Anteman 3 Postad 4 Oktober , 2013 Hej, Funderar på att installera gångvärme i båten. Helst hade man vilja ha en Sprakare eller liknande men med tanke på hur sällan vi sover över i DC:n är gångväme en rimligare installation. Men nu undrar jag hur man ska dimmensionera den. Tittar men t.ex. på Bryggan finns det två modeller. En på ca 4kW med två utblås och en på 10kW med fyra utblås. Fler utblås är alltid trevligt men räcker värmen från motorn till? Har en Volvo Penta AQ271C. V8 bensin m.a.o. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 4 Oktober , 2013 Den räcker mer än väl! 10 kW är bara en bråkdel av vad du kyler bort med V8 på fullt skaft , har du ca 250 hk (ca 190 kW) kyler du bort mer än tre gånger så mycket dvs runt 5-600 KW. Den lilla värme som går till värmaren av det är ju 'gratis' när det ändå går åt en massa bensin Den kommer värma gott även på tomgång... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 4 Oktober , 2013 Nice! Tack för supersnabbt svar! Motorn är på 275hk, eller i alla fall var... Vet du kanske även hur länge efter motorn stängts av som man kan räkna med lite ljummen luft? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 4 Oktober , 2013 Inte länge, typ 5 minuter värmepaketen är ganska små och svalnar snabbt när cirkulationen stannar. Beter sig precis som värmen du har i bilen. Det som värmer längre är gjutjärnet i motorn , så snabbt upp med kapellet om det inte redan är uppe! Men den stora vitsen är att all inredning och sängkläder mm torkar ur och inte känns fuktiga när man kommer fram. Använder själv i princip aldrig värmaren i min båt, passar på att torka ur båten med gångvärmen istället. Värmare kan behövas om man ligger på samma ställe flera nätter och det är kallt men sällan första natten om man har gångvärme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 4 Oktober , 2013 Just det, så är det. Cirkulationen stannar när motorn stängs av. Tänkte inte på det. Men precis som du säger så torkar allt när man kör och dessutom kommer man fram varm och inte nerkyld. Hur har du placerat utblåsen i ruffen? Lågt, mittemellan eller högt? Tänker mig att man bör blåsa mot golvet så att värmen sedan stiger. Annars kanske det blir kallt och fuktigt på golvet? I vilket fall betygligt mycket billigare än en Sprakare för 12-15000 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 4 Oktober , 2013 Många utblås är bra för att fördela värmen, man kan montera förgreningar på uttagen från värmaren. Har två under kojerna i bägge ruffarna + ett någon dec. ovanför golvet + ett i garderoben. Har ytterligare ett som defroster på vindrutan. Kolla att du har gott om plats för värmeslangarna , de är ganska utrymmeskrävande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 4 Oktober , 2013 Bra tips! Ska kolla runt lite i båten. Den är inte så stor och bara en ruff men en kall dag blir det skönt med många utblås. Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 4 Oktober , 2013 Det borde gå att montera en egen cirkulationspump till värmepaketet, som startas när du stänger av motorn. Detta för att tillgodogöra sig värmen i blocket. Så har BMW:n jag har. När motorn är varm och jag ska göra ett kortare ärende när det är kallt ute, så är det bara att trycka på knappen, så är kupén varm när jag kommer tillbaka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Oktober , 2013 Förenklat är det så att en liter bensin innehåller 10 kWh energi. Av den går 1/3 ut till propellern, 1/3 i avgaserna och 1/3 med kylvatten. I verkligheten innebär det att för varje liter bensin motorn sörplar i sig kan man få ut ca 1,5 kWh i gångvärme. Gångvärme brukar tas ut före termosten och sen går vattnet tillbaka till sugsidan på pumpen. Vill man ta ut värme efter det att motorn stängs av sätter man ett relä som kopplar pumpen direkt till 12V. Sätter man en kontakttermostat (tex 30-40 gr) mot motorn och kopplar 12V via den så stannar pumpen när motorn svalnat. Lämpligt att koppla in ev fläkt där också. Ett tag efter motorn stannat får man värme men motorn är ingen vidare ackumulator av värme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 4 Oktober , 2013 Haver trenne bilaggregat som blåser varmluft på rutor, fötter och ruffen. Allt från skrotade bilar kostar en bråkdel av vad fina båtbutiken tar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 4 Oktober , 2013 Jo, min bil har en s.k. restvärme funktion som ger värme i upp mot 20 minuter efter man stängt av motorn, får se hur den kopplingen ser ut. Någon form av cirkulation när motorn är avstängd skulle vara kanon. Får tacka för tipsen och kopplingsschemat! En fråga till: Var ifrån tar man luften som ska värmas? Utifrån hade jag tänkt mig så man får frisk härlig havsluft men på bilderna ser det ut som man tar det från utrymmet aggregatet sitter i. Inte så smart om man har den i motorrummet. Där har jag mycket plats och det är ju nära till själva värmekällan (motorn). Men då lär den funka som en motorrumsfläkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 4 Oktober , 2013 Fattar lite trögt just nu men jag har suttit och läst senste 0,2 tråden och känner mig lite mör i skallen :-P Bilaggregat är ju skitsmart. Är det några speciella bilmodeller du kan rekommendera eller är det bara välja och vraka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 4 Oktober , 2013 Haver trenne bilvärmare från skroten. Bara att gå ut och skruva ur någon pasande. Volvo Amazonvärmare är från 1965 Golfen från 1968 Forden okänt årtal alla funkar OK. http://lasselundell.se/vvs.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 5 Oktober , 2013 Att tänka på är om du har slutet kylsystem eller ej. Idag är många värmeceller i aluminium vilket inte är så bra om du kör med färskvattenskylning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 5 Oktober , 2013 Jag har funderat på det där med värmare på skroten. Jag är nog lite slö av mig, eller bekväm, så det får nog bli en ny från Bryggan eller annan handlare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Oktober , 2013 Här kan man hitta bildelar: http://www.bildelsbasen.se Värmepaketen till bilar är bra med stor kapacitet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Oktober , 2013 Jag tog ett bilvärmarpaket som var rätt litet och plastade och bockade plåt så det passade ett litet utrymme som inte var utnyttjat redan. Blir färre av den varan. Med ett köpepaket hade det inte gått in. Är det trångt kan man mixtra till en värmare i riktigt små utrymmen. Fläkten kan leda luften i en strut av plåt eller plast och kan med fördel sitta en bit ifrån värmepaketet. Luftströmmen blir jämnare än om den sitter och blåser direkt på värmecellerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 6 Oktober , 2013 En sista fråga då, hur reglerar man värmen från ett bil paket? Antar att man reglerar farten på fläkten/fläktarna på något sätt. Vill man ha samma funktion som på bilar att blanda varm och kall luft blir det mer komplicerat med två rör (ett med friskluft och ett från värmaren) som går ihop via en Y-koppling som växlare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Oktober , 2013 Till och från. Vid gång blir det nog oftast så att man vill värma sig och då vill man ha all värme man kan få. Annars kan man ju ta en termostat. Den ska då klara lågspänning och likström som är tufft för strömbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 6 Oktober , 2013 Klara inte termostaten fläktmotorn så är det enkelt att koppla in ett relä. Man kan också reglera värmen med en kran, strypa ner vattenflödet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 6 Oktober , 2013 Tack för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 7 Oktober , 2013 Jag har gångvärme i min segelbåt, till en gammal 12 hk diesel. Det är en ganska liten fläktkonvektor som jag köpte ny på Blocket från Dometic (f.d. del av Elektrolux). Jag får inte ut så himla mycket värme, skulle gissa på 1000 watt men det gör stor nytta för jag värmer upp utomhusluft så det blir framför allt torrt. Jag låter allt kylvatten gå direkt från motorn via konvektorn vidare till termostaten. Men en liten hembyggd koppling styr jag sötvattenkylningens cirkukationspump och fläktarna i konvektorn. Kppling består av ett relä och två termostater, en rumstermostat och en anliggningstermostat mot kylvattenslangen in till fläktkonvektorn. Logiken är denna: Om kylvattnet är varmt och det är kallt i båten ---> Kör fläkten. Om fläkten kör eller om tändningen är på ----> Kör cirkulationspumpen. Funkar prima. Det finns en hel del forumtrådar om var man ska plocka ut värmen (t.ex vid temperaturgivarfästet), före eller efter termostat. Om man ska ha värmeväxlare eller inte, en eller flera cirkulationspumpar. Jag designade min lösning för att vara så enkel som möjligt, robust med få komponenter som kan gå sönder. En fördel med gångvärme på en så liten motor som min är att man i nödfall kan kyla motorn om det blir stopp i sjövattenintaget. Det hände mig i somras när det verkligen inte var läge att stoppa motorn. Jag drog upp rumstermostaten till max och konvektorn klarade av att kyla motorn på lågt varv. Sedan visade det sig att det var en spigg som fastnat i kylintagets kulventil. En sak att tänka på om man siktar på att använda den kvarvarande värmen är att när motorn är avstängd så märks ljudet av framför allt cirkulationspumpen mycket, möjligen också fläkten. Lyckat till! ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Oktober , 2013 Jag har eller rättare sagt, hade nästan exakt samma lösning med anliggningstermostat på motorn och relä till pumpen. Värmepaketet jag fick på hade tyvärr väldigt smala rör så för att få cirkulation var jag tvungen att sätta en en extra pump från en skrotad Webasto. På höstkanten tex kunde man låta värmen gå och sen fick den försätta gå tills värmen i motorn tog slut, då stannade den ju av sig själv. Att man tar ut värmen före termostaten är precis som i en bli, man vill kunna börja värma innan motorn blivit så varm att termostaten öppnar. Med en lite motor som inte körs hårt kan det ta lång tid. När motorn blir så varm att termostaten öppnar går det varma vattnet hellre genom värmeväxlare än genom värmepaktet därför att det är lättare. En varmvattenberedare däremot kopplas oftast i serie mellan motor och värmeväxlare, på så vis riskerar man inte att varmvattnet kyls när motorn är kall. Men det funkar inte med mina 9 hk. Tar för lång tid innan vattnet är varmt och det blir inget varmvatten. Så jag har kopplat in varmvattenberedaren före termostat och med extra pumpen. En differentialtermostat kör pumpen så länge kylvattnet är varmare är varmvattenberedaren. Mitt första gångvärmeprojekt var ett bilvärmepaket på en sjövattenkyld motor. Investeringen var typ hundra kronor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 7 Oktober , 2013 Funkar det bra med gångvärme även på sjövattenkylda båtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Oktober , 2013 Visst funkar det, det är ju samma mängd energi du har tillgång till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 7 Oktober , 2013 Jag bara tänker att kylvattnet i en sjövattenkyld inte blir lika varmt... men jag tänker nog fel, man har ju termostat även i desa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Oktober , 2013 Det borde inte va nån skillnad på tempereturen om motorn är sjövatten- eller färskvattenkyld. Det är ju samma vatten, med skillnaden att i en färskvattenkyld motor kyler man färskvattnet med sjövatten via en värmeväxlare. Sen kanske det finns olik termostater Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 8 Oktober , 2013 Jo det kan vara skillnad. Tempen i Yanmar håller < 60 grader. För att förhindra saltavlagring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 8 Oktober , 2013 Det skiljer nog på de flesta motorer. Man vill hålla ner temperaturen för att undvika pannsten på sjövattenkylda motorer. En stor fördel med färskvatten är ju att man köra motorn varmare med mindre slitage och bränsleförbrukning. En skillnad på ca 10 grader i kylvattnets temperatur gör stor skillnad på värmeeffekten givet samma storlek på värmarpaketet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 10 Oktober , 2013 Någon som vet var man plockar ut och kör tillbaka vatten i en b20 som är sjövattenkyld om man vill koppla in en värmeväxlare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser