Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
JuniBo

Yamaha F150 helt död

Rekommendera Poster

Tjena,

Gjorde oljebyte m.m. igår och skulle starta motorn efter oljebytet. Allt var normalt när jag slog på tändningen och startmotorn hann dra mycket kort sedan blev allt dött. Ungefär som en säkring som gått. Instrumenten är döda, tilten är död ja det verkar som om ingen ström finns helt enkelt.

Har kollat säkringspanelen på motorn och alla säkringar verkar hela där. Lossade batterikablarna och satte tillbaka dem igen. När jag slår på tändningen så klickar skiljereläet till batterierna och lampor m.m. funkar som vanligt.

Om någon har ett tips vad jag kan kolla härnäst så är jag tacksam. När jag gjorde oljebyte m.m. så var det fuktigt/regnigt väder men jag har haft en presenning över motorn när kåpan var avlyft så den har inte blivit blöt mer än möjligen någon enstaka droppe.

Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte någon kapacitetstest men jag har dubbla batterier och övriga elprylar funkar så det känns som nå´t annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips för spänningstest när man saknar instrument.

Tänd en lampa och ge akt på ljuset när belastningen läggs på. Lyser den lika starkt är det ingen belastning eller rätt svag.

 

Detta fungerar i de flesta elmiljöer och stora strömförbrukare. Starten drar mycket ström och spänningen sjunker nån volt och syns tydligt som svagare ljus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! I mitt fall så är allt helt dött, finns ingen tendens till klick i startrelä eller antydan till att något händer, även instrumenten till motorn är döda så jag antar att det inte hänger på batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn eftermonterad startspärr..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hör rätt så måste jag korrigera mig lite, när jag vrider på tändningsnyckeln så klickar startreläet, (i vart fall klickar något i motorn, svårt höra när man står vid ratten).

Petade lite med reglaget och död-mans-greppet för att se att inte de halkat på sned.

Nytt fenomen uppträder nu, det surrar kontinuerligt från startreläet, (eller vad det kan vara) och instrumenten tänder upp men svagt. På vänstra instrumentet kan man inte bläddra mellan funktionerna på men det kan man göra på det högra.

Tryckte på tiltknappen på reglaget och då blev allt dött igen.

Jag har tyckt att det låtit lite illa om tilten när jag kört den för att tilta upp motorn helt. När jag körde den i trimläget lät den däremot inte illa. Är det något problem här som ligger bakom alltihop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Låter som taskig kontakt kolla anslutning vid motor/bakom huvud brytare,

Typiskt fenomen när kablarna släpper fram lite kräm men vid större belastningar så dör det.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som både spänningsfall och eventuellt jordfel nånstans. Har du gått över de grova anslutningarna i motorn oxå från batteriet? Hur gammal är motorn? Har den Command Link eller LAN-instrument som en del kallar det oxå..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kanske det. Jag har dubbla batterier och har bytt plats på dem utan att det blir någon skillnad. Båten är en 2008 så de har varit med ett tag. Jag har dock skött dem by-the book men det hjälper väl inte hur länge som helst. Ska kolla med något annat batteri för säkerhets skull kanske.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På motorn så ser allt väldigt fräscht ut men jag har inte plockat isär något för djupare koll.

Har en Yamarin 64 så kablarna går inte via huvudströmbrytaren utan direkt från batteriet till motorn. Jag får kolla lite noggrannare mot batterierna, ska göra det direkt. Tyckte dock det såg bra ut när jag skiftade batterierna nyss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De grova kablarna från startbatteriet till motorn ser bra ut på bägge sidor. På motorn ser det ut som när den kom från butiken och på batterisidan ingen antydan till oxid eller annat.

Under oljeservicen så körde jag tilten upp o ner en del i samband med byte av olja i växelhuset. Kan det vara så att bägge batterierna kapsejsat? Ofta tror man ju att det är OK när bägge beter sig likadant men man vet ju aldrig...?

Kan det fuktiga vädret igår gjort att jag fått fukt i något kontaktstycke i motorns kablage?

Hade som sagt presenning över men något stänk kan det ha kommit förstås, om inte annat medan jag satte tillbaka kåpan igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sex års batterier är inte illa. Som vanligt är det batterierna som man misstänker först och två kassa batterier blir inte bättre än ett.

 

Har du inget att mäta med kan du indikera med glödlampa direkt på batteripolerna.

 

Som du beskriver är allt du försöker med så finns inte tillräckligt med spänning. Batterierna behöver bytas men det kan vara bra att ge till våren.

 

Testa med bilens batteri för du vill ju veta om allt är ok och det verkade ju som inget funkar vilket tyder på ett batteriproblem eller en dålig kontakt på vägen fram till motorn. Alltså ett enkelt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått loggivaren bytt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte vad jag kan erinra mig. Har servicepapperen hemma men jag har inte fått info eller läst på kvittot att det är bytt någon logg-givare.

Båten är sedan den var ny regelbundet servad på Yamaha-Center enligt boken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren sitter på BB-sidan vid oljefiltret, du ser slangen gå ner i riggen till pitotröret. Har givaren 17 mm nyckelvidd är den inte bytt. Har den 24 mm är den bytt. Har du den gamla så koppla loss givarens kontaktstycke o testa slå på tändningen o starta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu provat med ett bra batteri men det blev ingen skillnad, samma fenomen med svagt lysande instrument som slocknar om jag trycker på trim-knappen på reglaget.

Får för mig att det är runt tilt/trim som det är nå´t elfel. Eller det kanske bara är för att det är en stor förbrukare som den inte reagerar ett knyst...?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den gamla givaren som sitter där. Drog ur det grå kontaktstycket ur givaren. Det går inte att starta. Instrumenten lyser inte alls nu men det har varit lite inkonsekvent, dvs de lyser ibland men inte alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har verkstan slarvat, gick ut servicemeddelande att de skulle bytas kostnadsfritt i April 2009. Se till o få den bytt. Membranet i dom gamla spricker med jordfel som följd o en himla massa konstiga elfel eftersom den då drar ner motorns signalspänning. Var det fukt i kontaktstycket?

Det är troligen nåt som drar ner spänningen i motorn. Kan va dålig kontakt eller ett jordfel. Försök få fatt i en multimeter så du kan mäta lite..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag ska snacka med Yamaha Center och se om de kan ordna det. Det var ingen fukt i kontaktstycket utan torrt och fint.

Jag ska ta med mig en Multimeter hit så jag kan kolla lite men det blir senare i veckan, plikten kallar så jag får lägga ner detta för idag.

Stort tack till dig Jarb och alla andra som kommit med uppslag, mycket tacksam för det.

På ena eller andra viset ska vi väl lösa detta.

Hälsar

Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte redan tänkt på det så lämna båten med batterierna urkopplade från motorn.. Eftersom vi inte vet vad som orskar detta är det bättre o spela safe..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har en Yamarin 64 precis som jag så känner du kanske till det rent ut sagt usla elsystemet som dessa båtar har. Det är alltså inte helt otroligt att felet ligger i den del av motorns elsystem som finns i båten.

Bl a har slangen som går innanför bordläggningen mellan förarplats o riggingslangen i akterspegeln en ovana att ramla ner, ofta med elfel som följd. Elsystemet är i princip inte klammat överhuvudtaget och man har låtit kablar löpa längs med oskyddade utstickande skruvar osv..

Läs gärna denna tråd, speciellt mitt inlägg från 17 juni 2011 -   klockan 15:31

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=399254

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst tråden tidigare och kollade förra sommaren detta med nerfallen slang då mitt reglage går tungt.

 

Då hängde det kvar men jag har i sommar dunsat i ganska hårt några gånger när det varit lite sjö, så det är kanske läge att kolla igen.

 

(Såvitt jag kunde utröna beror det tröga reglaget på en mysko svanhalsliknande dragning av reglagekablarna i aktern innan de går ut i tuben till motorn. I vissa lägen blir det en väldigt konstig krumelur och det är inte konstigt om det kärvar. Bäddat för framtida problem antagligen. Kablarna skulle varit kortare eller dragna i en längre mjukare böj).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såpass, eftersom jag inte reagerat på det så är nog mina kablar i lagom längd. Mitt reglage går snarare för lätt o jag får sätta åt friktionsbromsen rätt rejält för att det inte ska gasa på egen hand i lite sjögång. 2008 började man ju montera de lite dyrare och betydligt halare teflonbelagda kablarna så dessa borde du ju oxå ha. Vilket varv byggde din båt om man får va nyfiken. Min är ju som du kan se i tråden byggd av Finn-Marin, samma firma som bygger egna båtar under namnet Finnmaster..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...