Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Rolle85

Hur du byter impeller - instruktionsfilm

Rekommendera Poster

Kände att det var lite sällan man får se folk serva/meka sina motorer som kan vara till hjälp för andra så jag valde att filma mitt impellerbyte på min Yamaha 60hk 1998 2-takt.

Är ingen teknisk specialist men jag gjorde samma process för ett par år sedan och det funkade fint.

Hej hopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes många kan ha nytta av det där.

Men, det här med impeller, kan inte någon  som har kört sönder en Yamahaimpeller höra av sig om hur många timmar/år de kört med impellern?

Har själv kört 1000 timmar(inte att rekommedera) utan att byta impeller,  och jag tror att jag skulle kunna kunna kört 1000 till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe ja de är en intressant fråga som jag också funderat över. En impeller kanske kan fungera halvdant även om den är sprucken men risken är ju då att motorn kanske inte får rätt mängd med kylvatten för att i förtid gå hädan pga överhettning trots att man faktiskt ser att man har en skvallerstråle fast om kanske inte är så stark som den skall vara med ny impeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ, kan tillägga att det är exakt samma tillvägagångssätt på de större modellerna 80-90 talare men där har du 3 bult på varje sida istället för 2.

Det är en bra ide att lossa dessa bultar varje år för annars sätter de sig nåt så in i helvete kan jag säga ev egen erfarenhet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den!

Kul att se och det känns som om man skulle klara av att göra det själv efter den här filmen.

Någon som vet om växelhuset ser likadant ut på en 50hk 4t -99?

Ska växelväljaren stå i neutral när man gör detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha växelväljaren i neutral eller framåt, det spelar ingen större roll så länge du bara har kvar det i samma läge när du återmonterar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är rätt simpelt. När man återmonterat växelhuset är mitt tips att rotera propellern, då känner man om den ligger i ingrepp. Om den inte är i ingrepp så spinner propellern runt utan något som helst motstånd.

Proceduren borde vara ungefär den samma på flera motortyper så länge som man inte har en växelväljare som man måste ta isär innan man kan ta loss växelhuset och har du inte det så är det enligt filmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...