Jonas-a 2 Postad 3 Oktober , 2013 Hej alla kloka! I min jakt på den för mig bästa förstabåten har jag nu övergett Amigo 23:an. Upptäckte att jag ändå upplevde den som snäppet för trång (tex korta kojer) trots att allt annars var till belåtenhet. Så nu tänker jag mig en lite större båt. Fråga 1) Är 27-28 fot för stort för en nybörjare? Är det stor skillnad i hanterbarhet/manövrering jämfört med 23 fot? Fråga 2) Jag vill helst ha en Amigo 27:a men tittar också på Shipman 28. Jag vet att Amigon är långkölad till skillnad från Shipman 28, och att den senare har dinette,men vilka andra jämförelser kan göras. Fördelar, nackdelar? Tack på förhand! Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 3 Oktober , 2013 Tycker absolut inte 27-28 fot är för stort! Framförallt inte om du har en inombordare. Vill du ha det ännu enklare - skippa mastheadrigg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 3 Oktober , 2013 Tycker heller inte att 27-28 fot är för stort. Tar man det bara lugnt och försiktigt så går det nog bra. Shpman sneglar jag också på ibland och tycker det verkar vara en fin båt, men jag har ingen erfarenhet av den. Om du nu snöat in på långkölade båtar med lite traditionell charm, kolla även in Bianca 27 som verkar vara fin, eller varför inte Allegro 27 som även den har dalat en del i pris. Sen finns ju Vegan, men.....särskilt fin att se på är den ju inte även om båten säkert är bra. N.N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 3 Oktober , 2013 Jag tycker, ...personlig smak såklart .... att Shipman 28 har bättre layout/disposition i ruffen. Speciellt om Shipmanen har dinette. Jag tittade på båda i somras innan jag bestämde mig för att köpa en ännu större. Annars är väl båda fina styva relativt välseglande båtar, med perspektivet att båda är från sjuttiotalet. Misstänker att A27:an har lite bättre egenskaper vid grov sjö/hårda förhållanden, men att Shipman kryssar bättre ( OBS har ingen erfarenhet, men utgår från konstruktionerna ) Fair winds and calm seas, Leif, Gbg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 3 Oktober , 2013 Mitt minne är att Allegro 27an i stort sett inte kryssar alls om det blåser under 5-6m/s... Blåser det däremot >6m/s och man får släcka bara lite i skoten går det riktigt bra, då kan man luta sig mot allt reservdeplacement midskepps och bära mycket segel. Shipman seglade jag några dagar i somras och måste säga att jag blev positivt överraskad över seglingsegenskaperna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klusa 14 Postad 3 Oktober , 2013 Shipman 28 är en rymlig o trevlig seglare, men 28 anger ej längd(den är 30 fot) utan deplacement, 2,8 ton.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 3 Oktober , 2013 Jag hade kollat på NF. De båtarna verkar trevliga. Har inte seglat en själv men det jag har läst om de faller mig i smak. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NFBiffen 0 Postad 3 Oktober , 2013 Hej mitt första inlägg. Seglar NF för första säsongen sedan jag varit utan båt i 4 år, hade före det RJ85. NF är enligt min begränsde erfarenhet(500nm), snabb,lite över riggad och därför vek på kryss, går mjukt i sjön och mycket bra på rodret ( kan bli lite tyngre på rodret över 40° men inte mycket ) och underbar sittbrunn i hamn för att sammanfatta det hela. Sittbrunnen är lite bred vid segling så nåt stöd i mitten är ett måste. Och att den är lite vek vid kryss kräver att man har ett revsystem som är smidigt. men den skapligt stora segelytan gör ju också att man kan segla i svaga vindar. Självslående fock gör kryss i smala sund mycket enkelt så motorn är bara hjälpmotor som det vl bör vara på segelbåt: Ruffhöjd 1,63 vad jag kan mäta fram men full ståhöjd i sittbrunn..... Kan rekomenderas som första båt, kändes som ett skepp i början på sommaren men nu känns det som man kan fickparkera den i lucka som är i bredd med båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albin373 0 Postad 3 Oktober , 2013 Satsa på en båt med partialrigg, lazy bag & lazy jacks, självslående fock på rulle, rullgenacker, s.k. code-segel och inombordsmotor då får du en lätthanterlig båt oavsett storlek. Långkölade båtar tenderar att vara lite trögare än fenkölade i lättvind, men är trevligare att segla i hård vind och grov sjö. Fenkölade båtar är ofta piggare i lättvind och mer lättmanövrerade i trånga hamnar. Detta är dock bara en grov generalisering. Det finns naturligtvis båtar av båda typerna som motsäger detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 3 Oktober , 2013 26-28 fot är en lämplig storlek att börja med, inte för stor när man är ovan och tillräckligt stor att ha som familjebåt. Även jag rekommenderar fenkölad båt med inombordare då den är enklare att manövrera i hamn. Rekomenderar även 7/8-dels rigg (partsialrigg) eftersom du då slipper tunga försegel för att båten skall segla bra, du kan segla en 7/8-delare på bara storen eller på bara försegel, om du tex vill segla ut och in i hamn. Min 1:a båt var en Omega 28 som jag haft väldigt länge och nu precis sålt, Det är en båt jag kan rekommendera om du får tag i ett fint ex. Mycket trevlig båt att segla, livfull och lätthanterlig. Se länk nedan, en hemsida jag tog fram för att sälja båten, (sidan finns kvar tills abonemanget går ut) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 3 Oktober , 2013 Vilka båtar som är bra att börja i beror ju lite på var man tänker sig segla. De förhärskande förhållandena skiljer sig ju lite mellan Bohuslän, Hanöbukten, Mälaren och Höga kusten... Men hur som helst, här kommer några fler båttyper att fundera över. H-båt. Lagom stor att hantera själv, eller med en kompis/partner när man är grön. Små segel ger små laster. Aktivt klassförbund och kappseglas aktivt ger bra tillgång på begagnade segel och lätt att få tips på mek och trim. Väldigt lättseglad (Jag är allvarligt frestad att skaffa en till våren) Express: Lite större innerutrymmen än H-båten, lite större segel, kanske i större behov av fläsk på kanten för att gå ok på kryss? I övrigt samma fördelar som H- båten Skärgårdskryssare eller Mälarbåt: 30a är nog lagom stort? Långa, men trånga invändigt och lätthanterliga. Edit: Alla är ovan är aktiva kappseglingsklasser. Att kappsegla, framför allt entyp, är det överlägset snabbaste sättet att lära känna och lära sig hantera sin båt! Dessutom är det kul och man får massa kompisar med likadana båtar och intresse! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas-a 2 Postad 5 Oktober , 2013 Tack för alla svar. En hel del att ta hänsyn till..Hur man än vänder och vrider så verkar hjärtat ändå klappa för Amigo 27:an. Så får det bli! Tips på objekt emottages tacksamt! / Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 6 Oktober , 2013 leleif skrev: Jag tycker, ...personlig smak såklart .... att Shipman 28 har bättre layout/disposition i ruffen. Speciellt om Shipmanen har dinette. Jag tittade på båda i somras innan jag bestämde mig för att köpa en ännu större. Annars är väl båda fina styva relativt välseglande båtar, med perspektivet att båda är från sjuttiotalet. Misstänker att A27:an har lite bättre egenskaper vid grov sjö/hårda förhållanden, men att Shipman kryssar bättre ( OBS har ingen erfarenhet, men utgår från konstruktionerna )Fair winds and calm seas, Leif, Gbg JonasP skrev: Mitt minne är att Allegro 27an i stort sett inte kryssar alls om det blåser under 5-6m/s... Blåser det däremot 6m/s och man får släcka bara lite i skoten går det riktigt bra, då kan man luta sig mot allt reservdeplacement midskepps och bära mycket segel. Shipman seglade jag några dagar i somras och måste säga att jag blev positivt överraskad över seglingsegenskaperna. Men nu var det alltså Amigon jag refererade till, inte Allegro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 6 Oktober , 2013 Angående Shipman 28:an så har vi en i klubben som brukar vara med på kvällskappseglingarna. Jag har alltså bara sett den segla, och inte seglat själv, men båten går fint i alla vindar och är väldigt allround. Jag skulle inte tveka kring att satsa på en sådan för att segla runt med i skärgården, däremot skulle jag fundera några gånger kring de långkölade underriggade båtarna som nämns ovan. I de lätta julivindarna är de hopplösa, och jag personligen väljer hellre en båt man kan minska segel på vid behov än en som man inte kan öka segelyta när det blåser lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 6 Oktober , 2013 Många kloka inlägg här... Som tips så tänker jag ändå att en kappseglingsklass kan ge dig fördelar? Inte för att du behöver kappsegla, inte alls. Utan det finns andra fördelar som du får gratis - Många byter segel regelbundet, dvs du kan köpa fina segel mycket billigt - Det är många som känner till båten vilket ger ett mer stabilt andrahandsvärde - Många som seglar en klass gör att båtens svagheter blir väl dokumenterade - Lättare att sälja en mer känd båttyp. Att jag tar upp det här med segel är att det är den enskilt största investeringen du gör i båten och på den här prisnivån på båtinköp så får du aldrig igen de pengarna. Köp begagnade segel. Sedan är det här ofta lite mer veka båtar ( roligare kallar vi kappseglare det! ) men min uppfattning är att det ändå är ganska små krafter i relativt små båtar med en förhållandevis beskedlig segelyta? Det är alltså inte så svårt att lära sig att reva och segla den även i hårdare vind. Ja, du får reva tidigare än i en äldre och långskölad konstruktion. Ja, den rör sig sämre på hård kryss och kräver mer av besättningen. Men handen på hjärtat, de gånger jag själv leget på pinhård kryss i hård vind i norra bottenhavet i oktober ( en gång ) är många gånger färre än de gånger jag seglar i lätt vind inne i skärgården. Då är det bättre med en lätt båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 6 Oktober , 2013 Jag vet en Amigo 27 till salu i vår klubb. Säkert billig. Krånglande motor (inombordbensinare) men det lär säkert påverka priset nedåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser