Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
PelleQ

Vatten i oljan MD5

Rekommendera Poster

Jag skulle förbereda upptagningen och skulle byta olja, det visades sig att oljan var mjölkaktid. Som jag förstått det så är det tydligt att jag fått vatten i oljan. Jag har läst mig till att det kan vara sönderrostade kylkanaler, topplockspackningen samt någon packning/baksug vi impellern.



Om jag ska försöka ta reda på vilket av dessa möjliga fel det är själv hur felsöker jag för att utesluta det ena eller det andra ?, om det är kylkanalerna går det att täta utan att lyfta motorn ?



Motorn är från 1979 och är sjövattenskyld, sitter i en Albin 78. Motorn har fått den omvårdnad som rekommenderas i form av oljebyten, filter mm. De har gått perfekt under de 5 åren som jag haft den, och även nu med mjölkig olja går den som tidigare ( det lilla jag har kört med den efter denna upptäckt ).



Jag har MD5 for Dummies sedan tidigare men kan inte se hur jag ska felsöka detta, finns det några bilder´, beskrivningar mm att tillgå skulle detta uppskattas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är långt ifrån någon expert på MD5.

Men jag hade en AD2 för länge sedan med samma problem. Det visade sig vara axelpackningen till vattenpumpen.

Ett tips, kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna vara så, men troligen inte. Vattenpumpen på 5:an brukar ha ett skvallerhål mellan innre och yttre stefatätningen. Börjar någon av dem att läcka så ska läckaget hamna i motorrummet. Kan ju vara idé att kolla så att inte hålet är tätt eller att TSs pump saknar detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

Finns en del bilder/tips i denna MANUAL. Bilden norpad ur dess uppslagna sida, och K_Haddocks tips angående vattenpumpen skulle jag kollat först av allt.
 

[Normalt har man två motvända tätningar (nr 1) på pumpaxeln, den ena tätar mot vatten- den andra mot oljeläckage. Emellan dessa finns som sagt dränagehål för att vatten aldrig skall kunna pressas in i motorn när vattenpackningen blivit sliten, utan istället droppa så att läckaget kan uppmärksammas. Men det kan tydligen finnas en O-ring nr 2 som inte verkar så lyckad av mitt röd-understrukna att dömma, den skall ju i.s.f. skippas helt. Möjligen för att den kan blockera det viktiga dränaget??]

post-10006646-1394237676,6866_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns flera olika möjligheter till vatten i oljan.

Nu under vintern kan du passa på att lyfta på motorn alt. ta ur den ur båten. Plocka bort sumpen samt oljepumpen och trycksätt kylvattensystemet med några hg tryck. Genom att titta upp underifrån kan du säkert se varifrån vattnet kommer.

I annat fall är det bara den hårda vägen som gäller. Ta bort cylinderhuvud för att se om det finns sprickor i cyl.huvud, cyl.packning eller cyl.hus. Gör rent noggrant först. Har motorn varit sjövattenkyld finns t.o.m. risken att tätningsringarna mellan det lösa fodret och cyl.huset är torrspruckna eller gjutspåren för tätningarna. Det senare bör du se vid trycksättningen.

Lycka till !!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vattenkylda avgassystem finns en risk för att vatten kommer in bakvägen via avgasslangen. Beroende på hur djupt motor sitter i förhållande till sjövattennivån kan hävertverkan fylla motorn om vacuumventilen är igensatt och impellern lite otät.

 

En våg kan fylla via avgaset eller om båten lutar.

 

En öppen avgasventil kan då släppa in vatten på stillastående motor.

 

En runtseglare fick problem med vatten i motorn som var svårfunnet hur det kommit in men till slut kom en tekniker på felet. Löstes på så vis att avgaset dränerades efter varje stopp. Fanns redan en ventil för vinterupptaget.

 

Det är båten från Jönköping som nu är i södra Portugal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...