Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Albin373

Installera värmare

Rekommendera Poster

Hej alla kloka båtägare.

Tänkte söka lite råd kring installation av värmare i båt.

Jag har en Albin Express som jag inte kappseglar med. Därför tänkte jag att en värmare inte skulle vara någon större nackdel. Eftersom expressen har utombordare så är ju diesel-värmare inte förstahandsvalet. Funderar därför på en Wallas 1800. När man läser på lite så ska man ju inte montera värmaren i samma utrymme som bensintanken, alltså i akterstuven p.g.a. explosionsrisken. Nu känns ju egentligen akterstuven på expressen som det bästa stället att placera värmaren på. Men jag vill ju inte att båten exploderar när jag startar värmaren. För många år sedan hade jag en annan segelbåt med utombordare och bensintank och värmare i akterstuven, Jag tänkte nog aldrig på explosionsrisken då. Men man blir ju äldre (och förhoppningsvis) klokare. Alternativet är en Wallas 1300 i ruffen. men var placerar man den bäst i en express och var monterar man avgasutloppet utan att det är ivägen?

Har du några bra tips och idéer på hur man kan lösa värmarinstallationen i expressen så får du gärna dela med dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan ide är att flytta bensintanken till utsidan av båten, eller att bygga ett helt tätt utrymme för tanken som är väl ventilerat till omgivningen (utan att det läker in till stuvfacket eller in i båten i övrigt) på samma sätt som man gör med fast installerade gasoltuber. (har inte sett att man gör så med lösa bensintankar men det borde fungera).

Annars tror jag det är ett bra val med en Wallas, de är förhållandevis driftsäkra och strömsnåla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...