Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Valerius_Hansson

Mecruiser V8, 7.4 Bravo startar inte

Rekommendera Poster

Jag köpte en Four Winns 225 Sundowner 92-a för någon månad sedan.

De två första gångerna jag var ute med den fungerade allt perfekt, men sist jag skulle ut så ville inte motorn tända utan den stod bara och tuggade. Jag har provat att torka upp den med fullgas om jag nu råkat sura den eller så, men det hjälper inte heller.  Dock känns det som om den nästan kommer igång ibland, men ändå fattas det där sista lilla.



Till detta problem har nu också kommit att om inte gasreglaget står exakt rätt (på millimetern!), så är tändningen helt död. Men om man ruckar lite grann på reglaget kan man få tändning igen, men motorn startar fortfarande inte.



Jag har kollat så att spjället öppnar på förgasaren osv.

Var hittar jag tändstiften så att jag kolla dom? Kan inte något alls om V8-or, därav min kanske dumma fråga.



Startmotorn är bytt i somras, har också läst att det kan sitta en soloneid på den som kanske hänger sig, kan det vara så tro och i så fall, var sitter startmotorn? Jag vet hur den ser ut, men kan inte se den även om jag tagit bort alla skydd och täckplattor kring motorn.



Jag skall egentligen bara ta upp båten för vinterförvaring nu och behöver ha igång den för att få upp den på trailern då den är för tung för att vinschas upp.



Någon som kan tipsa mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är heller ingen fena på V8 men jag kan tänka mig att det är chokfunktionen som inte fungerar på din förgasare. Har du provat att pumpa med gasreglaget för att få chokfunktion via acc-munstycket/ena.

Tändstiften sitter i ena änden av tändkablarna. Bara att följa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De två gånger jag varit ute med den så har jag pumpat med gasreglaget 2-3 ggr innan jag vridit om tändningen och då har det fungerat perfekt, men sista gången så ville det sig inte alls. Jag har provat att följa kablarna men dom försvann ju in på undersidan av motorn om jag inte har fått det helt om bakfoten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen lösning på ditt problem men vill bara nämna att du måste konservera motorn inför vintern. Lät som du är ny på detta med motorer :)

 

Tändstiften lär det inte vara som bråkar. Titta ner i förgasaren och be någon pumpa med reglaget. Om det sprutar bensin så är det troligen något strul med tändningen. Förgasare brukar inte ge upp bara så där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara flera fel men du bör nog låta någon tekniker kika på det där med tändningen och gasreglaget.

Kan vara den så kallade microbrytaren som sitter på växelreglaget som bråkar och den ska döda tändningen precis när man lägger i och ur växeln.

Microbrytaren sitter alltså på motorn där växelvajern sitter. Inte vid gasreglaget vid ratten.

 

Antagligen har du köpt båten privat, annars hade det bara varit att ringa till firman som sålde och reklamera.

Som påpekats, glöm inte att konservera motorn och då viktigast med glykol mm så inte motorn frotsprängs, snart vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen microbrytare när det är Bravo drev

Dock låter det lite skumt att det skulle sitta en 7.4 i en 225 Sundowner. Mycket ovanligt i så fall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så enkelt var det inte så det kunde vara en mikrobrytare.

Tycker ändå du ska undersöka varför du inte har tändning mer än i vissa lägen på gasreglaget. Kan vara elfel från tändningslås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara motorstorleken som är ovanlig i inlägget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis du har hittat startmotorn. Bra jobbat. Nu är det bara tändkablarna kvar. Hur går det, har du kollat chokfunktionen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope, det är inte jag som hittat startmotorn, denna bild är från när den byttes.

Jag lade in bilden för att visa att det verkligen är en 7.4 Bravo eftersom detta verkar vara ovanligt och det fanns ju mer som var ovanligt, men vad?? Det var mest det jag ville veta.



Skall kolla elfel från tändningen, men skulle det verkligen kunna göra att motorn bara står och tuggar på startmotorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi måste reda ut ett och annat....

1. Du säger att motorn står och tuggar... Om den gör det så kan du direkt utesluta startmotorn. det är ju den som drar runt motorn så att den tuggar Om startmotorn är trasig så händer ingenting när du vrider på startnyckeln. Om startmotorns bendixdrev, som kopplar ihop startmotor och motorn mekaniskt, är trasigt kommer du höra ett tydligt vinande från startmotorn men tugget kommer aldrig.

I ditt fall funkar startmotorn som den ska!

2. Du säger att tändningen inte fungerar om inte gasreglaget står exakt i mitten. Jag förutsätter att du egentligen menar att startmotorn inte aktiveras när du vrider nyckeln till startläge. Tugget kommer inte... Tändningen är dock alltid på när nyckeln vridits till tändningsläget (läget innan det fjädrande startläget).

Detta är helt i sin ordning. Det ska vara så för att du inte inte ska kunna starta motorn med växel i. Tänk dig om du skulle stå vid en brygga och du skulle råka starta med växel i och full gas.... Läget skall givetvis inte vara för extremt känsligt utan så fort du har friläge i ska du kunna starta motorn.

Du har varken fel på startmotor, bendixdrev eller startmotorns solenoid. Solenoiden är ett elektromagnetiskt relä som har till uppgift att släppa på den väldigt starka strömmen som startmotorn drar vid start. Om den strömmen gick genom tändningslåset skulle det smälta per omgående. därför låter man nyckeln styra detta relä med en liten ström som drar en elektromagnet med ett kraftigt metallbleck som leder den starka strömmen till startmotorn.

 

I ditt fall behöver du konstatera två saker...

1. Har du gnista på tändstiften. Du behöver inte ta loss ett stift. Följ bara en tändkabel från fördelaren ( en rund sak på motorn med 9 st kraftiga kablar på) .  Den i mitten kommer från tändspolen och de som sitter på kanten går till tändstiften. Följ en av de som sitter på kanten så hittar du ett tändstift. Dra loss tändhatten från stiftet och stoppa i ett löst tänstift i samma tändhatt. Lägg tändstiftet mot någon ej målad metallyta på motorn och vrid på startnyckeln. Kolla att det gnistrar OBS!!! Håll inte i tänstiftet med handen när du gör detta! Du får en stöt om du gör det!

2. Kolla att du har soppa fram till förgasaren och att  förgasarens flottörhus är uppfyllt. ta av luftrenaren så att du ser förgasarens spjäll. Öppna spjällen och titta ner med en lampa i förgasarhalsarna. Aktivera accpumpen genom att mekaniskt trycka på den. Hittar du inte den så låt någon sitta och pumpa ett par gånger relativt snabbt på gashantaget. Nu skall du se en ganska kraftig dusch av bränsle i två av portarna på förgasaren (om du har en 4-port) Det skall vara i de två mindre  portarna (primärportarna) de är de som öppnar först vid gaspådrag.

 

Börja med dessa två ganska enkla felsökningar och återkom med resultatet så kan vi ta det därifrån!

 

 

Tomas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du råkar möjligen inte ha dödmansgrepp som du har glömt bort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en oljetrycksgivare på motorn som bryter tändningen om det inte finns oljetryck, har du tillräckligt med olja i för att få oljetryck så kan det vara givaren som gått sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns, men knappen på den är intryckt som den skall med gripklon, men kan den spöka ändå tro? Att den kanske inte släpper eller vad man skall säga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om du har gnista eller inte...?

Den felsökning med gissningar du gör nu kan vara helt onödig,

Kolla med ett tändstift på en tändkabel om du har gnista! Om du har det kan du sluta leta eventuella tändningsfelkällor.

Att kolla gnistan tar 1 minut och 12 sek, ryck loss en tändhatt och tryck i ett stift, lägg det mot metall på motorn vrid på starten och titta!

Gnista - leta bränslefel

Inte gnista - leta tändningsfel

 

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var problemen ur världen...det var visst bara skit mellan stolen och ratten ;-)

Den mänskliga faktorn hade slagit till och den förre ägaren hade visst ännu sämre koll än jag på hur man startar en V8 på lämpligast vis...

Allt är grönt nu, motorn startar snällt och den är vinterservad och frostskyddad, har t.om kostat på den ett specialsytt vintertäcke som andas.

Till våren återstår lite småpill som att impregnera hamnkapell, täta en läckande taklucka i förpiken mm.

Tack för alla tips och råd.

Valerius_Hansson, en riktig snedseglare ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...