad 13 Oktober , 2013 Berätta hur du mätte spänningsfallen över kablarna från motorn till batteriet. Eftersom jag anser att det finns ganska stor anledning att misstänka just dessa vill jag inte släppa det spåret förrän det är helt verifierat att det inte är dom.. F-n, det kliar i fingrarna o få mäta på det här Det är som sagt lätt och knäcka med lite mätningar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuniBo 0 Postad 13 Oktober , 2013 Tog loss jordkablarna från blocket och gjorde rent, lite oxid var det på kabelskon. Kontaktspray efter rengöring och drog ihop. Gjorde samma procedur på reläsidan, (det var förresten jorden till trimreläet som var en av de två kablar jag provdrog tidigare och som inte satt fast så hårt), när jag tog bort kabeln så märkte jag att muttern inanför som håller ett bleck till en annan pol satt löst så jag inspekterade och drog fast gjorde rent den första kabelskon och drog fast. Hoppades att jag var nå´t på spåren, men tyvärr.. ingen skillnad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuniBo 0 Postad 13 Oktober , 2013 Jag satte ena kabeln till multimetern på batteriets minuspol, på en av kabelskorna monterade på den stora polskon. Den andra kabeln på batterikabelskon som är skruvad i blocket. På plussidan samma princip vid batteriet och den andra först på pluspolen på solenoiden som går till trimreläet och sedan istället från batteri till trimreläets pluspol. Har inte mätt från solenoid till trimrelä men det gör jag om 15 sekunder, återkommer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 Oktober , 2013 När du mäter 8,5V på trimreläts jordpol, var har du den andra änden av multimetern ansluten..? 8,5+4,6=13,1 lixom.. Det luktar starkt kabel eller kontaktfel om detta.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuniBo 0 Postad 13 Oktober , 2013 Jag hade andra punkten på batteriets minuspol. När jag mätte nyss så mätte jag ena sidan på minuspolen på batteriet och den andra på lilla jordplinten på motorn dvs där trimreläets jordas, där har jag också 8,5 volt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 Oktober , 2013 Där har du ditt spänningsfall! Motorn jordar inte mot batteriet. Felet finns i anslutningarna, kabelskorna eller kabeln i sej.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuniBo 0 Postad 13 Oktober , 2013 Jag gjorde rent den lilla polen men det är huvudmatningens pol som är boven då menar du? Skall omgående ta isär och åtgärda, återkommer.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 Oktober , 2013 Du kan delmäta hela slingan. Motorns jordskruv till motorkabelskon, motorkabelskon till motorkabeln, kabeln i motoränden till kabeln i båtänden, kabelskon i båtänden till batteriklämman, batteriklämman till batteriets minuspol. Där det inte visar 0 volt har du spänningsfall. Jag har tidigare varit ute för dåliga kabelskopressningar på Yamahas orginalkablar så jag skulle inte bli förvånad om det är det här oxå.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuniBo 0 Postad 13 Oktober , 2013 JAJAMEN! Där satt den. Älsklingen är up-and running igen. Stort tack Jarb för din hjälp och tålamod med en okunnig som jag, (men jag lär mig ). Tack alla ni som kommit med råd och dåd under färden, för min del så är det era inlägg som hållt min lust igång att komma vidare med detta. För er som läser/läst tråden och undrar: Varför i allsindar kollade han inte detta genast? Så är mitt svar: Anslutningarna på motorn liksom motorn i övrigt ser ut som nytt, ansluningrana satt fast rejält och på dessa motorer är det någon slags behandling/lack över skruvarna så det ser väldigt helt och riktigt ut.... PÅ FRAMSIDAN.. ..när jag tog loss den fina kabelskon såg det inte alls lika bra ut på baksidan. Precis som livet självt alltså, låt er inte luras av en fin fasad, skiten är på insidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 Oktober , 2013 Kul att det fixat sej! Jo det är lite frustrerande och svårt att få en annan person och göra som man vill Men sådana här fel är alltid väldigt enkla att hitta med en multimeter. Det gäller bara att metodiskt mäta spänningsfallen bit för bit tills man hittar det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 13 Oktober , 2013 Grattis junibo! Då var det som jag misstänkte och tipsade om tidigare. Gå igenom alla kontakter :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuniBo 0 Postad 13 Oktober , 2013 Japp, visst är det så. Som jag skrev på slutet så var ett av mina misstag att titta och tro att det var OK med anslutningen fast jag borde tagit isär som du sa. Litegrann som när man var yngre, vissa misstag måste man göra själv. Det sa en klok man till mig när jag köpte en VW bubbla för länge sedan. Men vilken tur jag hade som drabbades av detta med båten på land precis efter höstkonservering och inte vid sjösättning eller ännu värre till sjöss. Att jag lärt mig en hel del mer om min båtmotor under tiden också är en extra bonus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser