Fremalia 1 Postad 29 September , 2013 Hej alla. Kan någon kunnig/vänlig själ tala om för mig vilken bogpropeller jag ska ha till en Albin-82 MS. Båten väger 3,5 ton . Vilken storlek hk. ? Har ett ankarspel Lewmar med fjärrkontroll som även innehåller fjärr för bog. Därför bör bogpropellern vara kompatibel med denna fjärr. Tar tacksamt emot alla ide`er. Utom de som gäller att lära sig manövrera utan bog. Hade´ gött Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 29 September , 2013 Det låter ju som att valet av fabrikat är ganska givet, om det nu inte är så att mottagaren i båten har utgångar även för bogpropellern. I så fall lär det ju gå att utnyttja dem för vilken bogpropeller som helst. Vad gäller storleken så tycker jag att man klarar sig med mindre modeller än vad rekommendationerna antyder, det är ju sällan man måste kunna vända blixtsnabbt med 15 m/s i sidan. I min båt som väger runt ett ton mindre än din så har jag Sleipners näst minsta (kan den ha hetat SE40?) bogpropeller, jag tycker båten vänder mer än tillräckligt snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fremalia 1 Postad 30 September , 2013 Hej. Maximarcus Tack för ditt svar. Om jag har förstått det hela rätt har du en Sleipner bogprop. på 3 hk. med tunnel på 125 mm. ! I mitt fall har jag en båt med delat lateralplan ? alltså en båt med trasigt underliv, inte långkölad. Jag har högt skrov o hög överbyggnad i förhållande till längden. Gissar att hög överbyggnad i kombination med kort skrov kräver en starkare bogpropeller. Ligger jag i en gästhamn o backar ut med kraftig sidvind så faller fören av attan så snabbt. Jag vill ha en bog som rätar upp båten snabbt, så att jag enkelt o med stil kan gå ut ur hamnen. Den bogprop. du har borde räcka även för mig. ( Hjertmans har x-trapris på denna ) Ska kolla om den är kompatibel med min fjärrkontroll. Jag överdimensionerar hellre även om det kostar lite x-tra, det är ju när det blåser utav f-n. som jag behöver den som bäst. När båten kommer upp på land får jag mäta o kolla dim. på röret o placering. Tack än en gång för ditt svar. Simma lugnt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 30 September , 2013 I min tidigare båt ca 3 ton tyckte jag att jag klarade mig utan bogpropp i alla väder. Nu när jag har större båt 7 ton så tycker jag det går bra utan i de flesta lägen. Det går ju att manövrera rätt mycket med motor och roder bara man gör rätt. Skillnaden är att med 7 ton så kan man inte bära av för hand om båten kommer i rörelse när det är sidvind på tex 15 m/s. Kan även behöva bog-proppen om man måste ändra den ursprungliga planen när man kommer in mot brygga och sidvinden ligger på och något oförutsätt inträffar. Det jag vill säga, är det vindstilla behöver man ingen bogpropeller, det är därför du skall dimensionera effekten för sidvind. Sedan kan man fundera på hur stark sidvind du tänker räkna med, effektbehovet stiger nämligen snabbt med ökande vind. En del säger max 11m/s jag tänker 15m/s kan vara en utgångspunkt. Andra aspekter är tex, behöver du flytta båten i sidled eller räcker det att du kan vrida fören i önskad riktning (rotera). Sitter bogproppen långt fram så åstakomms rotationen lättare ju längre fram du kan montera propellern. Man skall dock inte sätta bogproppen längre fram än att tunneln ligger minst en tunneldiameter under vattenlinjen för att få bra grepp i vattnet. Jag tror att du skall ha minst 500N tryckkraft och jag skall nog ha minst 800N. Har man sänkbar bogpropp (dvs som kommer längre fram) så kan man sänka effektbehovet med 30%. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 1 Oktober , 2013 Hej igen! Det är nog just en sådan bogpropeller jag har, jag köpte min på rea hos Hjertmans. Erlandssons brygga brukar ha rea på en ganska kraftig Vetus, jag valde bort den eftersom den hade krävt ännu grövre kablar alternativt ett extra batteri i fören (extrabatteri är nog en både billigare och bättre lösning men jag ville undvika extra vikt i fören). Hos Hjertmans kunde man även hyra en slipmaskin avsedd för att ta upp hålet för trumman, hur smidigt som helst! Vad gäller effekten; jag menar bara att även en mindre modell kommer att vara alldeles tillräcklig i de allra flesta fall. Har man över huvudtaget kunnat nyttja båten utan bogpropeller så är det ju en våldsam förbättring oavsett vad man väljer! På min båt så motsvarar fullt roderutslag på tomgång (min båt gör ca 4,5 knop då) ungefär vad bogpropellern kan motarbeta, det gör alltså att med fullt roder åt ena hållet och bogpropellern jobbandes åt andra så flyttar sig båten snett åt sidan utan att fören ändrar kurs. Väldigt praktiskt vid tilläggningar! Och till alla viktigpettrar som säger att det går bra att köra utan bogpropeller säger jag bara; fortsätt ni utan! Vi andra njuter av att enkelt kunna ta oss in och ut från ställen som annars är omöjliga. Detta är alltså inte riktat mot Hasse utan mot dem som alltid svarar samma sak i alla trådar som handlar om bogpropellrar... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fremalia 1 Postad 3 Oktober , 2013 Hej igen forumvänner.Maximarcus o Hasse-O. Tack för alla synpunkter, det börjar klarna i huvudet nu. Har inte varit på forumet på ngr.a dagar på grund av båtupptagning. Hälsan är inte bra så jag blir trött. Men båten är på land, avriggad o konserverad. Nu ska bara alla konserver, H-mjölk, kläder,böcker o en del tomflaskor ???? lastas ur. Sedan vintertäckning.Men för var dag som går närmar vi oss sjösättning !!!!.Jippiiiii Ser nu att placering av bogprop blir inget problem, har använt tumstock, ska bara inhämta lite uppgifter hos leverantörer. Sedan blir det inköp o montering till våren. Hasse-O, jag undrar, du skriver minst 500 N tryckkraft, kan man översätta detta till Hk. istället. Hittar bara dragkraft i spesar jag tittat på. För min del är det nu ca. 220 dagar kvar till sjösättning. Så jag hinner nog göra klart. Längtar redan till våren. Simma lugnt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 3 Oktober , 2013 Finns flera exempel på tabeller för val av bogpropp, hittar just nu inte en som var rätt bra jag såg tidigare, men här är en som är lite halvbra tex: http://www.navinordic.com/sv/bogpropeller-lankbar/vilken-bogpropeller-skall-jag-valja Max power anger tex att: CT45........4,3 HP ger ca 40 kg (tryckkraft) CT60........5,8 HP ger ca 58 kg CT80........6,4 HP ger ca 69 kg CT100......9,5 HP ger ca 96 kg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 4 Oktober , 2013 Hej! På min förra båt så hade jag en 4.2Hk men den tyckte jag var alldeles för liten på en båt som vägde nästan 12 ton. vet ej vad rekomendationerna var för den vikten men troligtvis högre än 4.2.. hade jag köpt en ny bog så hade jag nog överdimensionerat. Det är som tidigare talare sagt att det är ju inte i vindstilla läge som den kanske behövs som mest! sen är det väl till slut en prisfråga antar jag. har man inga pengar så är ju detta ett alternativ! ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser