Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Rammsee

Ny fyllerilag på G?

Rekommendera Poster

Det vore intressant att få veta vem som beställt 0,2-lagen och som gör vinst på den... Har du svar på det eller är det bara spekulationer och tyckande, inga fakta eller bevis?

Jag har tidigare redovisat två problem som löses med den nya lagen, varför kommenterade du inte det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej. det är så många inlägg att jag hinner inte läsa dem alla.



Självklart har jag inga bevis på att 0,2-lagen gör vinst lika lite som du kan styrka ett problem som denna lag kan lösa. 2 självklarheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Enligt experter som Tiberg är lagen rättsosäker, är du expert som Tiberg?

2. Man kunde visst göra stckkontroller om man ansåg att det förelåg skäl vad de nu var, nu behövs inga skäl.



Jag har inget med avpixlat att göra.

dubbla poliskårer. Polisförbundet skrev i sitt utlåtande att de var emot lagen bl.a för att KBV blir en polishybrid.

Se även denna artikel från SSD Dubbla poliskårer?

Kan vi sluta klyva hårstån och komma till saken? vilket problem ska lösas med denna lag?

och hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående dubbla poliskårer:

SSD's åsikt är ett särintresses (må så vara båtinriktat) utlåtande  i samband med en utredning av Kustbevakningens rättsliga befogenheter som väl kom som en översyn av effekterna av att Kustbevakningen blev egen myndighet 1988 och då fick med sig de polisiära befogenheterna som Tullverket (vlket kustbevakninen var en del av) fick 1982 i LKP.

 

http://www.government.se/content/1/c6/10/62/15/3c555240.pdf

Det har egentligen inget med 0,2-lagen att göra.

Starkt förenklat - Antingen har man typ två polisbåtar, eller så har man en polisbåt och en kbv-båt, för att upprätthålla lag och ordning till sjöss. Finns säkert för- och nackdelar med båda systemen, men det är en annan fråga än 0,2-lagen.

Riktigt kul är att du på din Marjasin-kampanj-sida inte ger någon källhänvisning till detta ditt scoop. (Tack förresten Peter_K för Marjasinliknelsen tidigare i tråden, jag garvade i en halvtimma).

Jag tycker du klipper och klistrar dina halmstrån på ett sett som direkt skadar dina egna och övriga alkolobbyns syften, men jag tror inte du förstår att du själv underminerar din trovärdighet.

Edit: stavfel och förtydligande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du frågat Tiberg om hurvida den inte var ännu mer rättsoäker innan? För mig är det ganska uppenbart och kräver ingen expertis. Lagen har blivit mindre rättsosäker än tidigare. Det som dina husgudar pratar om är formuleringen om av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss. Denna formulering är inte ny och fanns tidigare. I dagens lag är det mindre utrymme för godtycklig tolkning än tidigare eftersom man ju fyllt på med klara gränser. Gränsen som sådan skulle nog kunna förändras men det har inget med rättsäkerheten att göra.

För mig är detta sunt förnuft, man behöver inte experter till allt, jag kan exempelvis på egen hand konstatera att vatten är blött utan någon som helst hjälp av varken kemister eller marinbiologer.

Stickprover förebygger fyllekörningar. Blir man stoppad får man inte köra vidare. En packad förare kan i dag stoppas innan en olycka inträffar, tidigare var det svårare för KBV att göra dessa prover utan någon form av misstanke.

Det är två problem som är lösta. Att inte DU såg detta som ett problem har ju inget med verkligheten att göra, jag tänker inte försöka övertyga dig, det går nog inte men det är ju fler som läser.

Ni som trodde att det var lagligt att köra båt med över 0,2 innan 2010 har inte förstått den gamla, eller den nya lagen och skillnaden däremellan.

KBV har väl haft halvpolisiära befogenheter på havet sedan hedenhös? Vad har det med 0,2 att göra?

Angående avpixlat; Nej, jag tror inte du har med dem att göra, du använder dig bara av samma typ av argumentation i din propaganda.

 

Ljungberg; Hela din diskussion är ett stort ickeproblem. Lagen kommer att finnas kvar, de flesta båtägare är för lagen och i praktiken är det ingen skillnad mellan den nya och den gamla lagen, förutom att man numera kan börja efterleva den på riktigt.

 

Edit, stavfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar på om Tibergs åsikter om lagen före och efter ändringen till 0,2 kan man läsa här, att han tyckte illa om gränsen om 1,0 promille när den också infördes. Se den här debattartikeln från förra seklet där han vill göra hävdande att man inte skall ha en gräns över huvud taget, utan att domstolarna skall göra bedömning från fall till fall om man är olämplig förare i just den rådande situationen i just den aktuella farkosten pga sitt alkoholintag.

http://www.hamnen.se/batkunskap/batjuridik/promillegracns-till-sjapss.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni som tycker 0,2 lagen är bra anser om oss som tycker den lagen är kass och anser oss som smått rabiata i argumentation och en otrolig envishet så anser jag att detta är ömsesidigt.

Så mycket tid ni lägger för att försvara något som REDAN är en lag och så mycket tyckande att den är bra osv. Och detta utan verkliga bevis.

Otrolig envishet men det är ju bra att ni kan kämpar för det ni tror på. Precis som vi som anser den är kass.

Detta är fantastiskt. yes Sverige 2013 och folk fortfarande bryr sig.

Även fantastiskt många som läser dessa trådar och hör till storfavoriterna på MG. Inte ens skit om Biltema och lurendrejeri kommer upp i liknande siffror.

Visst är det jättefantastiskt och jag kommer få massa fina svar på detta inlägg av er beundrare här på MG. heart

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni som tycker 0,2 lagen är bra anser om oss som tycker den lagen är kass och anser oss som smått rabiata i argumentation och en otrolig envishet så anser jag att detta är ömsesidigt.

Eh va?

Visst är det jättefantastiskt och jag kommer få massa fina svar på detta inlägg av er beundrare här på MG.

Har du gått i skola hos tusenaliastjommen eller? :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Crabfish. Jag tror de här för lagen inte själva vet varför de är för lagen.

De kan ju inte säga vilket problem de ska lösa och hur med denna lag.Jag har inte fått någe mail från någon om det svaret, så här är min epost igen..utifall.

wink

alltom02promillepasjon@gmail.com



Präktiga förespråkare för moral-lagar kommer altid finnas.

NT : En sämre underbyggd och förankrad lag än den nya sjöfyllerilagen får man nog leta efter. Jag är förvånad över att inte Båtsverige har reagerat på denna moral-lag



(C) Gustav Andersson. Sjöfylleri-lagen, en onödig moral-lag, rättsosäker osv.

(M) Anti Avsan, moralisk uppfostring av landets befolkning





 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMO säger att man inte får ha mer än 0.8 promille då man jobbbar, serving as a member of a watch, på en båt. Men också att man inte får inta alkohol inom 4 timmar före det att man skall arbeta.

Här citerar du alltid bara den första delen, som om IMO's rekommendationer skulle tillåta att man åkte ut till en holme, tog en macka med öl, och sedan körde hem båten igen. Men detta är alltså inte fallet.

För piloter så kräver FAA att man inte dricker 8 timmar innan man skall flyga, och rekommenderar att man låter bli alkohol 24 timmar innan. Även här låter du bli att nämna denna del, och citerar bara gränsen för alkohol i blodet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Präktiga förespråkare för moral-lagar kommer altid finnas.

 

På detta SKULLE man -om man vill generalisera och kasta bajs genom att kalla folk illa genomtänkta saker- kunna svara:

Alkoholiserade egoister som inte kan acceptera lagar som inkräktar på deras idéer om alkoholintag kommer alltid att finnas.

 

Men det gör jag inte, utan nöjer mig med att småleende skaka lätt på huvudet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du behöver inte kasta skit och troligen har du mer hyffs och inser hur fel det är.

Det har däremot andra gjort så det räcker till och utan att ens känna mig och andra här som argumenterat emot 0,2 lagen.Vissa raljerar om att det inte ska var folk som kör båt och super, att de som är emot lagen är alkoholister osv.

Nej jag tycker inte heller att man ska köra båt och dricka pilsner då man ska vara fokuserad på körningen men det är knappat det vi framfört. Det viktigaste i mina och andras argument är att vi införede en lag utan fakta och har visat sig att det inte finns några argument för den som håller.

Men jag tycker även det behövs lite hyffs när det skrivs om alkholister på nedvärderande sätt. Alkoholism är en sjukdom och behöver behandling. Nej jag själv är inte alkoholist, vilket jag har kallats tidigare, men det finns de som är det och dessa bör man visa hänsyn. 

Men i vårt samhälle har vi lätt för att döma folk och med allt från sexuel läggning, etnisk bakgrund, politisk åsikt och andra åsikter. Här på MG verkar moralen om vad man skriver vara lite mer frikostig än vad man kunde förvänta sig av vuxet folk.

Den här tråden skulla handla om vi trodde det skulle ske någon förändring av lagen och hur viser på hur en lag om detta borde se u.. Nej troligen blir det inte det blir någon förändring men en utvärderinge hade varit lämplig. Precis som det borde ske med vissa andra lagar, t.ex. så kallade zebra lagen.  Troligen är detta väldigt känsligt för våra politiker och vem vågar ta upp en lag till förändring med risken att det framkommer att det var införd utan fakta. Då sänker de sig själva och trots vad vissa tycker om politiker så är de troligen mer kloka än att starta något sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det verkar på nåt vis som om det är ok att kalla förespråkarna för moraltanter, trygghetsnarkomaner etc etc men om man generaliserar och överdriver åt andra hållet blir det irriterat...? Om jag mu läste inledningen på ditt inöägg någorlunda rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabfish... Förstår inte alls jämförelsen med sexuell läggning och etnisk bakgrund. Det är ingen som missunnar dig din pilsner, eller dina glas vin. Det enda som krävs är att du planerar så du inte kör båt under påverkan av dem, tror ingen påstått annat..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle då någon köpa lagen?



Artikeln du postade handlar ju om lobbyverksamheter betalda av storföretag för att köpa en lag. Antingen hade artikeln du länkade till inget med dina argument att göra, eller så hade den det. Kan du förtydliga?

Eller är du bara inne i avpixlat-argumentationen igen? De där argumenten som bygger på rena påhitt och lögner?

 

Jag har dessutom givit dig två problem som lagen löser men inga kommentarer från dig om det annat än att ingen MEJLAT detta till dig. Tar du inte in information om den inte kommer i rätt kanal? Du blundar för resten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabfish,

Kravet på en liberaliserad alkohollagstiftning till sjöss handlar ytterst och i sak enbart om rätten att få framföra (fritids-) båt med en viss mängd alholol i kroppen.

Förutsättningarna att uppfattas som trovärdig blir större om man kallar saker vid dess rätta namn och argumenterar därefter. Det är dessutom mer rakryggat.

Den nya lagen har gjort gränsen för sjöfylleri fast och tydlig, tidigare var den flytande och föremål för godtycke. Sållningsproven är här för att stanna, var så säker. Den gamla lagen var inte baserad på mer eller bättre fakta än den nya.

Om du tycker det är fel på själva promillegränsen så borde du väl tala om var du tycker den skall ligga och varför. Jag har svårt att tro att vi inte kommer att ha en fast gräns även i framtiden. En lag som omfattar så många människor utan att ställa krav på formell kompetens för befäl/framförande måste vara tydlig, enkel att begripa och enkel att efterleva. Det är enligt min åsikt en annan sak när det gäller t.ex. handelssjöfart eller skepp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrivit att jag vill ha det mailat. vad denna lag löser för problem. Har du missat det?

Vad kommer detta med avpixlat ifrån....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska jag fråga Tiberg något han redan svarat på?

 

Rätt att hela diskussion är ett icke-problem!  Tack!

Men det är fortf. 2 poliskårer som jagar detta (världsunikt) medan vardagsbrotten till 95% åker ned i källaren..och du..BåtSverige = SBU+SXK+SWEBOAT protesterar mot lagen, m-fl.

Hoppas det säger dig lite. De har fel och du har väl rätt..?knappast

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling


Sverige, år 2013 - ett land i behov av terapi!


 


Kristian Gidlund


1983-2013

 

post-10024382-1394237685,0798_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du menar givetvis de som var oroliga för de som körde båt med typ 0,5 promille. Att de skule bli ihjälkörda av någon som tog två glas vin till maten med frugan på sjökrogen och sedan tog båten hem.

Oro och ångest är något som kan förbättras med samtalsterapi eller ångestdämpande medicin.

Det kan ju vara så att dessa med ångest före lagens införande behövde ta medicin mot sin ångest och kanske nu slipper det. Även att dessa som tog ångestdämpande medicin och sedan körde båt utgorde den verkliga faran på sjön.  Ja i så fall har 0,2 lagen gjort något bra och kanske vore något att missionera om till övriga världen.

Sverige ett föregångsland som minskar oro och ångest som därigenom ökar säkerheten på sjön.yes

Dock finns ingen statistik och fakta om hur många med medicin i kroppen som var inblandade i allvarliga olyckor på sjön.

post-10001667-1394237685,1222_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabfish - tror du att olyckor orsakade av medicinering är ett vanligt problem, eller försöker du bara blanda bort korten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har det du kallar två poliskårer med 0,2-lagen att göra?

 

På vilket sätt är det världsunikt med två poliskårer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket dravel.

 

Crabfish, var tycker du att promillegränsen skall ligga och varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen har folk problem med oro och annat

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5670256

 

Var jag anser gränsen borde vara? Ja troligen vid 0,5-0,8 promille eftersom flera andra länder använder de gränsvärdena. Uppenbarligen fungerade det rätt så bra med gamla gränserna på upp mot 1% eftersom inga allvarliga olyckor går att redovisa med förare med dessa alkoholhalter. Norge har 0,8 för båtar under 15 meter och nyligen var deras gräns upp till diskussion men ändrades inte. Norge är ett land med mycket erfarenhet av havet och dess konsekvenser men tycker uppenbarligen att detta är en lämplig nivå.

Problemet är nog inte alkoholen i de lägre nivåerna utan snarare omdöme och kompetens när det gäller båtar. 

Nu var ju mitt svar lite mer humoristiskt och ett svar på MaxSchmelings inlägg om folk behöver terapi. Läs mitt inlägg igen så kanske det går upp ett Liljeholmens.smiley

 

Edit: kompletterat med måttuppgift för båtar i Norge där 0,8 promille gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gränsen i Norge är 0,8 för båtar under 15 meter, för större båtar så gäller 0,2 promille.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det roliga är att jag har svarat Crabfish på just detta tidigare i tråden men lite mer detaljerat (ganska högt upp i början) men på det kom det ingen kommentar utan nu glömmer han detaljerna på samma sätt som Ljungbergaren väljer att läsa det som passar och strunta i det väsentliga....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att du fyllde i. yes

Det har varit uppmärksammat här på MG tidigare men missade då jag själv har en båt under 15 meters gränsen.

Jag kompletterade mitt inlägg så det blir mer rätt.

OBS den alkholnivå jag anser borde varit lämplig gäller givetvis för mindre båtar. Jag saknar egen erfarenhet för båtar runt 15 meter och uppåt och vad som krävs då. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar sägas att genom sig själv känner man andra bäst.

Men om du nu brukar utelämna saker för att det ska passa dina syften bättre så kanske det inte gäller alla.

Ha en trevlig dag och gör något vettigare än att märka andras ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...