Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
coolbeyron

VARNING - Importera båt från England / Finland / Tyskland

Rekommendera Poster

Fick lite svar

Det är Kustbevakningen som har ansvar att utföra kontroll av att båtar är skeppsregistrerade. Hur vida detta utförs fick jag inget svar på. Förutom exemplet med pråmen har jag aldrig hört talas om någon som råkat ut för detta. Har vart med i båt som skulle vart skeppsregistrerad när vi blivit kollade av kustbevakningen. Dock inga frågor om detta

Gissar att kustbevakningen bara är kåta på 0.2 och missar allt annat

Frågan är hur försäkringsbolagen ställer sig till det då man enligt lag framför en båt som ej får får användas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle riskera att få problem i tullen vid införsel så skulle jag nog registrerat den, annars inte. Om det ska köras folk mot betalning (charter) skulle jag också registrerat. Skulle tro att det blir hårdare när det är fråga om transport mot betalning och skeppet inte är registrerat.

Kort o gott, om jag ska ha båten som fritidssysselsättning så skulle jag aldrig brytt mig om att dra igång en papperkarusell, det finns det så gott om i det här landet ändå.

Försäkringen tror jag inte blir ett problem, du har ju en värdering på den sedan spelar det ingen roll vad den står som( Där kommer nog biten om charter in igen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att tullen, skeppsregistret (och CE märkning) sköts av skilda organisationer med vattentäta skott mellan. När jag tog in en båt från USA nöjde sej tullen med en kopia av köpekontraktet (plus transport kostnader) för at beräkna moms och tull. Allt sköttes från min sida av speditören och gjordes i Tyskland, men jag tror det inte spelar någon roll om Svenska tullen gjort det.

Det som skrivits i denna tråd är helt absurt. Lägg till problematiken att få in båten i skeppsregistret om den ligger och förblir i utlandet, då man måste bekosta att en svensk mätman reser och mäter båten på plats på din bekostnad även om det är en massproducerad båt. Inga tidigare gjorda mätdokument accepteras av skepsregistret.

Jag undrar hur Europadomstolen skulle se på det här. För mej känns som icke önskvärda  handelshinder inom EU.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tullen bryr sig inte om skeppsregistreringen. Kontroll från kustbevakning verkar näst intill obefintlig

Då jag är på gång att köpa ny båt och fått offerter på försäkring så passade ja på att ställa fråga angående att används båt som skall men ej är skeppsregistrerad. Än så länge så har de svarat att det är inget de bryr sig om. Givetvis skall man ju maila denna fråga om det är aktuellt så man får det på papper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara använder båten i Sverige så är det nog inga problem att inte ha den registrerad. Men om man seglar vidare ner till Medelhavet t.ex så måste du vid alla hamnbesök och när kustbevakningen bordar dig, kunna visa ett registreringsbevis. Enda stället du kan få ett registreringsbevis för en båt som är större en 12x4 meter är Sjöfartsregistret.

SXK Internationella Båtcertifikat får endast ställas ut till båtar mindre än 12x4 meter.

Seglar du utanför EU så kommer du inte speciellt långt om du inte kan visa upp ett registreringsbevis för båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...