Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Avaloppan

Gummiflärp barbordsida Maxim 26

Rekommendera Poster

Undrar över en liten gummiflärp jag har  under vattenlinjen på min Maxim 26, de sitter bara fast på en sida så den går att vika ut, det är hål rakt in i skrovet, vad har den för funktion? båten läcker in en del vatten kan detta vara problemet på läckan, är nybliven båtägare kan inte så mycket om båtar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild säger mer än tusen ord. Om jag kommer ihåg rätt så är det s-drev på Maximen och i så fall tror jag att det är en trasig drevtätning du beskriver. Den är till för att förbättra strömningen förbi hålet för drevet. Bara att ta bort det som är kvar och montera en ny. Monteras med Novatec Tec7, som jag tycker är bättre än Sikaflex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är en liten gummiklaff som ska hindra vatten att trycka in genom avrinningen från den dränerade stuven när man kör. Även sittbrunnens dränering runt motorluckorna mynnar i detta fack, det är värt att tänka på om man sätter igen hålet för att få ett torrt stuvutrymme.

Jag har returburkar/flaskor i detta utrymme, det är väldigt praktiskt eftersom det inte gör någonting om det dräller ur burkarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!, Jag har en nyare motor installerad(2010) samt att förra ägaren installerade elektrisk länspump tycker att båten tar in ovanligt mycket vatten, är det pga det ej längre funkar med självlänsningen kan det komma in vatten istället genom detta hål  ska jag sätta igen hållet eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligtvis sitter flärpen i stuvutrymmet bakom nedsteget ( trappan) daär jag själv har soppåsen i min Maxim 26.

Erdo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har min sopkorg bakom det övre trappsteget akter om pentryt, har inte alla det? Det dränerade utrymmet är därunder, under det nedre trappsteget.

På en normalt belastad Maxim så är det inte ovanligt att botten i stuvutrymmet ligger under vatten. Om man vill sätta igen dräneringshålet så bör man ju tänka på dräneringen från sittbrunnen, det går såklart att dra en slang från falsen runt motorluckan ut genom skrovsidan istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...