Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Seawing

Val av turbo

Rekommendera Poster

Turbon på min VP AQAD40A har gått sönder och jag har hittat en lämplig leverantör men det finns 2 varianter att välja mellan.

Min fråga är - Finns det något skäl att inte välja variant 2? Kan det vara skadligt för motorn?

Variant 1 - Standard

Variant 2 -  Har ett mindre avgashus vilket gör att turbotrycket kommer tidigare och därmed även effekten vilket gör att motorn känns starkare och kommer snabbare upp i plan tex.

Ligger oftast på ganska låga varvtal runt 2000-2800 varv och beskedlig fart i min Oxelö 30

Tack för ert svar  Göran Fredriksson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Göran. Jag tycker du skall välja alt 2 på grund av att när du ligger på så låga varv normalt sett som du gör så får inte turbon jobba som den vill!På den du har drar den igång på allvar vid 2500varv och om du ligger och kör 2000 tusen kommer den så småningom sota igen påföljd att den slits ut. Jag skulle tro man halverar livslängden på att köra under anvisningen på just den turbon man har. Jag menar nu inte att det är fel att köra på lugna goa

Varvtal själv ligger jag också mellan 2500-2900 har en tamd4p man sparar ju motorn men man får leva med byta eller renovera turbon ibland.

Lycka till med din nya turbo skall bli kul om du väljer alt 2 och se skillnaden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För två år sedan bytte jag till en uppgraderingnsturbo på min båt. Dvs alternativ nr 2 i ditt fall.

Vilken skillnad det blev! Tidigare planingströskel och nu kan jag ligga kvar i planing vid ett något lägre varvtal än tidigare.

Båten, en Targa 25 på ca 3ton med en AQAD41, men det borde bli samma resultat för dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var, vilken turbo köpte du och vad kostade den? Är oxå lite sugen på ny uppgraderingsturb till min Nimbus 3003 med TAMD 41 B. Ska dock börja med att mäta turbotrycket och ev ställa upp pumpen lite om det behövs.

Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte min uppgraderingsturbo för 7500kr hos Airtune i Stockholm.

Det var en så kallad renoveringsturbo, d.v.s. jag lämnade in min gamla och fick en renoverad uppgraderad variant.

Mins tyvärr inte vad den hette.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev det riktigt intressant detta med val av turbo :) Tackar för svar hittills och valet ligger snart i fatet. Motorn lyft ur båten om någon vecka och sedan börjar servicen.

Hör gärna av er med fler åsikter och jag skall lägga ut mitt val samt resultat senare.

Mvh Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...