jannelu 5 Postad 2 Oktober , 2013 Ta du och använd syntetolja i din gamla motor om du har någon, jag skulle då definitivt inte göra det. Jag har hört flera mer eller mindre trovärdiga historier om folk som har fått motorras en kort tid efter att dom har gjort ett oljebyte från mineralolja till syntetolja så jag tror definitivt inte att det är någon myt, därför så chansar jag inte!!! Det känns definitivt som att man har mer att förlora (läs ev motorras) än vad du vinner på att byta till syntetoljan... Kanske man skulle kontakta Mythbusters i alla fall, där hade du en bra ide Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 2 Oktober , 2013 Man skall väl så klart inte tala om vad andra ska göra med sina saker, men om denna olja skulle vara skadlig så skulle jag nog ha suttit med ett par rasade motorer nu, men det har jag inte. Jag kör med Agrol Nova (delsyntet) i båtens Pentadiesel 42:a och mina bilar utan turbo oavsett årsmodell. I min common rail dieselturbo-bil har jag Agrol Spectra (helsyntet). Och det kommer jag att fortsätta med. En mycket stor fördel med delsyntet (givetvis också även helsyntet) jämfört med mineral är ju att de smörjer bättre redan från start vid kall motor. Nu är det väl sällan man startar en båtmotor i kyla, men med bilar förekommer det ju. Mineraloljan tjocknar ju till mycket mer vid låga temperaturer. När det är riktigt kallt kan det t.o.m. hända att oljepumpen suger hål i oljan. Men det lär ju som sagt knappast förekomma i båten.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 2 Oktober , 2013 Skillnaden är väl den att du inte kört på mineralolja i din motor i 25 år och tvärt bytt till helsyntet, utan motorerna kanske gått länge på helsyntet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 2 Oktober , 2013 Det vet jag faktiskt inte eftersom jag bara köper gamla bilar/båtar. Har ingen aning om vad de fått för olja tidigare. Men det har egentligen ingen betydelse eftersom dagens mineraloljor innehåller rengörande tillsatser och löser upp lika mycket eventuellt gammalt gojs som en syntet skulle göra, så därvid lag är det inga större risker med syntet. Ev gojs fastnar sedan i oljefiltret. Eftersom jag ibland inte vet hur oljebyten skötts tidigare brukar jag alltid byta olja o filter med en gång och sedan byta igen ganska fort om det skulle vara så att den nya oljan skulle ha tvättat rent så att filtret tätar för mycket. Jag tror det är viktigare att se till att byta filtret fort om man misstänker att man kan ha en förorenad/vanskött motor än att hänga upp sig på vilken olja man häller i eftersom alla moderna oljor enligt dagens krav måste ha rengörande egenskaper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle37 0 Postad 6 Oktober , 2013 Stänger tråden då jag nu köpt olja och glykol. Gick på det säkra valet(för mig) och köte mineralolja på 20 liters dunk. Tack för alla svar!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser