seglarfreaken 55 Postad 28 September , 2013 Hej! Efter många års förfall har jag nu äntligen bestämt mig för att renovera grabbräckena på segelbåten. De är i teak och i stort sett rena från rester av gammal fernissa. Jag kan känna en viss oro för sprickorna i grabbräckena som finns på både ovansidan och undersidan. på sina ställen serdet till och med ut som att de nästan är genomgående vilket de inte är. Vad göra åt sprickorna? Kan sprickorna förvärras/bli fler när jag förvarar grabbräckena inomhus nu? Hur länge bör jag väta innan jag börjar att skipa och lacka? I en novis ögon så ser och känns grabbräcket riktigt torrt. Funderar på att lägga in epoxylim i dem, men blir det svårt att slipa och få det jämnt? Tacksam för svar snaast Seglarfreaken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 28 September , 2013 Märkligt! Jag försökte lägga in två bilder men misslyckades. Tänk på att bilderna ger alldeles fel färg. Grabbräcket är väldigt grått så som teak blir efter att ha varit utsatt för mycket sol under lång tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 September , 2013 Då ser grabbräckena ut precis som utvändig teak skall se ut. En avtvättning med vatten blandat med amoniak, så ser dom nya ut - om du nu till äventyrs redan plockat loss dom. Att du inte får med bilderna beror på att de är för stora. Brukar göra mina bilder 600x800 pixlar. Då blir de ca 100 K-bytes. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=455&artname= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 28 September , 2013 Jag plåtade med mobilen istället o hoppas det funkar bättre. Målet ät att grabbräckena ska få en fin lyster och vara glansiga. Då har jag blivit rekommenderaf att lacka med Epifarnes. Renoveringen kommer jag göra med grabbräckena avmonterade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 28 September , 2013 Hurra nu funkar det med bildpubliceringen för mig. Få lägger jag även in en bild där man kan se sprickan underifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 28 September , 2013 Inga problem. Vänta ett par veckor så är de torra. Slipa först, grovt. Laga sprickorna med epoxy, först oförtjockad, vänta en halvtimme, sedan i med iblandade fibrer för limning. Eller så trycker du i polyuretanlim för utomhusbruk. Slipa igen, avsluta med 120-papper. Sedan drar du i en skruv från baksidan i ett av fästhålen. Häng grabbräcket i skruven så du kan fernissa alla sidor. Kör på ett lager förtunnad fernissa, 50/50 med balsamterpentin. Vänta ett dygn. På med ett lager till, nu kan du köra oförtunnad, men vill du kan du ha kanske 25% terpentin i. Vänta ett dygn till, på med ett lager till. Låt härda ett par dygn, minst. Slipa. Var inte blyg. Kör med 180-papper, gärna våtslipa. Ytan skall bli matt. Kör sedan två lager till med ett dygn emellan. Låt härda ett par dygn, minst. Slipa. Kör med 180-papper, gärna våtslipa, lite försiktigare nu. Ytan skall bli matt. Kör sedan två lager till med ett dygn emellan. Den här gången kan du lägga på lagren med en scotsh-brite-svamp med slipytan bortklippt, eller en skumgummipensel. Nu har du sju lager, har du gjort rätt är ytan perfekt. Annars kör du sista svängen med slipning och svampmålning en vända till. Och! För att det skall hålla nu, MÅSTE du slipa fernissan matt och lägga på ett nytt lager igen varje vår. Då håller det i en evighet utan att du måste ta ner på trärent igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 28 September , 2013 Lacka teak ??? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 28 September , 2013 På Båtaccenten i Länna fick jag än lång och utförlig förklaring att man kan själv välja om man vill olja in eller lacka teak. Beskrivningen hur jag skulle lacja o slipa stämer väldigt bra med det som Peter K skrev här.Om man vill ha en hhögglansig och hållbar yta så är det tunnt lack typEpifarnes dom gället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 28 September , 2013 OK, vill du ha lackad teak så skall du så klart ha det, det skall nog inte jag ha synpunkter på. Sprickan tycker jag är värre då, att hälla i ett stumt material i ett som rör sig såsom trä brukar aldrig bli bra i längden. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 28 September , 2013 Nej, det stämmer. Stumma och rörliga material går inte ihop - det var därför jag föreslog lim, och inte spackel. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 30 September , 2013 Tack Peter_K för bra svar till TS, som även jag har glädje av. Själv har jag använt benarolja, blir jättebra första gången och håller länge. Men är svår att underhålla när det är dags att bättra på (är för tjockt, seg, klibbig och svårslipat). Även provat att olja med teak/träolja, det håller inte ens en sommar. Så antingen lämnar man teaken som den är och låter den bli grå och narig .....eller så lackar man den enligt Peter_K anvisningen ovan, det tror jag är de enda alternativen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 1 Oktober , 2013 Hej, hur du gör med olja eller fernissa har jag ingen åsikt i men när det gäller lagning av sprickor så har jag ett tips. När du slipar så använd en slipmaskin med dammpåse eller dammsugare. Blanda sedan Epoxi med bindmaterial samt slipdammet om det är stora sprickor eller endast slipdamm så får du en snygg lagning. Har gjort så själv både med mahogny och teak. Lycka till Göran Fredriksson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 Oktober , 2013 Var inne på en butik där det enligt detta forum inte är fint att handla, såg att dom hade grabbräcke till mycket förmånliga priser. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 1 Oktober , 2013 Det man måste komma ihåg med epoxy är att fogen skall inte pressas - den skall helst vara 0,5-1 mm tjock. Annars blir den svulten och håller dåligt. Har man möjlighet (dvs alla bitar) blir en limning med PU-lim för utomhusbruk satt i press snyggare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser