Faderullan 718 Postad 29 September , 2013 Har köpt ett renoveringsobjekt för att ha något att pyssla med under vintern. Båten är bara ett skal och behöver troligen vändas några gånger under arbetets gång. För att underlätta vändandet av skrovet tänkte jag bulta fast en roterande anordning i aktern så att jag kan hänga upp den i verkstadens takkrok. På så sätt slipper jag sammankalla ett större gäng gubbar varje gång jag vill vända på den. För att fästa det hela i aktern tänkte jag använda fästhålen för utombordaren. Förra ägaren har plastat om aktern så några gamla hål går inte att finna. Jag har inte skaffat någon motor till båten ännu. Har inte bestämt mig för märke eller något annat än att det handlar om något bättre begagnat i 70 - 80-hästarsklassen. Frågan är då: Har alla utombordare från sådär 1990 och framåt samma bultavstånd på akterfästet? Om inte, finns det då någon standard som är mer använd än andra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 30 September , 2013 Tyvärr finns nog ingen standard. Det bästa är förstås att skaffa motorn innan du borrar men om det ändå är ett objekt så kanske du får räkna med att renovera akterspegeln (de brukar tyvärr alltid vara ruttna) och då kan du väl borra och skruva bäst du vill i akterspegeln och sedan avsluta med renoveringen av just den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 1 Oktober , 2013 För lite större snurror som du tänkt dej är det standard, kallas BIA-standard. Här är en länk på måtten i tum, går säkert o googla fram i mm om det passar bättre.. http://www.etecownersgroup.com/tool/view/mb/file?username=barnaclebill&id=637072 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 1 Oktober , 2013 Jovisst är det standard. Tror BIA-standarden börjar på 30-40 hk och uppåt. Har för mig dagens stardard började användas av Evinrude/Johnson på 60-talet, och blev generellt vedertaget av alla stora tillverkare i början på 80-talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Oktober , 2013 Aktiverar Jarbs länk. (Den radbryts fel vid barnacle om man kopierar/klistrar)http://www.etecownersgroup.com/tool/view/mb/file?username=barnaclebill&id=637072 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Oktober , 2013 Googlade f.ö. enligt Jarbs förslag det exakta förhållandet mellan tum och millimeter. Själv multiplicerar jag tummått med 25,4 i miniräknarn för att omvandla till millimeter, men hur exakt är egentligen det? Enligt bilden (snodd ur DENNA sajt) såpass exakt att alla miniräknarns 8 siffror alltid kommer att stämma efter multiplicering med avrundade talet 25,4. (Först i femtonde decimalen skiljer det tydligen.) Haha löjligt petnoga, men men. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 1 Oktober , 2013 Här får man tacka och ta emot! Tack till Jarb, Sardaukar och Thomas! Tror inte att jag kokar ner det hela till femton decimaler, lite mer tolerans torde räcka :-) Får leta fram en stålplatta och lite rör och börja borra och svetsa. Men först skall taket i verkstaden isoleras så man står ut i vinter... Själv brukar jag använda en app i mobilen till att konvertera måttenheter med, bland många appar av samma typ har jag fastnat för en från verktygstillverkaren Bosch som har flera andra funktioner i samma app. Själva renoveringen är jag tvungen att börja i akterspegeln. Förra ägaren har rivit ut allt i båten, inklusive bottenbalkarna och sedan plastat in formplyfa i akterspegeln. Formplyfa är ju inget vidare eftersom polyestern inte vill fastna i den blanka ytan. Som tur är tappade han sugen innan han lagt mer än ett lager trehundragramsmatta som går att dra bort med bara händerna. För att få stadga i båten blir jag tvungen att börja med att riva bort formplyfan och sätta in nya plyfaskivor som fästs med epoxi. Sedan kan jag plasta nya balkar i botten med ordentliga knän mot akterspegeln. Tänkte skapa en alldeles egen blogg för projektet bara det kommer igång. Men först isoleringen på verkstadens tak... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser