Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Gäst yamaha

Autolube urkoppling!

Rekommendera Poster

Gäst yamaha

Hej! Har en yamaha 50hk från -87! Har hört mycket om det där med separat oljeblandning. Att lita på att detta fungerar på en så gammal motor kanske inte är så bra elle? Jag har iaf kopplat ut den separata ojlesmörjningen och blandar bensinen i tanken istället. Nu till min fråga! Kan man egentligen lita på att denna behållare ger rätt mängd olja? Räcker det med att plugga slangen med en skruv så att den inte suger luft? Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan tänkte bara berätta om min yamaha 115 hästare -86.(V4) Den hade pluggad autolube och vi blandade i tanken istället, och det fungerade.MEN pumpen sitter ju kvar iallafall och den snurrar ju med oavsett om oljetanken är inkopplad eller inte.Jag vet inte till 100% om det ser ut som på din 85-hästare men jag skulle nog tro det, oljepumpen påverkas av en axel som sitter in mot vevaxeln(vinkelväxel) och axeln ifråga gick av och tvärnitade motorn kan man lugnt säga hehe Fick köpa en nytt (begat) powerhead och håller nu på att plocka ihop motor i vintermörkret(rätt kul iallafall) Det jag tänkte säga med detta inlägg var att kunde det finnas ett sätt att ta bort själva pumpen också så har men eliminerat DEN risken iallafall.Man tänker nog att man är safe bara för att men har pluggat seperatoljan men min lilla historia ger en annan vinkel. Jag tror att det går rätt lätt att ta bort pumpen och sätta en blindfläns där istället(plocka ur axeln också).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, det är nog första gången i mitt liv jag hör nån som inte litar på Yamaha's autolobe system, aja i alla fall galen som du är så tänk på att systemet verkligen är tillvärckat för att hålla och om du är orolig kan du låta en verkstad gå över det. (Yamaha fanatiker)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej igen, jag kom att tänka på att om nåt i motorn skulle fallera när det kommer till oljan så börjar motorn låta och pipa.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte alla system tillverkade för att hålla?? I och för sig så är min tanke lite väl paraniod men när man såg vad den där lilla stumpen ställde till med.... Nä tycker också att yamaha är nog väldigt tillförlitliga. Fast nu säljer jag yamahan renoverad och köper en 150 ficht hehe (gillar att meka)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Yamaha

Hej! Så ni menar att man kan lita på att den fungerar då? ja menar, om den inte gör det så skär väl motorn? Men summern eller larmet, ja vet inte vad det heter, larmar det om det inte kommer olja? kanske skulle ta och koppla in den igen och kolla regelbundet om den suger in någon olja? Vet någon hur man kan göra ett litet test? Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...