Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
fippe1

Mercruiser V8 slamrar

Rekommendera Poster

Vart köper jag dessa packningar? Och vad skall jag täta bultarna med? Är det inte bara den nedre raden vid tändstiften som behöver tätas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag beställt en sotningssats från fel-pro, enl företaget jag beställde ifrån skall tydligen tätningsgucka ingå i satsen, men jag tänkte ändå köra på loctites 5910, det skulle nämligen även fungera som tätning av insuget.

Skall lämna in båda topparna på planing och slipning av ventiler och ventilsäten.

Kommer även att återanvända topplocksbultarna då det tydligen inte skall vara någon fara så länge de inte är skadade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Täta alla bultarna de går alla in i de kylvattenkanaler som finns i blocket, de gängade hålen har ingen botten. Ett skäl till att inte efterdra är ju att då drar man också sönder tätningsmedlet och riskerar fastrostade bultar till nästa gång.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte täta alla så jag slipper göra om jobbet igen :-), men tack för tipset.

Googlade runt och ringde runt för att få tips på vilket tätningsmedel som skall användas höll på att bli tokig på att vilket som jag skulle välja, alla har olika egenskaper, något var typ silicon och alla hade olika temperaturegenskaper.

En del säger att man skall ha med teflon i andra inte för om man kör med teflon i så ändras momentet som bultarna skall dras med.

Sen skall man ha ett tätningsmedel som aldrig torkar så det inte spricker och inte gör någon nytta.

Hur vet man att det har dessa egenskaper, inte så lätt alla gånger med alla olika val.

Tror iaf att jag kommer att köra med locktites medel, om ingen annan har något bättre tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt och läste i reparationshandboken och såg då att både främre och bakre kylkanalerna var utmärkta och även packningen är gjord för öppna kylkanalerna i fram och bakkant på insuget men mitt insug har pluggade kylkanalerna i bakkant av motorn, någon som vet varför och om det skall vara så?

post-10016699-1394237715,7809_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt och läste i reparationshandboken och såg då att både främre och bakre kylkanalerna var utmärkta och även packningen är gjord för öppna kylkanalerna i fram och bakkant på insuget men mitt insug har pluggade kylkanalerna i bakkant av motorn, någon som vet varför och om det skall vara så?

post-10016699-1394237715,9238_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är som det skall vara! Packningarna är gjorda så (med öppningar i båda ändar för kylkanalen) för att du inte skall kunna vända dem fel och då blockera kanalen i insuget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då vet jag, tyckte bara att det såg skumt ut. Men tänker man efter så är det i det inte så konstigt att topparna har två hål,

Skulle de inte ha det så skulle man behöva en vänster och en höger topp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att nu när man har halva motorn i delar så passar jag på att bättra på färgen som rostat bort så det ser lite bättre ut när man är klar. Är alltid trevligt när det är rent och snyggt å att det syns att man gjort något.

 

Insuget före målning

post-10016699-1394237716,3608_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter målning

Kanske inte blir superslätt men det är ingen rost som syns iaf.

Tänkte gå på en vänds till så kanske det blir lite bättre.

post-10016699-1394237716,4211_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har man lyft av topp nr 2.

Det trista nu är att den är troligtvis planad sedan tidigare då den hade en annan topppackning och att den sidan hade en toppnotering på 13 bar på en cylinder vid komptestet.

Det som oroar mig nu är att om båda behöver planas så kan jag få problem med att få dit insuget igen.

Jag vill minnas att enligt mercruiser så skall kompressionen ligga på 12.5-12.7 på dessa motorer. Bör man vara orolig om man får runt 13 på samtliga cylindrar?

Sen fråga två. Går det att se om toppen är planad sedan tidigare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du ska vara rädd för det. Toppdeckade blocket och planade topparna och det skulle inte vara några problem enligt han som gjorde jobbet. Det har fungerat bra i flera år. Gjorde jobbet hos enginekitt racing i Storfors ring och prata med han.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkliga kompet på en 5,7 är snarare runt 8,9:1, vad du får för värden beror helt på vilken mätare du använder och hur den är kalibrerad. Det intressanta är diffen mellan cylindrarna.

 

Om din motor verkligen hade haft 13 i komp (som en racemotor) hade den förmodligen haft runt 500hk (förutsatt rätt kam och förgasare) och det hade du märkt...:)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

24-seven, blandar du inte ihop kompessionsförhålllande och kompressionstryck? Dessa är helt olika saker, även om de kanske kan hänga ihop på något sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle varit tydligare: med rätt förutsättningar och korrekt kalibrerad mätare bör man på en relativt frisk small block mäta upp ett kompressionstryck i närheten av kompressionsförhållandet, vilket ligger runt 9 bar eller 130 psi.

 

Ett kompressionstryck på 12,5 bar på alla cylindrar tyder på att mätaren inte är visar korrekt, då detta skulle motsvaras av ett nästan lika högt kompressionsförhållande vilket är högst osannorlikt.

 

Normalt sett är det helt ointressant vad mätaren visar så länge den är konsekvent och man kan jämföra mellan värdena cylindrarna emellan. Har själv en kompressionsmätare från biltema som alltid visar för mycket. De få gånger jag behövt ha ett korrekt värde har jag lånat av en vän som har bilverkstad.

 

Har förövrigt också just nu en mercruiser 5,7 1997 nerplockad i molekyler. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väll som ni säger att en Biltemas mätare skall man kanske inte lita allt för mycket på när det gäller värdet den visar, utan istället se till att differensen mellan cylindrarna inte är allt för stor,

Även om det diffade en del mellan vissa cylindrar så tycker jag att det såg någorlunda bra ut mellan de som packningen fortfarande var hel mellan.

Den på 13 och den på 11.2 är väll de som störde mig lite så det var lite stor avvikelse mellan dessa.

Men jag hoppas att efter planing och inslipning av ventilen på den med 11.2 så tror jag och hoppas på att båtsommaren 2014 kommer att vara bekymmersfri då jag gör allt så noga som jag kan.

 

Det bästa med dessa motorer är att de är lätta att mecka med, visst kommer det frågor om vissa saker men på det stora hela är de roliga och enkla att pilla med.

Tog inte många timmar att lyfta toppen på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha fått fel-PRO packningarna så lämnades topparna in för kontroll,

för att göra allt ordentligt så kommer följande att göras

Planing av ena toppen behövdes så de tar lika mkt på båda,

Byte av ventiltätningar

Fräsa ventilsäten och inslipning av ventiler.

 

Fick även ett paket på posten från orca marinecooling i USA idag, så nu har värmeväxlaren fått sig en rengöring, nya packningar, gavlar och en ny zink-anod.

 

Nu väntar jag bara på att topparna skall bli klara så man kan montera ihop allt igen.

 

/Fippe

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han som planar topparna kollar väl ventilstyrningarna också? Brukar kunna vara lite väl mkt spel efter ett tag på de här motorerna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de även ser till att ventilstyrningarna är schysta också,

Det skulle vara en helrenovering av topparna iaf så jag hoppas att de är inräknade i deras helrenovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har man fått tillbaka topparna efter renoveringen, två ventiler blev bytta då dessa var lite krokiga.

Vad jag har förstått av div olika filmer och texter om motorrenovering så är det viktigt att man monterar tillbaka vippor, stötstänger och låsmuttrar till vipporna på samma plats som de satt tidigare då de slits in tillsammans,

Nu när jag fick tillbaka allt så låg muttrar och vippor i en påse, är det bara att köpa nytt eller går det att återanvända ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är denna microrepa något att bry sig om? Känns inte med nageln.

post-10016699-1394237744,2166_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Om du inte känner den med nagel om du drar över den så är det inget du behöver tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Muttrarna ska du inte bry dig om för de passar överallt. Men ska man gå till ytligheter så ska ju helst stötstången sitta på samma lyftare med tillhörande vipparm och ventil. Annars se över stötstänger så de inte är krokiga (rulla de på ett plant underlag). Se över vipporna med förstorningsglas så det inte finns sprickor i dem. Men det finns kanske fler åsikter i det här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hade haft motorn hade jag bytt stötstänger vippor och lyftare när jag ändå rivit ner motorn så mycket., det är förhållandevis billiga grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är vipor stötstänger och lyftare inte så dyrt men vid en renovering så blir många bäckar små i slutändan väldigt dyrt, det börjar redan dra iväg i kostnader då man är lite för noga,

Speciellt om man skall byta saker som igentlligen inte var dåliga.

 

Om jag nu bestämmer mig för att skaffa nya stötstänger och vipor skall även lyftarna behöva bytas då?

Känns sjukt om det är så att bara för att man byter det ena så måste man byta nästa del och byter man dem så måste man byta nästa osv då slutar det snart med en ny motor i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idealt så hör muttern till vippan, stötstången och lyftaren ihop och återmonteras på samma plats. Men, byter du bara stötstången så behöver inget annat bytas.

Och tror inte det är ngt stort problem även om de övriga blandas, se bara till att det inte finns några skador på lagerytorna som är synliga eller kan kännas med en fingertopp! Skulle du ändå missa ngn skada på de övre rörliga delarna som leder till ventiltick så är de ändå enkla att byta (gäller ej lyftarna).

En sak är dock viktig lyftarna skall monteras tillbaka på sin ursprungliga plats så att de arbetar mot samma lob på kammen som tidigare. Byts kammen så skall alla lyftarna också bytas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyftarna sitter fortfarande på plats.

Då får det bli nya stötstänger så får jag hoppas på att det blir bra när allt är klart.

Det positiva är att skulle det bli massa oljud från viporna är de relativt enkla att byta, lite bök att komma åt dem på ena sidan bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ofta en lyftare som ger upp, du får då ett tickande låter som en symaskin typ, lyftarna kostar max nån tusenlapp riv ur dem och byt dem. Ofta en tätning i dem som gör att de tappar trycket låter då knack knack knack på tomgång. Skruvade v8 på åttiotalet och konstruktionen har nog inte ändrats nämnvärt. Rev av topparna på en cadillac jag hade bytte allt utom lyftarna gick väl typ 200 mil, sen blev de till att göra om allt av med topparna osv. Skittrist göra samma jobb två gånger. Tycker då jag iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...