hoegakusten 7 Postad 25 September , 2013 Köpte en AMT 185 BR med en Suzuki DF 115 i början av sommaren. Ekipaget hade gått 21 timmar under två säsonger. När jag nu bokar tid för service rekommenderar firman att tändstiften byts. De uppger att dessa bör bytas varannan säsong. Men är inte detta en extremt kort livslängd på stiften? Motorn är ju en insprutad 4-takt och i bilvärlden byter man väl stift efter ca 10 000 mil på dagens motorer. Med en snitthastighet av 50 km/h så talar vi om 2 000 timmar. Ok, jag inser att motorerna lever under väldigt olika förhållanden men ändå, är det verkligen nödvändigt med att byta stiften redan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 25 September , 2013 Jag har en Suzuki DF140 2007:a. När jag servade den i fjol vid ca 220 timmar, var stiften helt oslitna och jag bytte dem inte. Är det inte ett garantikrav skulle jag inte byta dem om de inte är skadade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 26 September , 2013 Finns inga tändstift som klarar 10,000 mil på landbacken, än mindre på sjön. De dyraste stift som finns, platina extra allt, har jag i min bil. De klarar 4-5,000 mil, max... Kostnaden för ett standardstift är väl kanske en hundring? En låg kostnad för att få driftsäkerhet när man väl är ute på sjön? ( eftersom nästan allt annat kostar skjortan som båtägare! ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 26 September , 2013 Känns fel att prata om säsonger, vissas säsong sträcker sig från islossning till isläggning med hundratals körtimmar; andras från midsommar till skolstart med under tio timmar per säsong. Om inte garatin kräver att tändstiften byts så skulle jag låta bli, men de bör i all falla kontrolleras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frogg 2 Postad 26 September , 2013 hej jag byter mina stift själv varje år en liten säkerhet då vet jag att jag inte får problem med gnista Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 26 September , 2013 Tändstiften i vår golf 1,6FSI satt i ganska så precis 10000mil var inga problem med start eller så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 26 September , 2013 För en motor som går lite kan det ifrågasättas om frekvent byte till nya stift verkligen ökar driftsäkerheten. Jag tror, delvis av egen erfarenhet, att felfrekvensen för stift är högre drifttimme 1 - 10 än timme 11 - 20 och det tar nog mer än 20 h tills frekvensen börjar stiga. Bytesintervall som specas av kalendertid oavsett kort drifttid kostar mest bara pengar. Den tillverkare som argumenterar för nyttan av byte efter kalendertid bör föreskriva kylförvaring av nya tändstift och även ha en bäst före märkning. Men det har jag adrig sett eller hört talas om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 26 September , 2013 Min Volvo V70 har rekommenderat bytesintervall 6000 mil med originalstift och det är vanligen inga problem att köra några1000 mil till. Toyota Supra Mk3 1986-1992 har bytesintervall med platinastift 10 000 mil, vilket inte heller detta brukade vara några problem att uppnå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 26 September , 2013 Då har du bättre stift än de jag har. Och min meck, med över 30 års erfarenhet, säger att stiften ger sämre gnista redan efter 4-5,000 mil - och föreslår byte? Han brukar spara det sämsta stiftet till mig när jag kommer för att hämta ut bilen. Jag är amatör men behöver bara en blick för att se att det är rätt att byta, oavsett det så kan stiftet säkert tjänstgöra länge till? Men har du tittat på stiften efter säg 7,500 mil... och det kändes bra? I min båt har jag stift för runt 100-lappen och byter vartannat år. Förut körde jag med stift för 47:- och bytte varje år... Men då upplevde jag att ett eller två stift var dåliga! Tips; lys ner i tändkablarnas anslutning mot stiften, ser man antydan till korrosion eller färgförändring så byter du dem också. Min upplevelse är att byte efter 4-5 år verkar smart för driftsäkerheten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 26 September , 2013 Struntprat. Standard med 10000 mil på tändstift, redan min gamla Toyota HiAce 4x4 1990 hade byte av stift vid 10000 mil, dyrare specialstift visserligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 26 September , 2013 Kom på att min nuvarande bil, en Subaru Forester 2,5XT (230 hk turbo) 2006 har byte av stift vid vid 10500 mil, 21000 mil osv, även den förra Forestern som var en 2005 års tvåliters turbo hade den intervallen, tillsammans har har dom gått 43000 mil och alltså bytt stift 3 gånger, aldrig problem med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 26 September , 2013 Nu borde jag läst hela tråden mer noggrant än jag gjorde så hade jag kunnat svara i ett inlägg, men men. Intressant att Du först är gaaaanska påstridig om hur länge tändstift håller för att sen längre ner i tråden berätta att Du är amatör på området. Som amatör så verkar det som om Du har dåliga kunskaper på tändstiftsområdet (inte bara verkar, Du har det) och jag ifrågasätter om Du verkligen kan bedöma kunskapen hos Din mekaniker..!! Oavsett hur lång erfarenhet han har så har han fel, enkelt och greit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 September , 2013 Tja, jag har aldrig sagt annat än att jag endast har egna åsikter. Amatör kan du absolut kalla det... Och min åsikt är att det känns dumt att ha samma stift så länge som 10´ mil. Finns många som skriver här som har ganska starka åsikter... du får väl sila lite då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 27 September , 2013 Kloka ord av Guestsson byta efter stift efter 21 timmar ??!! då måste det vara rimmligt att byta impellern och termostaten samtidigt om det skall vara någon logik i resonemanget men det kanske man gör ??!! /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 27 September , 2013 Se till att de inte monterar, utan bara skickar med nya stiften. Då kan du montera dem själv om de gamla lägger av ute på sjön. När jag hade bensinmotor hade jag alltid ett litet kit med delar (impeller, stift, frostpluggar etc) så jag kunde få igång motorn igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoegakusten 7 Postad 1 Oktober , 2013 Det blev så att jag lät dem byta stiften till en kostnad av 248 kr vilket väl inte är hela världen men nog känns det lite som resursslöseri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 1 Oktober , 2013 På min förrförra båt var jag tvungen att byta stift varje år. De såg hur fina ut som helst men under vinten hände något med dem som gjorde motorn väldigt svårstartad. Det spelade ingen roll om jag hade motorn ute eller inne, något hände under vintern. Det tog ett par år innan jag kom på att bara jag bytte till nya stift på våren så startade den snällt hela säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 Oktober , 2013 Kan ev. vara konserveringen som ställer till det. Jag brukar använda en separat begagnad uppsättning stift under konservering och byta igen efter första varmkörningen på våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser