Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
jocks123

Helt ny motor orkar inte? ?

Rekommendera Poster

Förra helgen var jag och hämtade min nya båt, en linder 445 sportsman catch med en 30 hk Yamaha, Motorn är också helt ny.

Förra helgen var vi ute 4 personer med packning, mat osv. En heldag och jag tyckte motorn/båten gick toppen! Dock fick jag ju inte varva över 4500varv pga. Inkörningen.

Idag när vi var ute för andra gången så fick jag en helt annan uppfattning, vi var samma 4 personer ute men motorn känndes trött, den reagerade dåligt/långsamt vid gaspådrag och fick den inte att varva mer än4700 varv. Känndes som den gick tung.

Vi provade sen med 2 pers i båten o då gick den bättre, vågade dock inte pressa den helt.

Vad kan det vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en bild på nätet, är det en sån här?

Jag är inte så insatt vad din motor skall varva men jag tycker inte det låter så anmärkningsvärt att den går lite tungt om ni är 4 pers i båten. Eller är det verkligen så att motorn börjat gå sämre än dagen innan då kan du ha ett problem, Hade du mer last 2:a gången eller annan viktfördelning kan det mycket väl vara förklaringen.

Här är en annan tråd där någon beskrivit fart etc med olika last.

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/42906-Dax-att-utv%C3%A4rdera-linder-445-max

post-10019272-1394237679,0773_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAr du trim på motorn och den är nu mer intrimmad än förra gången. Det gör jättemycket på hur motorn får arbeta = fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...