kadilack 0 Postad 30 September , 2013 Jag har en KAD 42 åm 92 som läcker kylvätska ner i kölsvinet. Jag har bytt alla packningar mellan avgaslimpa och topplock samt vid termostathuset. Motorn är provtryckt till 1,7 bar utan att se något läckage. Verkar bara läcka när motorn körs. Läcker ca 1 liter/timma men ser inte var det läcker. Tacksam för hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 30 September , 2013 Låter som en liten spricka i blocket eller toppen som utvidgar sig när motorn blir varm. En kompis hade så på sin bilmotor. Hoppas du hittar felet. Mvh Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 1 Oktober , 2013 Ad 41 :orna kan läcka mellan limpan och turbon har jag läst ngn stans. Detta kan avhjälpas med ny packning i rostritt tydligen. Betydlig enklare än spricka i blocket. Borde väl vara samma uppbyggnad på KAD 42. / Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Februari , 2014 Hej! Såg ditt mail men MG klarar inte att jag svarar. Mitt kylläckage på min KAD43 var helt enkelt topplockspackningen. En snabbt byte på en dag och ca 12 000 kr i arbetskostnad. :-( Tyvärr vet jag inte mer än så. du har bytt den redan ser jag.. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 25 Februari , 2014 Som nämnts ovan så är det inte ovanligt med läckage från topplockspackningen(bakkant). Står precis inför ett byte på mina motorer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kadilack 0 Postad 25 Februari , 2014 Det syns väl om det läcker bakkant topplockspackning? Borde väl läcka vid provtryckning eller är det bara när motorn körs? Jag ser inget läckage på min motor vilket gör mig väldigt konfunderad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 25 Februari , 2014 Det är svårt att se läckaget. Motorn är ju varm när den går och läcker så kylvätskan som sakta kryper fram dunstar fort. Man kanske kan titta när den går eller leta efter rinn-märken, vilket jag kunde se på min motor. Eller (direkt efter stopp av motorn) känna med hushållspapper på olika ställen efter fukt? Kolla förresten avgaserna. Är de vita så läcker det kylvatten in i cylindrarna. Då är det stopp med att köra mera eftersom det direkt är skadligt för motorn! Är avgaserna normala så sticker kylvätskan ut någon annanstans så man kan köra och leta efter felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kadilack 0 Postad 25 Februari , 2014 Det läcker inget i avgaser eller olja så det är ju bra. Läcker bara ner i kölsvinet. Känner nån till om man kan hälla i nån spårvätska som man kan se med tex UV-lampa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EnzoF 4 Postad 26 Februari , 2014 Är det kontinuerligt läckage eller upphör det när kylvätskenivån sjunkit en bit? Expansionskärlet på dessa motorer verkar underdimensionerat, och då trycks kylvätska ut genom överfyllningsslangen. Speciellt om man har varmvattenberedare ansluten till maskinen, då blir kylvätskevolymen för stor, och överskottet spottas ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 27 Februari , 2014 Helt riktigt. På 40 serien så bör man inte ligga över min strecket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kadilack 0 Postad 27 Februari , 2014 Motorn läcker kontinuerligt under körning men det varierar på mängd. Tex körning utmed kusten i olika farter (5-20 knop) ca 3 liter på 6 tim. Körning 2 tim konstant 20-23 knop ca 3 liter då med. Inget ytterligare är påkopplat på motorns kylsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Februari , 2014 Kadilack skrev: Känner nån till om man kan hälla i nån spårvätska som man kan se med tex UV-lampa? Intressant och smart idé som tycks funka även motormässigt! Googlade enlig DESSA söktermer och en av träffarna gällde motorolja enlig . [Ett speciellt färgämne (dye) blandas i vätskan som läcker, gissar att färgpartiklarna inte skall vara lättlösliga i vätskan men att de heller inte bör vara alltför svårblandade och flyta ovanpå i fall som detta med rätt svagt cirkulerande kylvätska? Nå, enligt filmsnutten finns flera varianter så troligen är en av dem avpassad för just glykolvätska. Kanske kan va nåt?] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leffeb 2 Postad 24 Juni , 2014 Hittat felet ? Jag har samma problem fast inte så mycket läckage, 1,5 liter på 160nm blandad fart(7-24 knop) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jontese 0 Postad 20 Augusti , 2015 (redigerade) jag har precis samma problem nu så fort jag gasar på lite nu med min KAD42B när tempen går över 90 grader så vill den trycka ur sig kylvätska ur expansionskärlet. Detta uppstod efter att jag installerat vv-beredare. Nu är frågan köpa originalkärl som är större för >3K eller kan jag köpa vilket sketet kärl med större rymd som helst och installera. Installerar jag det ihop med det gamla eller tar jag bort det gamla helt? Nån som haft detta problemet och gjort nåt åt det? Redigerad 20 Augusti , 2015 av jontese Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
landgren 5 Postad 27 Oktober , 2015 Samma trassel här, 42:a från 91 med 1200 timmar. Får fylla i lite kylvatten nu som då, och verkar som det försvinner fortare med högre nivå i kärlen. Har vvb monterad dock lägre en motorn, endast slangarna som går högre. Någon som har löst detta, funderar på o riva för byte av packningar mellan topp kyllimpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 27 Oktober , 2015 Expansionskärlen har tydligen en förmåga att börja läcka efter ett gäng år. Så även en av mina. Jag hade själv inte monterat på något annat än original på en KAD42. Kylvätskan skall vara i nederkant, inte i mitten eller ovankant som på vissa andra motorer. Köper man något annat typ av kärl finns ju risken att det blir fel mängd & nivå med följdfel.. Sommaren är så kort att iallafall jag gör allt ordentligt när jag väl gör något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leffeb 2 Postad 5 Augusti , 2018 Hej Någon som löst problemet med att kylvatten trycks ut? Har en KAD42A som jag inte hittar anledningen till att glykolvattnet hamnar i kölsvinet. //Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danzo 37 Postad 10 Augusti , 2018 Hej Leif, Min läkte kylvätska har dock kad300 men same same but different och det var så himla enkelt att jag behövde bara dra skruvarna som håller kylkanalerna in mot toppen så att säga. Så slutade det läcka. Dessa skall gärna även dra när motorn är varm helst. och sedan dra från mitten och utåt och inte på något annat sätt. Kan vara detta för var väldigt svårt att se vart min läckte också nämligen, trodde först att det var en frostplugga. Men när jag släppte på sista muttern som håller inne kylhuset och luftfilter box hållaren så började pissa ut. Så drog åt där så har problemet försvunnit!=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Landgren123 5 Postad 10 Augusti , 2018 Sitter en packning mellan plåten och toppen bakom termostathuset. Den var i dåligt skick för mig. I samma veva bytte jag axeltätning till cirkpumpen. Har ej fyllt vatten på 2 säsonger. Har även bytt till stort expansinskärl från en lastmaskin, nytt 300kr locket orginallocket passar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leffeb 2 Postad 12 Augusti , 2018 2018-08-10 vid 10:52 skrev danzo: Hej Leif, Min läkte kylvätska har dock kad300 men same same but different och det var så himla enkelt att jag behövde bara dra skruvarna som håller kylkanalerna in mot toppen så att säga. Så slutade det läcka. Dessa skall gärna även dra när motorn är varm helst. och sedan dra från mitten och utåt och inte på något annat sätt. Kan vara detta för var väldigt svårt att se vart min läckte också nämligen, trodde först att det var en frostplugga. Men när jag släppte på sista muttern som håller inne kylhuset och luftfilter box hållaren så började pissa ut. Så drog åt där så har problemet försvunnit!=) Tack för input, ska kolla och känna på skruvarna, är inte riktigt 100 på om jag vet hur du menar men det klarnar nog när man är på plats😄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leffeb 2 Postad 12 Augusti , 2018 2018-08-10 vid 13:39 skrev Landgren123: Sitter en packning mellan plåten och toppen bakom termostathuset. Den var i dåligt skick för mig. I samma veva bytte jag axeltätning till cirkpumpen. Har ej fyllt vatten på 2 säsonger. Har även bytt till stort expansinskärl från en lastmaskin, nytt 300kr locket orginallocket passar. Tack, ska kolla packningen, har du någon spec på expansionskärlet(modell) och vart man kan köpa ett sådant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 12 Augusti , 2018 Kommer du åt att sätta hushållspapper runt motorblocket och sedan starta, hålla koll tills du ser var pappret blir blött? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leffeb 2 Postad 13 Augusti , 2018 15 timmar sedan skrev Baxlaget: Kommer du åt att sätta hushållspapper runt motorblocket och sedan starta, hålla koll tills du ser var pappret blir blött? Bra tips, får kolla om jag kan få dit det👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Landgren123 5 Postad 14 Augusti , 2018 Expansionstanken. http://www.ekedalensmaskin.se/index.php?route=product/product&product_id=149 För att kolla packningen behövs termostathuset och eventuell cirk.pumpen demonteras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leffeb 2 Postad 29 Augusti , 2018 Tror att jag hittat felet😄 Efter att ha plockat isär och gjort rent locket till expantionskärlet så har jag kört 220 nm utan att glykolen har minskat. Det sitter en fjäderbelastad backventil i locket och den kärvade, lite avfettning och 556 så verkar den fungera igen. Om jag fått rätt info så ska den klara ett tryck på 0,8 bar. Tack för alla bra tips. //Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leffeb 2 Postad 4 Oktober , 2018 Efter att ha plockat bort värmeväxlaren så upptäckte jag en avrostad slangklämma(trodde inte de rostade) på slangen bakpå värmeväxlaren, slangen kommer från expantionskärlet. Helt klart att det har läckt vid den anslutningen. Att öppna värmeväxlaren var spännande, en del skit och en obefintlig offeranod(finns på tidiga modeller). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser