Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
fippe1

Mercruiser V8 slamrar

Rekommendera Poster

Motorn är en mercruiser 5,7 V8 2bbl från 97

Med alpha one gen2

 

Hämtade hem båten i från varvet idag efter att den vart på lagning då den läckte olja, det som jag vet är gjort är att motorn har varit urplockad och insuget avplockat och tätat om,

Kontrollerade olja och kylvätska och startade upp motorn inga konstigheter spinner som en katt,

Påbörjar min tur på drygt 20 distans ligger i drygt 21kn på 3100rpm,

Åker via dyvik och fyller upp drygt 60l bensin.

Åker mina sista 12 distans stannar till för att kontrollera att toa tanken är tömd.

Efter det så börjar katastrofen, gasar upp för att komma i plan vid ca 8-9 knop så börjar det slamra utav bara den. Slår av till tomgång, frikopplas och varvar. Låter inte alls då spinner den igen.

Gasar på med drivning samma slammer vid drygt 8-9knop

Tidigare i år så var den inne för att kontrollera drivknutar och stödlager men dessa var i mkt gott skick det var ett par plastchims som saknades som gjorde att det knorrade lite,

Vad kan de ha gjort på varvet som orsakar detta oljud vid 8-9knop ca 1800-2000rpm? Jag har spelat in ljudet men vet inte hur jag lägger upp filen från telefon. (iPhone)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ljudet uppstår vid belastning är det troligt att det är något av följande:

 

Växelhus på drev trasigt

Vevlager i motor kass

Ryckutjämnaren sitter löst eller är trasig.

 

 

Skulle också kunna vara stödlager eller drivknut, men då dessa är kollade verkar det mindre troligt.

 

Hur ser olja ut i motor och drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har inte kontrollerat oljan då det var rätt mörkt när jag kom till bryggan, ska kika på det på lördag.

Om det är växelhuset på drevet borde inte man märka något vid körning i 6,5knop?

Ryckutjämnaren är det något som kan ha lossnat under färd om det slarvat vid återmontering av motorn eller rör man inte den när man lyfter ut motorn?

 

Finns det något sätt att få det bekräftat att det är vevlagret som är dåligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att bild och ljud inte är i synk? För enligt bilden ser motorn inte ut att vara igång. Trist slammer på ljudet dock. Hoppas du får ordning på det. Oljeläckande inombordare brukar väl ofta vara packboxen iofs. Att täta insuget var en ny variant jag inte hört talas om innan.

Vilken verkstad har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt verkstaden så läckte den olja mellan insug och blocket, vet inte om det är möjligt på dessa motorer. har aldrig skruvat isär en 350.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bild och ljud är inte i synk. var tvungen att göra en film av ljudet för att lägga upp på youtube

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter tyvärr väldigt mycket som lagerslammer, detta hörs tydligast vid belastning. Om du i friläge hastigt ökar varvtalet brukar det även höras utan extern belastning.

Jag har själv inte varit med om det, men har läst om flera som upplevt liknande ljud till följd av trasig eller löst sittande ryckutjämnare (Coupler på engelska om du vill googla).

Om varvet haft loss svänghjul för att inspektera ev läckage vid vevaxeltätningen, har de även haft loss ryckutjämnaren. De kan ha missat att dra skruvarna...

För att vevlagren skall försämras så hastigt krävs nästan att motorn gått utan olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mina öron efter 40 år i bilbranchen låter det inte som lagerljud från motor mer som något i kraftöverföringen. 

Glapp el. löst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns inte som vevlager då dessa som nämt brukar kunna yttra sig på fler sätt en endast vid belastning, oljetrycket har varit bra under hela körningen,

Talade med verkstaden och spelade upp ljudet för dem, de trodde att det kan vara slammer från en krökt stötstång, brukar tydligen låta likadant på övervarade gamla jänkare när stötstången krökts.

Jag skall upp i helgen och kontrollera,

Kan man kontrollera ryckitjämnaren utan att lyfta ur motorn?

 

Båten skall upp på söndag så då lär man kanske kunna se om drevet inte mår så bra, skall montera av det och lämna in för byte av implementera i vinter.

 

Jag är iaf glad så länge man slipper lyfta ur motorn, så jag hoppas det är något i den övre delen av motorn,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då varvtalen är så pass låga i en båtmotorn är det inte troligt att de är en krökt stötstång, men det skulle kunna vara något annat trasigt i toppen.

Om ryckutjämnaren sitter helt löst kan du känna detta efter att du plockat loss drevet, för att åtgärda måste dock motorn ut.

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att identifiera oljud vid trasig ryckutjämnare är att köra startmotor med växel i, i mitt fall hördes det tydligt var det lät då. Men det var med en diesel med backslag så det kanske inte funkar på en V8 med drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolvslammer är inte helt ovanligt, kan även va topplockspackningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket konnstigt då det inte finns något olje tryck där... Enda orsaken kan jo va om insuget har varit avplockad vid något tilfälle och inte återmonterads med packning + packningspasta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt verkstaden så saknades det en bit av packningen till insuget, därav att det läckte ut olja den vägen.

Kolvslammer känns mindre trevligt och brukar låta värre i de fallen jag har upplevt det. Sen brukar väll det även låta på låga varv och vid obelastad motor.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endrar ljudet karaktär, eller intensitet vid kall/varm motor? Låter det olika med/utan växeln i.

Vid vilka varv uppträder ljudet med/utan belastning?

Har du tagit komp prov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte testat å se hur den låter när den är kall det skall jag göra i morgon,

Motorn låter inget konstigt när man varvar obelastat,

Ej heller på 1800 rpm och ner vid belastning

Testade att göra snabba uppvarvningar utan missljud då var motorn varm.

 

Ljudet kommer när jag gasar på med växel i och vid 7-7,5 knop gick aldrig över den farten då jag ville komma hem så jag tog det lugnt i drygt 6'5 knop utan oljud och med stabil och fin motorgång.

 

Innan detta hände hade jag legat på 3100rpm i 21,5knop i drygt 10nm

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu står båten på land och jag har kollat oljan i motorn och den såg fin ut, inga missljud vid kallstart och startar lätt och går fint,

 

Jag har därför spenderat en dag med att läsa på olika amerikanska forum kollat på youtube och kommit fram till att andra med samma missljud har haft en trasig topplockspackning.

 

Nu till min fråga varför pajjar toplockspackningen bara så där,

Är det bara å byta den eller måste toppen planas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lyssnat på ditt missljud och det är inte samma som jag hade då jag hade vevlagerpaj det var ett mer distinkt knackande ljud jag hade, ditt ljud låter mer som rassel, jag har inte lästa alla inlägg men har du samma kraft trots ljudet ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte direkt kört den något efter att det började. Men jag upplevde ingen direkt skillnad i gasrespons och den kändes inte trött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta först ett kompressionsprov med alla stiften ur och fullgas och glöm inte ta bort kabel som går mellan tändspole och fördelarlock. Får du någon större variation då så gör om samma proceduren med lite olja i den cylinder som visar mindre. Blir resultatet bättre med olja så har du felet med antingen kolvringar eller något annat kolvrelaterat fel. Blir mätresultatet detsamma så har du nog något galet med topplocket just vid den cylindern som mätvärdet var lägre. Kan vara enkelt att kolla innan du lyfter motorn en gång till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall upp på söndag och göra komp prov, så får man se om man kan få någon idikation på läckage mellan två cylindrar.

jag har iaf inget vatten i oljan och i sötvattenkylningen så varken bubblar det eller är olja.

skulle komp provet inte visa något så får man väll försöka sig på att se om någon bult inte sitter fast, em de glömt att dra bultarna för svänghjulet med moment.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet vilken gänga tändistiften har på dessa motorer.

Biltemas kompprovare den lilla sattsen har ju endast m14 och m18.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så då har man äntligen gjort komp-testet och det visade kanske inte det jag önskat men ändå skönt att man hittat något,

 

Värdena framifrån och bakåt vä sida

 

11,8 bar, 4bar, 2,9 bar, 12bar

 

Hö sida

 

13bar, 11,8bar 11,2bar 11.4bar

 

Nu gjorde jag lite fel när jag gjorde själva testet glömde ha full gas och motorn ej varmkörd.

 

Jag misstänker att topplockspackningen har gått mellan de två mittre cylindrarna på vä sida, det som gör mig osäker är de olika värdena.

Slammeret låter exakt som samma slammer som andra haft då deras packning gått mellan två cylindrar.

 

Tänkte att jag skulle göra ett leakdown-test för att bekräfta mina misstankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då idag löfte jag toppen på motorn och det var som jag misstänkte packningen hade gått mellan två cylindrar.

 

Nu är bara frågan om man ska lyfta andra sidan också och byta den med trots att den är ok, skiljer ju lite i komp mellan cylindrarna.

 

Skönt att man iaf har lyckats hitta felet, sen vad som orsakat det är utanför mitt kunskapsområde.

post-10016699-1394237705,7192_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämna då in båda topparna för genomgång. Planing/ fräsa nya ventilsäten kanske/ ventilstyrningar. Sen har du 2st toppar som du vet är i 100% skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog bestämt mig nu för att i förebyggande syfte fixa båda sidor.

det som gör att jag drar mig för att ta tag i båda sidorna är att jag läst mig till att man skall efterdra topparna efter att man varmkört motorn,

men efter att ha läst mercruiser servicemanual så framgår det inte någon efterdragning av toppar skall göras utan bara att bultarna skall dras i en speciell ordning för att minimiera spänningar i toppen.

googlade vidare och hittade då informationen att beroende på vilken typ av packning man använder så kan man behöva efterdra, tex kopparpackning eller om toppen är i aluminium

tycker att så länge man använder en normal packning och har gjutjärnsprylar så skall man väll inte behöva riva halva motorn igen för att eftedra topparna, bara det arbetet är en halv dags jobb.

någon annan som är av en annan åsikt eller har andra erfarenheter?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd en vanlig packning från tex Fel-Pro, se till att täta gängorna till topplocksbultarna och låt bli att efterdra! Har funkat bra på mina V8'or vid renovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...