Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
jontebat

Bottenfärg, får stå på land max 3månader?

Rekommendera Poster

Tjenare! Jag tänkte bottenmåla båten om ett tag och köpte hem en blå bottenfärg idag, där det står att den får sjösättas senast 3månader efter målning. Kan detta stämma? och bör man gå efter rekommendationerna? Tycker det känns ganska konstigt om båten står i 3månader eller om den står i 6månader i garaget? Det bör väll inte försämra färgen? 

Någon som vet om det stämmer att båten måste sjösättas inom 3månader? Eller är det bara någon löjlig rekommendation? MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer säkert. De flesta botten-färger har en min och max tid för sjösättning.

Nu tror jag att det kanske inte spelar så stor roll men jag tror att färgens egenskaper påverkas, inte bara när den ligger i vattnet utan också av luften. Det gör ju alla färger!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade resonerat så att om båten står torrt, tempererat i ett garage hade jag inte brytt mig - men de flesta förvarar båten utomhus med sol, luftfuktighet osv som påverkar, och då är jag övertygad om att det spelar roll. Å andra sidan borde ett snabbt telefonsamtal till tillverkaren kunna stämma av detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Äh, botten... färg!

Intressant tråd eftersom den också omfattas av oss. Vi har haft vår båt på land efter det att den blev bottenmålad vintern 2012 och vi sjösätter återigen i april 2014. Jag har ställt frågan till vår färgleverantör Hempel så får vi se vad det ger.

Tyvärr tror jag att vi åker på ommålning för det är ju liksom lagen om alltings... ja ni vet?

Bifogad bild visar ett skrov som också behöver ny bottenfärg...

post-10024382-1394237665,3935_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vore bra att få veta av nån som vet har sett sk fullservicevarv som bottenmålar båtarna på hösten då det inte hinns med på våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Hu, fråga någon som jobbar på ett fullservicevarv. Då kan man antagligen lika bra sticka ett finger upp i luften och se från vilket håll det blåser. Fullservicevarv som infört talförbud för personalen, som monterar propellrar bak och fram, som inte gör det som avtalats, som saltar räkningar, som glömmer detaljer, som skäller ut kunderna efter noter, som kör av svartavlönad personal som inte ens kan språket, fullservicevarv som gör avtalade jobb på våren men som skulle varit gjorda på hösten efter upptagningen och som låter den kunniga (?) personalen spola teakdäck med högtrycksspruta plus mycket annat...

Ja hur bottenmålar de och när...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du står inne i ett garage kan du ju bottenmåla när det närmare sig sjösättning. Är båten så iten så att du får in den i ett garage är det ju inte så mycket jobb. Allt annta förarbete kan du ju göra nu.

Sen beror ju det lite på var du har din båt och om du har den liggandes i sjön hela sommaren, hur mycket skydd för påväxt du behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Fick precis svar från Hempels Area Sales Manager och enligt honom skall man bara spola av botten innan sjösättning. Tiden på land spelar igen roll för färgens roll på skrovet.

Puh, där slapp vi en smileyommålning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Max, nästa fråga till Hempel är väl då varför de skriver så på burken..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Kanske det där med teori och praktik; det amerikanska upplägget... better safe than sorry!. Man hittar underliga motsatser i det mesta. På ett ställe fann jag Internationals råd om att det inte gick att applicera Goldspar satin på teak och iroko. På ett annat ställe stod det att det gick utmärkt.

Ungefär som Internationals färgkartor; en färg i burken, en annan på den tryckta fägkartan, den tredje färgen på burkens lock och den fjärde färgen på färgmarkören på burken. Till och med International kunde förstå att man som kund blir helt förvirrad. Hör till saken att färgerna inte ens var i närheten...

Kanske är det säkrare att man ger det rådet och om inget annat så generar burkrådet mer pengar än mailrådet...

post-10024382-1394237665,703_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...