Heri99 1 Postad 3 Oktober , 2013 Hej, Nybliven båtägare för i år så bered er på många nybörjarfrågor Har läst här på forumet nyttan av att hälla i sk Fuel Stabilizor. Har nu införskaffat en flaska inför helgens sista tur innan upptagning. Men hur skulle ni göra sen? Min tank är nu typ halvfull (tankrymd 120 l). Skulle ni tanka upp fullt eller låta resterande bensin ligga i över vintern? Har läst att det finns två skolor kring detta, antingen så tomt som möjligt eller fullt. För mig bär båda varianterna lite emot. Känns onödigt att köra upp 60 liter soppa men har heller ingen större lust att tanka upp fullt (bilen blev slangad för inte länge sedan). Vad tror ni, borde det inte funka att låta soppan ligga över vintern med Fuel Stabilizor i? Båten kommer stå utomhus på trailer. Motorn är en Yamaha F100 DETL, årsmodell 2006. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 3 Oktober , 2013 Du har ju redan läst i ämnet och halvfull tank är det sämsta alternativet. Full tank och då klarar Du Dig utan stabilisator (men det skadar ju inte att hälla i den när Du ändå har köpte den) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heri99 1 Postad 3 Oktober , 2013 Fast full tank utan stabiliseringsmedel medför väl likafullt att bränslet åldras och att olika tillsatser separeras från varandra? Det här med full eller tom tank trodde jag handlade om att förhindra kondens i själva tanken? Frågan är hur allvarligt det är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 3 Oktober , 2013 Jag brukar köra i några flaskor k-sprit vid sjösättningen ( bensinmotor ) det brukar dra ur ev fukt / kondens som bildats över vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 4 Oktober , 2013 Ja det är riktigt men bensinen blir inte så dålig som många vill ha det till över en vinter, viktigaste är att förhindra kondensbildning. Vanlig bensin idag innehåller Etanol så någon karburatorsprit är inte nödvändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Oktober , 2013 Motorn är också ett problem. Kan du köra den tom på soppa? Risk annars att det blir stopp pga avlagringar när bensinen dunstar. Bensinen bildar då kristaller som kan sätta igen munstycken. Tom tank och tom motor är bäst. Då finns inget som kan ställa till det. Den lilla mängd kondensvatten som blir löser sig lätt när du tankar fullt. Innebär att sex liter etanol blandar sig med några centiliter vatten. Tom tank är inte stöldbegärlig dessutom. Själv stänger jag av luftslangen helt men det är diesel det. Skulle nog våga göra det på en bensintank också vintertid. Ny oring i tanklocket ordentligt åtskruvat och skruvtving på luftslangen så blir det ingen kondens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 4 Oktober , 2013 Varför starta ny tråd om detta ämne? Detta har redan skrivits massor om och debatten varit livlig om nyttan av stabiliseringsmedel och gammal bensin. Jo troligen är orsaken till en ny tråd att sökfunktinen här är kass och den utlovade nya miljön verkar vara lika trolig som att E20 ska byggas om till en mindre olycksdrabbad motorväg, eller varför inte att man ska få se en livs levande jultomte. Men för att ge ett bidrag till TS så kan jag berätta att jag de senaste 10 åren vinterförvarat min båt med 1/3 till 1/2 tank utan stabiliseringsmedel och det går bra i det avseende att bensinen inte åldras. Dock kan det finnas risk för kristallbildning i stillastående bensin och störa flöden i förgasare eller insprutning och nyttan av så kallade stabiliseringsmedel är nog snarare att förhindra kristallbildning än att föryngra soppan. Not: kristaller i soppan. Ser ut som ett vitt pulver eller vit beläggning och kan hittas på munstycken mm i förgasare. Angående äldrande bensin gjorde jag förra vintern test med bensin från en reservdunk jag haft i min båt som råkat bli ca 4 år gammal. Provade den i min snöslunga då den är riktigt grinig på effekt och ingen skillnad mot så kallad ny bensin. Därefter kollade jag efter föroreningar och kristaller i dunken men kunde inget hitta. Ett bra tipps är att se till att köpa bensin av god kvalitet. Alltså köpa soppa som är fri från vatten och föroreningar. Detta via köp av soppa på ställen med god förbrukning och ordning på sina tankar och utrustning vilket rapporterats att en del sjömackar inte är att lita på. Köper alltid min soppa på bensinmack för bilar och har hittills haft mycket bra resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Oktober , 2013 Kör i Fuel Stabilizer i tanken innan sista turen. När du vinternattar motorn på land dränerar du ångseparatorn enligt instruktion i ägarmanualen. Gör så så kan du sova gott i vinter o motorn kommer funka bra nästa år oxå. Bry dej inte så mycket om nivån i tanken, tomt är såklart bäst men inte nödvändigt. Det finns en del inlägg ovan du inte bör bry dej så mycket om heller. Stäng för t-san INTE igen tankens andingsförmåga genom att stänga avluftningar. Du riskerar att trycksätta ett system som inte är byggt för detta när vårvärmen kommer. Att en motor funkar med gammal obehandlad bensin betyder inte att DIN kommer göra det. En Yamaha F100DETL är en högkompsmotor som kör i open loop utan efterkontroll av avgaser och utan knacksensor. Den är beroende av rätt mängd bensin o ett högt oktantal för sin överlevnad. Detta kan du se som lite överkurs o lite extra försiktighetsåtgärd men jag brukar personligen inte köra särskilt hårt med motorer av denna typ förrän jag fått i en hyfsad skvätt med ny bensin på våren trots Fuel Stabilizer i gamla soppan. Med hårt menar jag fullgassträckor eller mycket last i båten. Gammal bensin som tappat oktantal, spridare och filter lagom igensatta av kristalliserad bensin som får den o snåla ut, mycket last i båten o gärna lite för stor propeller så motorn dessutom går termiskt överlastad och fullgas. Det här du en hyfsat träffsäker metod på att få en motor av din typ o rasa.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Oktober , 2013 Håller med om att det kan bli tryck eller vacuum i en tank men hur stort? En bensindunk på sommaren rätt avsevärt. Den som vill täta till tanken ändå och samtidigt ge lite klarhet över problemet kan ta en plastpåse och sätta på slangen. Den klarar inga stora tryck och sitter den kvar på våren och inte spruckit har tanken inte andats, inget vatten kondenserats och vetenskapen kommit ett steg framåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 4 Oktober , 2013 Läste en uträkning för några årsen ang hur mycket kondens det kan bli i en tank. Tror det var här på forumet. Kondensen var extremt liten. Inget att bry sig om. Ev vatten kommer från andra håll. Tex bensinstationens tankar eller otäta tanklock Jag har aldrig brytt mig om tom, full eller halvfull tank. Inte de bland de båtar som förvaras hemma heller och har aldrig stött på problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 4 Oktober , 2013 Jag brukar ha ca 1/3 tank kvar (ca 100-150l). Det jag brukar göra är att jag tillsätter 1l tvåtaktsolja o kör motorn så att jag vet att blandningen passerat genom motorns bränslesystem (förgasaren), tror det blir bättre med oljan som lägger sig som ett smörjande skydd mot kristaller o korrosion. När det är dags för sjösättning så fyller jag full tank innan motorn startas igen. Struntar i att hålla på o spruta dyra medel i förgasare o andra metoder. Motorn startar alltid direkt på våren, har aldrig haft problem med kristaller o vatten. Nu ska det tilläggas att båten varmförvaras men tror inte det gör så stor skillnad, fyller du fullt på våren så har du K-sprit (Etanol) i bensinen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Oktober , 2013 Tja vi kan ju lattja med lite siffror för skojs skull. TS tank rymmer 120 liter skriver han, för enkelhetens skull säger vi att tanken är något större 125 liter, liksidig BHD 50 cm. Det ger en yta på 15000 kvadratcentimeter. Enligt SMHI varierar lufttrycket i Sverige vanligtvis mellan 950 och 1050 hPa, 0,1 kg/cm2. 15000 gånger 0,1 är lika med 1500 dvs 1,5 ton. O så har vi tillägget från värmeskillnader som jag inte ens brytt mej om o räkna på. En reservdunk är gjord så den kan krympa och expandera och återgå till sin ursprungliga form, det är inte så säkert att båttanken gör det. 1,5 ton är mer än tillräckligt för att ge tanken en helt annan form än den ursprungliga eller i värsta fall spräcka den. Så om man tänker praktisera detta så bör man veta va man pysslar med o nån form av säkerhetsventil/sprängbleck/expansionsmöjlighet är en jädrigt bra idé.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 4 Oktober , 2013 Vi får väl utgå ifrån att tanken inte är trycklös när avluftningen stängs. Annars var uträkningen bra för att åskådliggöra vilka stora krafter det blir när man utsätter tankar och cisterner för över/undertryck. Har själv sett när man lyft taket av en cistern när tryckluft använts för att snabba upp tömningsförloppet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Oktober , 2013 Uträkningen utgår inte från att tanken är trycklös när den försluts, uträkningen visar vilka krafter som kan uppstå vid de vanliga naturliga luttrycksskillnader vi har i Sverige. O observera just uttrycket vanliga, extremskillnaderna är ännu lite större. O som sagt ingen hänsyn tagen till tempskillnader som spär på krafterna ytterligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 4 Oktober , 2013 Mina Biltema 18 liters bensindunkar kan bukta ut 5 cm på varje sida varma sommardagar när de står tomma. Ser inte friskt ut. Nu pratar vi iofs kyla. Själv brukar jag köra nytt storfilter och Redline SI-1 i motorbåten (bensin) och Grotamar när vi hade segelbåt (diesel). Öppen avluftning som vanligt. Fungerar utan problem edter sjösättning. Men lyssna på Jarb är mitt tips. Han har koll på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Oktober , 2013 Ja det blir större krafter än man tror. Detta är ju vanliga lufttrycksförändringar. Tillkommer sedan bensinens gastryck som nog överstiger de meteorologiska lufttrycksförändringarna. Men den blir när solen tittar fram. Men troligen får man även ett större vacuum när bensinen svalnar än om det skulle vara vatten t.ex. Tänkvärt! Plus för Jarbs uträkning och minus för min idé att stänga till tanken helt. Sen tror jag också att det blir väldigt små mängder vatten i en tank som andas.. Däremot ökar incitamentet att tömma tanken när den är öppen då bensinen gasar och släpper ut de lättflyktiga gaserna och bensinen blir sämre. Bättre då att förvara den i gastät dunk eller ännu hellre köra upp den i bilen och köpa nytt till våren. MC-n klarar inte att stå mer än en månad med bensin i flottörhusen förrän den blir omöjlig att starta. Här är det enkelt att stänga bensinkranen och köra ut den lilla mängden som ligger i förgasarna. Eller släppa ut genom dräneringsmunstyckena på flottörhusen. Dock fortsätter jag att stänga vår dieseltank vilket den bevisligen inte tar skada av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 4 Oktober , 2013 Jarb, Riktigt så illa som 1500 kg är det inte. Du har summerat de krafter som verkar på alla sex sidor. Den kraft som verkar på varje sida av tanken motsvarar 250 kg. Men det är säkert illa nog, inte minst med tanke på att trycket varierar så att det lätt kan uppstå utmattning i materialet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Oktober , 2013 Jo jag gjorde den förenklingen o en hel massa andra. Ville mest bara försöka illustrera att man bör veta va man pysslar med innan man försluter tanken. Men likförbent så slår nån dej från 6 olika håll med 250 kg vardera samtidigt så blir det lixom 1500 kg ont Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Oktober , 2013 När jag tänker vidare på stängda bensintanken; en vanlig jeepdunk klarar att stängas till och de är rätt fyrkantiga och inte direkt nåt tryckkärl. De klarar sig bra även i värmen. Kan det vara så att trycket ändå är rätt snällt mot tanken trots allt. Man tänker sig en domkraft som sätts mitt på plåten. 250 kp skulle säkert få plåten att bukta. Tänker man istället att man sätter 250 st fjädrar väl utspridda som spänner med 1kp blir det betydligt snällare. Erinrar mig också att toatanken o båten är provtryckt med 1Bar, en svetsad syrafast tank. Skulle tro dieseltanken har samma provtryck. Men håller med att inte laborera med okänd bensintank. Kanske dags att kräva gastäta tankar i båtar. Att förvara bensin i Höganäskrus är en tanke som känns omodern men båttanken är inte långt därifrån. Lägger man ett porslinsfat som lock har man principen för en modern båttank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Oktober , 2013 Bilarna har ju slutna system med gasåterföring och kolfilter. Hört att jänkarna är på gång med såna krav även på fritidsbåtar. Anledningen är miljön och de VOC-gaser som släpps ut till atmosfären via avluftningarna men det skulle även lösa kondensproblematiken. Men kondensproblemet är överdrivet och jag håller helt med Capitan en bit upp. Har man fukt i tanken kommer den i regel dit på annan väg, oftast genom ett läckande tanklock.. 1 bar låter väldans mycket, undra vilken form den hade då eller är den ovanligt kralligt byggd. En öppen tank provtrycks normalt inte ur hållfasthetssynpunkt då det inte är ett tryckkärl. Man brukar bara täthetskontrollera tankar med betydligt lägre tryck än så. Slitsarna i jeepdunkens sidor är tänkta att ta upp formförändringen som blir när den trycksätts.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Oktober , 2013 Min syn på full eller tom tank är att den tomma tanken inte är så lockande att slanga för de med rymligare samveten. Tryckkärl, som ju stängd tank utgör, råder under särskilda bestämmelser och ska inte uppmuntas. Den som tycker som jag att bensinen mår bättre av att förvaras i ett slutet system kan åstadkomma ett sånt tillfälligt och ofarligt. Sätt en ballong i änden på avluftningsslangen. När tankgaserna expanderar blåses ballongen upp. När det kallnar återgår gaserna i till vätskeform. Ballongen riskerar att sprängas men tills dess (frampå vårkanten) blir det ingen kondens av fukt och bensinen inte tappat de lättflyktiga gaserna. Tänk på oringen i tanklocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 5 Oktober , 2013 Hej,startade min 940 som stått avställd i ca 8 år i veckan,inga problem,så gott som tom tank bensinlampan lyste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 5 Oktober , 2013 Håller helt med ovanstående, man kan köra på flera år gammal bensin men aldrig belasta motorn med mer än 50% av sin kapacitet. En Yamaha 130 hk som jag tidigare ägde skar efter att jag precis sjösatt så körde jag med 100% belastning efter ca 15 min så skar den på 1 cylinder. Enda felet vi hittade var att bensinen måste varit gammal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 Oktober , 2013 Ja det är ju tyvärr så. Håller inte bensinen tillräckligt högt oktantal så blir det inte förbränning i cylindern utan detonationer, knackningar, spikningar eller va man nu gillar o kalla fenomenet. Finns då ingen motorstyrning som kan korrigera för detta så går det tyvärr snabbt åt pipan.. T ex Yamahas direktinsprutade 2-taktare kallade HPDI är speciellt känsliga för detta och när de havererar gör de det nästan alltid pga av detionationsskador orsakat av gammal bensin som inte längre håller tillräckligt högt oktandel eller för att bränslesystemet är igensatt och de går för snålt. Men även andra motorer är känsliga och har man en modern 4-taktad utombordare med enkel motorstyrning som trådskaparens Yamaha F100DETL finns all anledning att vara försiktig.. Sen att folk får gräsklippare, snöslungor, jordfräsar eller gamla bilar att gå på gammal bensin hör liksom inte hit. Tråden handlar om en helt annan motortyp.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 5 Oktober , 2013 Mycket smart o enkel lösning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 5 Oktober , 2013 Vill Förstå hur du menar,men är Yamaha,s grejjer mer utsatta för problemet än andra Motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 Oktober , 2013 Nej det är inte kopplat till fabrikat utan till hur motorn är uppbyggd. Nu har jag mest erfarenhet av Yammor därav exemplen. Dessutom är det ju Sveriges mest sålda utombordarmärke så det finns ju en o annan därute. Kör man 4-taktad utombordare eller 2-taktad DFI finns generellt anledning att va noga med bränslekvaliteten o hur man tar hand om bränslesystemet. Men man behöver ju inte få hybris för det. Gör TS som jag skrev i min första post i den här tråden så är allt frid o fröjd Slå i en skvätt Fuel Stabilizer, 2 minuter jobb o hundra spänn, dränera ångseparatorn 3 minuters jobb, inte mycket o tjafsa om Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Oktober , 2013 Tack kapten! Det var snällt sagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 5 Oktober , 2013 Äldre motorkonstruktioner till vilken jag räknar min Mercruiser i båten brukar spika om oktantalet är för lågt. Något jag inte märkt trots att soppan är fjolårets variant i början av varje säsong. Alltså borde soppan fortfarande vara ok. Teori, kan det vara så att jag brukar dra åt tanklocket lite bättre och att oktanet inte slipper ut då? Måste vara svårt att hitta fullvärdigt bränsle till hypermoderna känsliga motorer. Speciellt om man tankar på sjömacken då risken är stor i börja av säsongen att det faktiskt är fjolårets soppa man får. Kanske bättre att man väljer vanlig fyrtaktare som utombordare så man slipper haverier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 Oktober , 2013 En gammal gjutjärns-V8 har i regel lägre komp än en modern utombordare och konstruktionen är nog betydligt tåligare. Utombordartillverkarnas främsta mål är att få ner vikten och bränsleförbrukningen och samtidigt få till till hyfsade avgasvärden. Det sker till priset av att konstruktionen blir mindre tålig och har sämre säkerhetsmarginaler. Sen är det absolut inte säkert att man får problem bara för att man inte gör nåt alls. Finns inte förutsättningarna för att soppan försämras så mycket under vintern så att det blir problem är ju allt lugnt. Problemet är ju dock att VETA att man inte har de förutsättningarna som gör att soppan blir dålig. Att då som i detta fall när det gäller en Yamaha göra som tillverkaren föreskriver vad gäller konservering av bränslesystemet är en billig och enkel försäkring för att minska risken för problem radikalt. Slå i en flaska fuelstabilizer och dränera ångseparatorn handlar om hundra spänn och fem minuters jobb. En piss i Missippi jämfört med vad båtlivet kostar i stort. O en piss i Stilla Havet jämfört med att byta rasade powerhead eller renovera bränslesystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser