matpe 0 Postad 2 Oktober , 2013 Hur gör ni när ni konserverar era TAMD 41:or med intercooler. Efter vad jag förstått innehåller intercoolern en del vatten (hur mkt ?) som behöver bytas ut mot glykolblandat vatten vid konserveringen. Tappar ni intercoolern på vatten först eller kör ni bara på. Hur mkt glykolblandning kör ni isåfall igenom för att vara på den säkra sidan? Känns som det är trångt och bökigt att tappa den på vatten innan (Nimbus 3003)! Finns det några zinkanoder på intercoolern, har hört både och ? Tacksam för svar Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 3 Oktober , 2013 Är det ingen som har koll på hur mkt vatten intercoolern innehåller? Ni som konserverar era TAMD 41:or själva, hur mkt vatten brukar ni kör igenom för att man ska vara säker på att vattnet i intercoolern bytts ut? Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 3 Oktober , 2013 Jag konserverar en Kad300 även den med intercooler. Tappar inte ur utan låter motorn suga i sig en hink, ca 10 liter, glykolblandat vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 3 Oktober , 2013 Du har minst lika mycket vatten i värmeväxlare, oljekylare och i slangsystemet som i själva intercoolern. Precis som tidigare talare - låt motorn suga i sig glykolvatten ur en hink istället för via kylvattenintaget. När du ser att det som skvätter ur avgasutblåset blir blågrönt har det gått hela vägen igenom och det är dags att stänga av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser