Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Spancox

Böjt rod till undervant

Rekommendera Poster

Vid avmastning fastnade ena undervantet i bryggan och fick sig en ganska skarp liten böj någon halvmeter från den pressade gängan. Den kanske är böjd i 45 grader.

Det går väl säkert att räta ut det vid sjösättning men jag är en smula undrande över hur det blir med hållfastheten efteråt.

Någon som har erfarenhet av detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen egen erfarenhet men lite lösa funderingar om metallers egenskaper kan jag bidra med.

När du böjde roden så skedde det en härdning i bocken. Materialet blev hårdare i bocken. När du försöker räta den så får du en ny bockning bredvid den gamla (som också innebär en härdning i den nya bocken). Det är därför du aldrig kommer att kunna få roden rak igen.

För att avgöra hur mycket hållfastheten förändrats så krävs det nog mycket uträkningar (ursprunglig dimensionering överdimensionering?), vilka laster det är på riggen vid hård segling, försvagning pga härdningen mm).  Den ekvationen kan du nog inte få svar på här på forumet.

Rent logiskt - det sämsta du kan göra är nog att försöka räta ut bocken. Då skapar du bara ytterligare en försvagning. Det bör ju räta på sig rätt bra när du spänner upp riggen.

Ett alternativ kan ju vara att kapa roden ovanför och under bocken och skarva med en terminal (blir inte så snyggt men....)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppen, Lintott - tack för informationen!

Jag har funderat på att byta till vajer istället och kanske börjar med att byta undervanten nu till våren då. Meckigt med rod och dessutom har man ju ingen aning om hur den mår - till skillnad från vajer så att säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och när du byter till wire, se till så att du får bra kvalitet på den. Jag vet av egen erfarenhet att vanlig wire har lägre kvalitet idag än den hade för 10-15 år sedan. Man har tänjt på begreppet rostfri på senare tid.

Problemet är iofs bara av kosmetisk karaktär, men det är inte jätteroligt när nya vant får en rostig yta, visserligen bara ytrost men ändå. Lutar man sig mot dom, eller en vit handduk råkar ligga mot dom, så får man rostfläckar som är svåra att få bort :-( Min förhoppning är att om vi börjar efterfråga bra kvalitet, så kanske man börjar lagerföra det för alla och slutar importera billigare skräp.

Det finns några gamla trådar i ämnet, men kanske kan någon som vet mer kan fylla på här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är alltid risk att man får skador i materialet när man böjer det för kraftigt. Hur stor en ev. skada är beror på hur skarp böjen är. Jag har svårt att tro att du fått en så skarp böj på stången att det påverkar hållfastheten.

Du kan ju alltid passa på att fråga en riggverkstad vad de tror om skadan om du ändå tänkt köpa nya vant, men jag har svårt att tro att någon vågar säga att det går bra att fortsätta använda vantet även om det i praktiken skulle gå alldeles utmärkt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spancox skrev

Jag har funderat på att byta till vajer istället och kanske börjar med att byta undervanten nu till våren då. Meckigt med rod och dessutom har man ju ingen aning om hur den mår - till skillnad från vajer så att säga.

----------------------------------

Jag har alltid varit skeptisk till rod då jag tror de är känliga för böj. Säkert bra för att få ut maxprestanda ur en rigg eftersom töjningen är mindre i rod än i vajer och även lättare i förhållande till styrka för samma sträcklast.

Eftersom töjningen är olika mellan rod och vire, så kanske det inte är helt bra att byta ut delar av riggen till vire och i synnerhet delar som samverkar, Förelsår att du kontaktar en seriös riggverkstad och kollar vad dom rekommenderar.

Personligen kan jag tänka på att spara på mycket när det gäller båt, men inte med att chansa när det gäller säker rigg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kloka ord, Hasse. 

Jag kollar upp detta med Benns så får vi se vad de har att förtälja, om jag kommer ihåg det kommer jag att posta svaret här, kanske kan vara bra information för någon annan vid ett senare tillfälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...