Falcon_Matte 0 Postad 30 September , 2013 Hej. Har nyligen köpt en Bella Falcon -04 med en KAD44. Lite fundersam över prestandan, hon är lite seg att komma upp i planing, varvar max 3200, och en topp fart på 31knop. En Volvo Mek har kollat motorn, turbo OK. Kompresor OK. En fundering vad andra Falcon ägare har för propellrar, Duo Prop. Nu glömde jag kolla vad jag själv har, ska göra det i kväll. Tog upp henne i helgen, och hon såg fin ut under, så jag kan stryka det från felsöknings listan. ----------------------------------------------------------------- Nu har jag kollat vad jag själv har för proppar Yttre propeller Volvo Penta 3857467 3D Inre propeller Volvo Penta 3857463 3E /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antos_74 0 Postad 17 April , 2014 Lite segt. Ska kolla vad jag har. Har en ad41p på min och den gör runt 32 på Max så nåt borde de ju vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 18 April , 2014 Fullast varvtalet för den motorn ska vara 3700-3900 rpm. Det varvtalet skall du nå för bästa drift. Med tanke på segheten så låter det som att du har för hög stigning på propparna. Många sätter på propellrar med för gör stigning i tron att de ska få lägre bränsleförbrukning, vilket blir fel. Ring Propeller Trim eller Micab, så kommer de kunna hjälpa dig. Kolla även utväxlingen på ditt drev. Står stansat drevet innanför propellrarna. Förmodligen rätt, men det har ju hänt att det är fel där med. Som min egen båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser