Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Captain_Barbossa

SBR och/eller Transportstyrelsens båtregister??

Rekommendera Poster

Hej!

Nu blev jag fundersam igen..inte ägt båt på så många år jag har helt tappat vissa saker..som att registrera den..var? Måste man registrera den i transportstyrelsens båtregister eller räcker det med SBR eller ska man kanske ha båda?

Om man inte vill registerar den nu utan vänta tills den är färdigrenoverad..(skrovfärgen kanske bytas i renoveringen) kan det ställa till problem på nåt sätt? Den är inte registrerad idag. Sista uppgiften jag har är från 1994.

Hur har ni gjort? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behövs om man vill åka utanför Sverige till något annat land.

Men om båten ej är ett skepp så kan man göra det genom SXK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på storleken. Är den större än 12 x 4 ( =skepp )  meter så ska den ju registreras, annars är det inga krav på registrering såvida den inte används inom  någon sorts näringsverksamhet, då den skall registreras hos Tranportstyrelsen i deras båtdel av fartygsregistret:

Fartyg kortare än 12 meter eller med en bredd mindre än 4 meter kallas båtar och registreras i fartygsregistrets båtdel.

De båtar som används yrkesmässigt på olika sätt (bogsering, bärgning, transport av gods eller passagerare, fiske) måste registreras i fartygsregistret.

De som används till privat bruk kan registreras på ägarens begäran.

http://Se mer här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fartygsregistret-sjofartsregistret/Bat/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, men även båtar behöver registreras om man använder dem i näringsverksamhet.

Det framgår inte av trådskaparen varken hur stor båten är eller hur han ämnar nyttja den, så varför inte lämna den informationen?

För hur många kallar en större båt för skepp? I dagligt tal säger man väl båt om allt som ser ut som en fritidsbåt, oavsett om båten i sig per definition är ett skepp. Ex.vis en Sunseeker eller Fairline kring 45 fot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast vad TS har för båt framgår ofta i hans sjöbod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget papperstrassel alls vad gäller myndigheter ifall du skulla välja en uppblåsbar badring eller ens en RJ 85 för att få komma dig ut på havet, detta tycks faktiskt likgiltigt under myndigheters förstoringsglas! Eller har jag fattat fel? Alltså bortsett 0,2-lagen och givet att du inte seglar utomlands, eller bedriver kommersiell verksamhet etc.

Däremot är papperstrasslet med en anständig försäkring hos privata bolag som täcker skador på andra båtar - eller långt värre personskador - starkt rekommendabel!


[Men faktiskt och tyvärr ändå inte helt nödvändig enligt lagtexten, tänker alltså en försäkring typ vägtrafikens minialternativ trafikförsäkring? (Hmm ... råkar f.ö. ha fått veta att åtminstone här runt Göteborg så kan det bli problem/väntetid för att få höstlandsätta båten utan giltig miniförsäkring, detta hos etablerade marinor privat eller inte, men likväl tycks dessa båtar sent omsider komma på landbacken!? Haha, problem med landsättning av försäkringslösa och svårseglade badringar har jag däremot aldrig hört talas om. ;-)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...