Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
lennart_c

Kölbultar Maxi 87 (84)

Rekommendera Poster

Jag ser bara tre kölbultar ner i kölsvinet. Skall det vara en framme vid maststöttan också? På en ritning som jag hittat på nätet ser det ut att sitta något framför maststöttan. Detta går inte att se inne i båten.

Efter en grundstötning i sommar så siprade det in vatten vi de två mittersta kölbultarne. Tänkte gucka igen detta både från in och utsidan.

 

post-10016279-1394237676,7863_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du gått på grund så lär du nog behöva göra lite mer än att täta om kölbultarna. Fuktmät skrovet till att börja med, speciellt för och akter om kölen. Det ger indiktationer om hur omfattande skadan kan vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Consensus säger, eftersom du ställer frågan här har du iofs kommit halvvägs, men du är inte kompetent att själv ta hand om skadan. Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag istället, så båten kommer på varv.

Havsvattnet har redan börjat sugas upp i polyestern och nu till vintern fryser det och det börjar då göra polyestern porös. Nästa år kommer det in lite mer och så fortsätter det försämras. Du kan i och för sig fuska till det som du tänkt och sedan sälja båten med fingrarna korsade bakom ryggen, men synden brukar straffa sig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det en lätt grundstöt på en sten eller var det en ordentlig grundsmäll?

.Jag håller nog med föregående resonemang om du vet att du gått på ordentligt. Att du fått ett läckage är nog att se om en tecken på att något har hänt med din kölinfästning som nu måste undersökas, inte bara täta över då kan du få större problem framöver om du fått delaminering i skrovet som nu suger vatten.

På bifogad bild har jag försökt visa vad som händer med olika energier som påverkar din kölinfästning då båten slår i urberget. Oerhört stora krafter omsätts då under väldigt kort tid till ett roterande moment som vill dra ner för fören och trycka upp aktern varvid skrovet blir högt påkänt främst i partiet omedelbart bakom kölen där kölen trycks upp och ett större parti kan ha fått skador (delaminering då skrovet flexat uppåt). Öven dragkrafter uppstår nedåt vid de främre bultarna som kan ha gett skador i form av stora tryck/dragkrafter från kölbultarna.

En del energi går visserligen bort genom att berget och kölens framkant krossas och en del till att rotera båten så att fören dyker ner en meter. Men eftersom förloppet är så snabbt så går den mesta energin in i båtens konstruktion och måste tas upp där, därför finns alltid en risk att bestående deformation kan ha uppstått som i så fall behöver åtgärdas.

post-10019272-1394237678,9143_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt förra svar försökte jag redovisa vad som kan hända vid en grundstöt med en fenkölad segelbåt. Normalt så blir skadan större och allvarligare på en större båt än på en liten.

Små segelbåtar kan därför i många fall efter en regäl grundstöt många gånger förbli helt oskadad medan större segelbåtar ofta får skador som är värre och dessutom rätt dyra att reparera.

Orsaken till att det blir värre i en större båt är att det är mycket större massa som på väldigt kort tid måste omsättas i motriktad rörelse. Även den större momentarmen som skall överföra tröghetsmomentet är avsevärt större.

Som jag ser det finns det i alla fall 3 förbyggande åtgärder man kan göra för att slippa denna trista erfarenhet..

1. Aldrig gå på grund (tyvärr bara en vision eller målsättning)

2. Förstärka/konstruera båten när den byggs så att köl-infästningen blir extremt stark

3. Sätta krockdämpare på kölen (en efterhandsåtgärd som har viss skadedämpande effekt)

- Mina åtgärder är, 2 obroende GPS'er,  sjökort och visst mått av nogranhet/försiktighet vid navigering, samt att jag valt att montera Keel-pro kölskydd.

 

De som vill veta mer om kölskydd kan kolla denna länk, där jag visar hur jag gjorde http://imagine.123minsida.se/187791363

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...