Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Heri99

Full eller tom tank i vinter?

Rekommendera Poster

Crabfish, du skriver i sista stycket:

Måste vara svårt att hitta fullvärdigt bränsle till hypermoderna känsliga motorer. Speciellt om man tankar på sjömacken då risken är stor i börja av säsongen att det faktiskt är fjolårets soppa man får. Kanske bättre att man väljer vanlig fyrtaktare som utombordare så man slipper haverier.

Det här är en helt vanlig 4-taktare men även en sådan kräver att underhållet sköts. Gör man det får man i regel inga problem. Tveksam soppa ställer till problem i fler motorer än dessa så det är inget unikt, moderna dieslar t ex.

Har ingen sjömack hos mej o har ingen aning hur en sjömack kvalitetssäkrar sin bensin. Säljer man 95 oktanig bensin enligt rådande kvalitetsnorm får man väl förutsätta att det faktiskt är det man får oxå. Men känner man sej tveksam på det kan man ju undvika sjömackarna. Sen undrar jag om inte dessa får onödigt mycket skit, det är ju bekvämare att skylla på sjömackens soppa än att erkänna att anledningen till haveriet ligger hos en själv och skötseln av motorn..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jarb för ett uförligt svar.

Nu vet jag att nivån i tanken inte är det primära, Tack också för tipset att ta det lite lugnt med gasen på vårkanten. 

Tyvärr är mina allmäna motorkunskaper begränsat till typ påfyllnad av olja och spolarvätska till bilen. Har aldrig öppnat en kåpa till en båtmotor och vet följdaktligen inte vad en ångseparator är. Däremot har jag beställt service och vinterkonservering hos en auktoriserad Yamaha firma. Känns som det bästa alternativet. Skulle dock vara kul att lära sig mer framöver. Läsa manual i all ära men jag skulle behöva stå bredvid en mek. Undrar om det finns praktiska kurser för Yamaha 4 takt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra beslut om du är osäker. Har man inte kunskapen är det bäst att överlåta jobbet till proffsen. Du bör även be dom byta det båtmonterade förfiltret, du bör ha ett sånt monterat o om inte be dom montera ett. Byte av detta filter ingår oftast inte i en motorservice då det tillhör bränsleinstallationen i båten. Detta filter är first line of defense mot förorenad soppa och det är viktigt att ha fräscha prylar här. Finns en tråd om dessa filter här om du är nyfiken va det handlar om:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=508701

Känner inte till några specifika kurser för just Yammor men Studieförbunden brukar ha mer generella motorkurser i sina program. Ångseparatorn är en liten slavtank inne i motorn där högtrycksbränslepumpen sitter. På din rymmer den ca 3-4 dl. I botten sitter en dränslang och skruv. Man öppnar på skruven o tömmer ut soppan i t ex en PET-flaska. På vissa modeller behöver man öppna på en ventil på toppen oxå för att soppan ska rinna ut, kommer inte ihåg hur det är på just F100 men det står som sagt säkert i din ägarmanual.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är nog synd att dra alla sjömackar över en kam. Flera sköter säkert sina tankar och levererar fullgod soppa. Frågan är bara vilka? 

Jag själv fegar och tankar på en landmack med god förbrukning och med ren soppa. Troligen är det därför jag klarar mig bra mig med fjolårets soppa i början av varje säsong.

Har några gånger plockat isär bränslefilter, alltså det gamla efter årligt byte för att se efter föroreningar men hittar inget synligt.. Plåtburk med pappersfilter i.

Just problem med föroreningar i bränsle har tidigare varit uppe och då av sådanna som har som yrke att serva båtmotorer och då skrivit att det uteslutande vanligaste problemet med motorstörningar är just dålig soppa så jag förstår mångas oro och frågor.

Min test med att köra med 4 år gammal soppa i snöslungan är knappast vetenskaplig men ändå intressant då den behöver alla effekt som finns för att klara av snön men märker ingen skillnad på gammal eller ny i frågan om försämrad effekt. Dock ger den säkert inget utslag på spikning då det är en primitiv form av 4-taktare från tillverkare i USA och där går motorer säkert på betydligt sämre soppa än vad vi är vana vid här i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är bränslerelaterade problem absolut vanligast och jag känner mej ganska säker på att de flesta är ägarrelaterade och handlar inte om att man tankat dåligt soppa från en mack. Man använder gamla rostiga jeepdunkar, har otäta tanklock, slarvar med filterbyten, skiter i korrekt konservering etc etc..

Sånt som inte motorn eller macken kan lastas för utan är helt ägarrelaterat. De flesta motortillverkare tar heller inte bränslerelaterade garantiärenden. Det är lixom inte deras fel att kunden ger sin motor dålig mat..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför startar du hela tiden nya trådar om ditt hat mot KBV, riksdag och regering.

Frågan som TS tar upp är ju intresant för de flesta båtägare.

Själv har jag aldrig vintertid haft problem med kondens eller tillväxti tanken.

Däremot fick jag i sommras problem efter att jag köpt diesel från en sjötapp, troligtvis med liten omsättning och mycket skit och vatten i tanken. 

Nu handlade ju frågeställningen om bensin. men man bör nog va noga med av vem man köper sitt bränsle. Själv kommer jag alltid att filtrera bränslet i en tratt typ Smart tech om jag köper på ett okänt ställe i framtiden.

http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1317&artname=Tratt%20Smart%20tech&sok=tratt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan fråga sig vad vitsen är med så känsliga motorer förstås.

 

Elektroniska komponenter i miljonupplagor kostar nån krona. För en blygsam summa kunde åtminstone en varningslampa ge ett tips att öka oktantalet.

 

Varför ska användaren behöva kunna sånt som tekniker vet. Man hör heller inte så lätt när en surrande motor spikar.

 

Bensin är dyr och tipset att köra slut på soppan är bra. Bilen är ju inte så känslig och tar gärna hand om överblivet bränsle

 

Skönt att få gehör för tom tank. Inte minst för att minska intresset för uppställningsplatser. Det är lätt att berika sig på en obevakad mörk bakgård med några båtar. Samtidigt bryter man upp och kollar om det finns annat av värde. Koppartjuvar t.ex.

 

Det finns många branscher som går på skiftet när vi släckt TV:n och gått till sängs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även ur ett bransäkerhetsperspektiv intressant med tömda tankar.

Dock svårt på många båtar att helt tömma tanken. Ett vettigt tömning/dräneringssystem skulle underlätta sådant och helst på ett brandsäkert sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

forgus31 du skriver:

Man kan fråga sig vad vitsen är med så känsliga motorer förstås.

Elektroniska komponenter i miljonupplagor kostar nån krona. För en blygsam summa kunde åtminstone en varningslampa ge ett tips att öka oktantalet.

Varför ska användaren behöva kunna sånt som tekniker vet. Man hör heller inte så lätt när en surrande motor spikar.

Vitsen är ju hög verkningsgrad och låg vikt. Men man ska inte överdriva detta heller. Sköter man motorn som tillverkaren tänkt och matar den med soppa som håller den kvalitet som behövs har man heller inte några problem. Moderna 4-taktare är väldigt driftsäkra och det är sällan det är några problem. Tycker inombordarfolket generellt har betydligt mer problem med sina grejer.

Kan delvis hålla med dej att mer avancerad motorstyrning är befogat. Dock tror jag tillverkarna inte vill krångla till det i onödan. Tänker man på hur mycket elektronikstrul det är med moderna bilar och jämför det med utombordare som det är extremt sällsynt med elektronikstrul på så får man en lite annan vinkel på det hela, ändå lever utombordaren ett hårdare liv. En utombordares EFI-system är t ex mycket enklare än en Volvo 740s från 80-talet..

Ditt tänk att göra sej av med soppan på annat håll är helt rätt. Det är ganska lätt att själv slanga ur systemet genom att koppla på en annan utombordarslang med blåsa på t ex båtfiltret och mha hävert tömma tanken till dunkar när båten är på land. Är de berörda tankarna/dunkarna av stål bör man absolut jorda oxå. Själv har jag dock inte tyckt det varit mödan värt ännu..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...