Heldefolksingers 0 Postad 27 September , 2013 Tänkte använda en del av torrsesongen till att plasta nya stävar och är då ute efter den epoxyn som klarar lägst temperatur. Har hört att det ska finnas sådant. Vet någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 27 September , 2013 Ha inte hittat någon som klarar under +10°C, fast det skall helst vara +20°C. Epoxygrundfärger brukar klara lite svalare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 27 September , 2013 http://www.westsystem.com/ss/assets/HowTo-Publications/Swedish.pdf Deras epoxy använde jag när jag en vinter limmade teakplugg på vår Storö 3:a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havkat 5 Postad 27 September , 2013 Har använt Internationals Epiglass på vintern med snabbhärdare. Då byggde jag ett tält av ribbor och presenning som man kan isolera ned div. gamla täcken o filtar mm och sedan en värmefläkt som fick gå över natten. Man kan ju välja dagar med lämpligt väder. Jag tror fler epoxifabrikat har snabbhärdare. Det går INTE att laborera med mängden härdare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 27 September , 2013 Man måste tänka på att det är skillnad på att limma några pluggar och att laminera, då det senare är ett absolut måste att man får full styrka i härdningen. När jag laminerade om min roderskädda i förra båten byggde jag precis som ovan ett tält och satte dit värme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 27 September , 2013 Ger dig helt rätt på den punkten och det var anledningen till att jag bifogade Westmanualen men visst kan det vara på sin plats att understryka skillnaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 27 September , 2013 Jag monterade bogpropeller en kall vårvinter, med både polyester- och epoxiarbeten. Byggde in arbetsområdet med täta frigolitlåder, som var profilerade mot skrovsidan. Skar upp öppningar där kupevärmare fick blåsa in varmluft och en stektermometer med givaren alldeles bredvid den nyplastade ytan. Då kunde jag uppnå ideal arbetstemperatur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 27 September , 2013 Bogpropeller... pöh... Vilket jävla Östermalmsmanér! Nä, tacka vet jag dubbla motorer och en jävla massa tur Bogpropp står också på Searis önskelista... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 27 September , 2013 Jag tror som andra att det är mer eller mindre nödvändigt att höja temperaturen vid plastningen. I min gamla motorbytartråd, http://www.maringuiden.se/forum/;thread=267562&highlight=Aurora , så kan du se hur jag gjorde. Har man vettig temperatur så måste man ju heller inte lyxa till det och köra med epoxi, det går fint med polyester också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser