Tunafishburk 0 Postad 27 September , 2013 Hej. Har en fläkt som blåser luft genom en slang till min motor som sitter under en kåpa mitt i båten. Jag var säker på att fläkten skulle blåsa luft från motorn eftersom att jag hade så på min bayliner 175 en Blower . Men när jag höll på att koppla el så märkte jag att fläkten går åt andra hållet dvs blåser in luft till motorn. Min fråga nu är hur skall man ha det, luft från motorn eller luft till motorn ? Fördelen med att ha luft till motorn borde vara att man får bättre kylning då man får in kall luft till motorn under kåpan . Fördel med luft från motorutrymmet är att man för bort varm luft från motorutrymmet och således underlättar kylningen samt att man kan använda den som en Blower för att föra ut bensinångor från motorutrymmet innan start. Ja så nu till frågan vad väljer jag ? , hur brukar man göra ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 27 September , 2013 Om det är en bensinmotor du har -antagligen så eftersom du nämner bensinångor i frågan- så ska den suga ut ev. bensinångor innan start, alltså går den åt fel håll. Vad gäller kylningen till motorn så har den nog mindre betydelse då den antagligen är vattenkyld-antingen direkt med sjövattnet eller via värmeväxlare och slutet sötvattensystem. Det som ev. kan påverkas är att tempen på insugsluften till motorn blir svalare och därmed får högre densitet som ger en ev. marginell effekthöjning. Men den primära anledningen till att det sitter en fläkt är nog evakueringen av ev. bensinångor och den brukar man bara köra någon minut innan start. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 September , 2013 Givetvis ska fläkten dra ut ev. dålig luft eller farliga eller lättantändliga ångor från motorrummet. Det är både en komfort- och säkerhetsfråga. Jfr med badrumsfläkt hemma, man blåser ogärna ut pruttlukten med en fläkt som blåser in luft till dasset. Den eventuella sänkningen av lufttrycket en fläkt åstadkommer bekymrar inte motorns luftinsug som har en helt annan dignitet. Den som misstror resonemanget kan ju försöka få ut några extra hästar med en riktigt kraftig fläkt som blåser in övertryck i motorrummet. Dessutom kan den sugande fläkten stängas av när motorn startat. Då sköter motorns insug undertrycket så inget os kommer besättningen till del. Åtminstone inte de som huserar inuti båten. Kan vara bra att tänka på att en brand i motorrummet inte alltid ger sig tillkänna med röklukt när motorn går då gaserna sugs in i motorn och undertrycket i motorrummet kan hindra att röken slinker ut i kabinen. En brandvarnare i motorrummet är inte fel. Möjligen ger den en hel del falsklarm men man borde egentligen testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 27 September , 2013 Motorrummet skall ha ett lätt undertryck relativt övriga delar i båten. Då tränger det inte ut dålig lukt, farliga avgaser (om läckage finns) och farliga bränselgaser mm. Alltså en fläkt som suger och sugpunkten skall sitta lågt i motorrummet så att de flyktiga (lättantändliga eller giftiga) gaserna som är tyngre än luft sugs ut. Har du bensinmotor så skall fläkten vara gastät och köras minst en minut innan du startar och sedan gå minst en minut efter motorstopp. I en sådan installation och då även för större dieselmotorer och turboladdade motorer bör du även ha ett separat inlopp för inkommande ventiltion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tunafishburk 0 Postad 2 Oktober , 2013 Tack för alla svar ! då blir det till att koppla om Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser