Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
loke67

Vinter förvaring av batteri?

Rekommendera Poster

Hej har alltid tagit in mina batterier och förvarat dom i garaget (ca +10gr) under vintern. Min granne påstår att dom mår bättre av att förvaras i båten under förutsättning att dom är ordentligt laddade. Stämmer detta? Har båten står hemma på gården så det är inga problem med att underhålls ladda ett par gånger under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett fulladat batteri fryser inte förrän vid minus 67 grader så det går bra att ha batt kvar i båten om man underhållsladdar lite mellan varven.

Ett urladdat batt fryser vid minus 7.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör dock koppla loss batteriet elektriskt så inget kan tjuvdra ström. Har man flera batterier som är sammankopplade bör man även koppla i från dessa från varandra på + eller minussidan så bör risken för själurladdning vara elliminerad.

Jag har alltid haft mina batterier utomhus i båten eller lekstugan och nu i båthuset utan problem. Sämst tror jag ett batteri mår på garagegolvet i ett varmt garage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allra bäst tycker båtägarens rygg om när batterierna står kvar i båten. Det spelar kanske inte nån roll medans man fortfarande är ung och vacker, men garantin går alldeles för fort ut - på båtägaren.

Sa lite skämtsamt till en ortoped en gång i samband med min dåliga rygg, att garantin gå ut vid 40. Då tittade han på mig och sa på sin brutna och mycket dåliga svenska; Kineserna säger - har man fyllt fyrti och vaknar på morgonen och inte har ont - då är man död

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp kvar i båten men huvudströmbrytaren bruten. Om du inte har tillgång till fast monterade solpaneler vill säga, då kan allt vara på.

Har du inte landström på varvet, kan du köpa en billig solpanel på Biltema och koppla in medans solen är uppe kanske 2 gånger per vintersäsong.

T.ex. denna:

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Solcellspanel-31631/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.Jag brukar ha mina batterier i båten o underhållsladda då och då.Försöker starta värmare,köra trimmplan,drevlyft samt även köra runt motorn några varv nån gång i månaden.Har tvåtaktsolja fyllt i bränslefilterna o omsätter då lite i insprutare o elbränslepump.Det försvinner kanske lite glykolblandning i sjövattendelen varje gång men det känns som det är värt det.//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag minns vad kloke Westfjord skrev i sitt svar i en liknande tråd; hur gör ni med era bilbatterier? Ställer ni också in dessa under vintern...

Fundera på den ni wink

post-10024382-1394237676,8343_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jo men det ingick liksom i logiken. Man måste ju ladda batteriet, eller batterierna, för annars går det kanske inte bra... Har man inte tillgång till detta så blir såklart saken en helt annan man jag utgick från att el fanns på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast solcellspanelerna ansluter du väl direkt på batteriet via en säkring, precis som batteriladdaren, länspumpen och värmaren - eller!?

Batterifrånskilljaren skall ju skilja bort allt annat kraffs.wink

 

Sen är väl en billig solcellspanel inkopplad 2 dagar under vinterperioden nästan inte ens en spott i havet ur laddningssynpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just den där lösa panelen hos Biltema är avsäkrad och har krokodilklämmor för polanslutning.

Den är ganska rejäl faktiskt 5,3 x 3,6 dm och 6W. Så om TS har båten på bilden kan jag själv gå i god för att 6 timmar med panelen inkopplad i klart väder ger ett fullaffat batteri. Jag låter den ladda genom en transparent press.

Men visst har man en stor batteribank behövs troligen kraftigare grejor.Mitt eget enda 105 Ah orkar jag inte kånka hem i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tittade jag faktiskt inte på bilden på båten, utan svarade mer generellt. 

Batteriet på den båten kan väl knappast va en ryggknäckare som både din och min stora båt.

I min motorseglare har jag 4 batterier på totalt 360 Ah. Det skulle aldrig falla mig in att lyfta ur dem. Jag har problem med ryggen ändå. Sen har jag ju båten i vattnet hela året och princip alltid i drift, med i stort sett daglig tillsyn. så batteri och laddningsfrågan är ju inget problem för mig.

Ett, på hösten fulladdat batteri klarar sig över hela vintern under förutsättning att det är ok i övrigt. Att ladda det ett par gånger under vintern är inte fel.

Sen är jag ganska skeptisk till om den solcellspanelen du rekomenderade gör någon nytta överhuvud taget med två inkopplingar under vintern. Den strömmen de i bästa fall kan trycka på batteriet är nästan inte en spott i havet. Panelen måste nog stå inkopplad betydligt längre tid för att göra nån nytta.

Däremot kunde den kanske va ok i min lilla bohusjulle (bilden uppe till vänster), där jag har en automatisk länspump som drivs av ett 75 Ah blybatteri. Om det batteriet är fulladdat på våren är det havtomt 3 månader senare efter att hållit båten läns en normalregnig sommar. Det batteriet brukar jag ladda en eller två gånger per sommar och sen på hösten när jag tagit upp. Jag låter batteriet sitta kvar i jullen.

Så i TS båt hade solcellspanelen kanske inte varit fel för användning hela året.

Sen om TS tar in batterierna i garaget eller låter dom sitta kvar i båten kvittar nog lika.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen, som sagt så har jag använt den med gott resultat på mitt enda 105 Ah batteri. Innan laddning 12,4 V, efter 12,8V.

Om det är good enough eller inte vet jag inte. Men ett helt urkopplat batteri som har 12,8V är i min värld fulladdat. Indikatorn på batteriet visade illgrönt.

När vi hade stor segelbåt hade vi en 65W panel och maxpower. Den tryckte upp tomgångsspänningen på banken till 14,5 Volt varma sommardagar.

Men det är knappast det vi talar om här utan att säkra upp att ett enskilt batteri inte fryser sönder på vintern.

Fast visst, vill han vara riktigt säker kan han ju kånka hem det. Just den båten borde han kunna rulla in hela båten i garaget.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast visst, vill han vara riktigt säker kan han ju kånka hem det. Just den båten borde han kunna rulla in hela båten i garaget.

Är det inte det man har garage till - att förvara mindre båtar i. Min nuvarande bil har aldrig varit inne i mitt garage, men min bohusjulle har stått där många vintrar och dess värre ääven de två senaste sommrarna. wink

post-945-1394237676,9156_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hålla batterierna laddade under vintern med solpanel/regulator är suveränt. Inga sladdar som råkar dras ut eller laddningar som glöms. Regulatorn ser till att spänningen är rätt med hänsyn till temperaturen osv. Enklast om man kan använda bef. solpaneler annars kan det vara ide att skaffa tex en lös 20W panel. Montera helst vertikalt, riktat åt söder. Då lägger sig inte snön på panelen, annars går 45 gr bra också. Kostnaden inkl regulator är 500-1000kr. Kan man montera regulatorn så att man ser lysdioderna så är det enkelt att hålla koll på laddningsstatus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...