Soumi_batti 3 Postad 28 September , 2013 För er som planerar att olja era teakdetaljer med Internationals olja, så kan jag gå i god för att ni kommer förstöra era teakdäck. Det ser ut som oljan bränt bort delar av trät och däcket ser typ 15 år gammalt ut istället för 6 år. Jaja, man lär så länge man lever. Jag får prova teak.nu även om den kostar en mindre förmögenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 28 September , 2013 Trist men var glad för att du inte har mer teakdäck än så. Jag utgår från att du fick rekommendationer att använda produkten innan du bestämde dig, eller... Ett ödets ironi är ju att teaken inte ens behöver oljas eller lackas. Vi valde Höverlings Golden teak sealer och det känns helt rätt. Å andra sidan, Soumi Batti; det finns alltid lärdom att dra av felbeslut, eller vad man ska kalla det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 28 September , 2013 Oki, tack för tips. Ska kolla på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 28 September , 2013 Oljan måste först bort, tyvärr. Resultatet blir såhär: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 28 September , 2013 Man lär av misstagen. Jag försöker lära mej av andras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 231 Postad 28 September , 2013 Suomi, vilken olja använde du? Vad gjorde du för underarbete innan oljning? För några år sedan körde jag Kinesisk Träolja på ett slipat teakdäck, och det blev inte alls sådär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 28 September , 2013 Jag använde Internationals teakrengöring som är oxalsyrabaserad. Allt såg perfekt ut. Men jag anar att det är terpentin i den oljan för det helt släta trädäcket drog ihop sig om ni förstår? Brädorna som var släta innan blev vågiga, svårt att förklara. Men trät började likna som det ser ut på en gammal altan som man oljat med kuprinol 10 gånger. Mörknat och ihopdraget. Trist. Dels trodde jag att International hade kvalitetsgrejor. Dessutom läste jag ett långtidstest av någon här på Maringuiden som sågade de dyraste oljorna. Nåväl, shit happens. Båten fungerar ju fortfarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 28 September , 2013 Man skall alltid försöka dra lärdom av misstag, men inget säger att det måste vara ens egna. Så där håller jag med dig fullt ut Lasse. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 28 September , 2013 Visst tror jag dig men jag har samtidgt lite svårt att tro att de blev vågiga. Vi kör mycket med Internationals grejor och jag har förtroende för deras kvalité men att en kemisk sammansatt subtans skulle få denna handgripliga effekt känns far fetched. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 28 September , 2013 Ja det var ett misstag att använda International. Hoppas mina erfarenheter hjälper någon. Även ni som gör er roliga på folk som misslyckas. Eftersom ni själva alltid gör allting rätt då eller? (2 bidrag till avdelningen totalt onödiga inlägg) För övrigt har vi en del teakmöbler inomhus. Frugan brukar olja dem med riktigt fin olja. Ska kolla vad det var för någon. Där syns inga spår av ihopdraget trä. För er som misstror att olja kan dra ihop brädor bör ni ta en titt på en vanlig svensk altan som är oljad i omgångar med typ k-rautas träolja. Begreppet U-form på brädorna får en tydlig innebörd. Det är väl därför många försöker undvika att olja. Problemet är ju i så fall alla stickor man får om man går barfota på ooljade tryckta brädor efter några år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 28 September , 2013 Hej, Jag har också oljat teaken på min båt med Internationals teakolja. Den ser inte alls ut som din, utan ganska ok för att vara vid säsongens slut Skall gå ner till båten imorgon och ta en bild. En vanlig svensk altan är oftast byggd med skitvirke från de större bygghandlarna. Rena massaveden som inte väger ett skit, och som slår sig både hit och dit. Timell och Ernst gör allt vad de kan för att förstöra det svenska kulturarvet, det är sorgligt. Bra virke behöver inte tryckimpregneras . Har renoverat träpaneler på några hus. Det ena med panel från 1860-tal. Ungefär hälften av brädorna behövde bytas. Beställde virke från liten såg i Hälsingeskogarna. Furu med otrolig densitet, tätt mellan årsringarna. Väger ungefär tre gånger virket på Bauhaus eller Beijer, men kostar inte mer. Kan målas och oljas utan rörelser i virket. Kommer att hålla i 100 år. Att ha finolja på fulvirke hjälper inte. Sorry om det blev Lite Ot... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 231 Postad 28 September , 2013 [ot]...det är till och med så att fint virke inte KAN tryckimpregneras - det skall vara skitvirke för att det skall gå att trycka in impregneringen i träet.[/ot] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 28 September , 2013 Det är med teak som med allt annat virke, det finns olika kvaliteér. Jag har mycket svårt att tro att Internationals olja skule ha förstört något. Däremot är det fullt möjligt att den inte är lika långtidsverkande som andra oljor. Det finns ju oljor som inte tränger in nåt särskilt utan lägger sig som en fernissa ovanpå, rätt använd kan en sån olja ge ett långsiktigt skydd, men Internationals är ju tänkt att tränga in och inte synas, den behöver upprepade behandlingar. Efter vad jag kan se på bifogad bild tycker jag inte däcket ser särskilt konstigt ut, utan bara grått som torra teakdäck bli i solen. Skrubba rent med såpa och eller nån teakrengörning och ta en ny bild efter det! /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 28 September , 2013 Tack Bosse, jag ska testa. Hoppas jag hinner innan upptagning nästa helg. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zach 0 Postad 28 September , 2013 Hej När jag såg på din bild,kom jag ihåg att samma resultat hade jag på min stora peke.Felet jag gjorde var, att jag inte slipade teaken tillräckligt innan jag lade oljan på.Ytan på teaken måste tas bort innan man oljar.Annars blir det grå-svart.Det var yta på min som blev grå-svart.Jag slipade på nytt,och när det fina teak färgen kom fram, lade jag samma olja igen med ett annat resultat.(mycket fin.) Det var bara en tanke. mvh Zach Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
camboh 0 Postad 29 September , 2013 Har använt internationals teakolja. Förarbetet bestod av såpaskurning och teak restorer. Båten är ny för oss så vi vet inte hur många år förra ägarna låtit teaken vara grå (båten uttagen 2009). Blir lite förskräckt när jag läser inläggen o ser bilderna. Vi är (än så länge) nöjda med resultatet, hoppas det håller i sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 September , 2013 Du kan ju detta Peter! Till övriga, dagen oljor innehåller inget som är giftigt, tyvärr, så mikroorganismer lever och frodas i oljehinnan gör den svart och ful. Beträffande virke som slår sig och blir kupigt, detta har inget med kvalitet att göra det funkar så i praktiken, översidan är oljad suger inget fukt, undersidan suger och sväller. Ett teakdäck som blivit kupigt är nog på sluttampen, fuktigt på undersidan. Har nog inget att göra med vilken olja som använts. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 29 September , 2013 Fundering. Kan det vara så att teaken på din båt inte är av den kvalitet det borde vara och det är det som är orsaken till resultatet? Alternativt att teakrengöringen är boven i dramat. (Teak Restorer) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 29 September , 2013 Osäker vad som är boven i dramat. Men jag kommer testa snappis teak-nu istället så får vi se om det blir bättre. Får nog tyvärr bli till våren, så ni får hålla er till tåls... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser