Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
fairlady

Bosch Platinastift och 2-takts rök

Rekommendera Poster

Hej

Ville höra om någon har erfarehet av Bosch Platina tändstift, att ha till Mercury 650 Thunderbolt årsmodell 1972.

- Ger dessa en bättre gnista än de som rekommenderas i listor.

- Behöver Du inte byta så ofta pga stiftens hårdhet ?

- Kan man få till några extra knop på grund av bättre förbränning ?

 

Undrar om någon kan rekommendera en 2-takts olja som gör att motorer röker mindre, det är rätt pinsamt när en oljerök fyller bryggan vid kallstarter ?

 

Mvh Micke

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du jämför med stift som suttit i sedan motorn var ny gör de säkert skillnad, jämför du med andra nya stift är det ingen skillnad.

 

Av de TCW3-oljor jag testat är biltemas överlägsen i förhållandet mellan pris/rök/lukt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt om platinastift, iridiumstift & liknande tunnelektrodsstift:

- De kräver lite lägre spänning/gnistenergi från tändspolen för att orka ge gnista. Man uppnår i stort sett samma resultat genom att minska gnistgapet på konventionella stift, eftersom det behövs lägre spänning när gnistan är kortare. En fördel på motorer med veka tändsystem och/eller så höga varvtal att tändsystemet nätt och jämnt hänger med - något man inte bör ha problem med på en ganska lågvarvig standardmotor, däremot kanske på en amerikansk V8 med maximalt höjd kompression och som varvar 2-3000rpm högre än original med original tändsystem. På en racemotor där varje procent är en enorm förbättring är det rätt sorts tändstift, på en standardmotor är det oftast ingen nämnvärd fördel.

- Ja och nej. Dessa specialstift slits mycket långsammare tack vare de speciella metallerna i elektroderna. På konventionella stift som gått långt i t.ex. en bilmotor kan man se att gnistan ätit bort material från elektroderna, mittelektrodens forna skarpa kanter har blivit avrundade och jordelektroden har blivit avrundad och tunnare över mittelektroden - specialstiften går mycket längre innan slitaget på metallen blivit ett problem. De flesta båtmotorerna får sannolikt sina stift bytta betydligt tidigare än att sådant slitage hunnit uppstå, och då spelar det ju ingen roll. Tvåtaktare (som jag antar det gäller?) brukar döda stiften genom att dom slår igen med sot och olja, och byter man stiften därför är ju livslängden på metallen fullständigt irrelevant.

Nej, några knop på grund av stiftbyte till andra stift är omöjligt, om man inte byter från kassa stift till friska stift eller att man har problem med ett för vekt tändsystem så motorn går lite renare på högvarv och fullgas med de andra stiften. Och i så fall är det bättre att åtgärda problemet i tändsystemet än att försöka dölja det med dyra tändstift...

 

Missförstå mig inte nu, det är jättebra stift - på dom platser där deras fördelar behövs. Dom är däremot inte så fantastiska som reklamen vill få alla att tro, men det gäller ju det mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

En snabbanalys av vad jag hittills läst så är det bättre att lägga pengar på standardstiften NGK, Champion eller Bosch och spara pengarna eftersom Bosch Platinastiften kostar skjortan.

Sant är att man kör ej utombordaren lika ofta som privatbilen,

det är sant när det gäller mig.

Ingen vinst när det gäller knop heller, om ingen annan har en annan åsikt..???

Återstår är åsikter huruvida man kan minska rökutsläpp genom att välja rätt 2- taktsolja.

Biltema's olja skall jag ta till mig, men önskar fler att svara på den frågan.

Mvh Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal Murcla från -72 ska ha PermaGap stift för att funka smärtfritt, sedan får panelen säga vad fan dom vill. Dessa stift tål att suras ner och Thunderbolt tändningen ger så pass hög gnistspänning att gnistan blir kraftig på PermaGap även vid nersurning. Detta ger stabilare tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...