Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Tompastiqo

Vinterförvaring av båt med B30-motor Volvo Penta

Rekommendera Poster

Hej, 

Vi har skaffat oss en motorbåt av Märket Vator ca 6,5 M lång och nu ska vi försöka oss på att vinterförvara denna på gården. Min fråga är hur vi fyller på glykol i denna för att inte motorn ska spricka eller gå sönder i vinter. Har hittat färskvattenbehållaren och det bör väl bara vara att fylla glykol i denna och köra motorn varm för att fylla systemet inför vintern eller vad säger ni erfarna? smiley Tacksam för alla hjälp jag kan få, då mina motorkunskaper inte är så kompletta.

Lägger gärna till bilder om så önskas för att kunna ge er en bättre bild om så är tvunget.

Det lilla jag vet är att B30-motorn med 6-cylindrar är färskvattenkyld.

Återigen tacksam för feedback.

Hälsningar, nybliven båtägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn är färskvattenkyld så borde det redan vara glykol i motorn men det kan vara ide att kolla hur många minusgrader det klarar.

Sjövattensidan är enklast att köra igenom med glykol och det görs enkelt med en spolmuff och en dunk (10 liter borde räcka) glykolblandning som man ställer högre än drevets intag. Om sjövattnet inte hämtas via drevet utan en bottengenomföring kan man lossa den slangen och stoppa den i en hink eller dunk. Delar av den glykol som man kör in kommer ut via drevet igen så man kanske skall fundera på någon form av uppsamling. Det finns även en produkt som heter drevsäck som jag läst att några använt för vinterkonservering, fungerar så att man hänger den på drevet och kan fylla den med glykolblandning och sedan köra motorn så det cirkulerar. Det som sedan är kvar i säcken kan man återvinna.

Om det inte är färskvattenkylning bör man tänka på att antingen plocka ur termostaten eller tömma blocket på vatten innan man kör i glykolblandningen alternativt varmköra så man vet att termostaten öppnat helt så vattnet cirkulerar även i blocket. Samma sak med färskvattenkylning som man av någon anledning inte haft glykol i och behöver byta kylvätskan.

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för de goda råden, drevsäcken låter som en smidig lösning, ska försöka få tag i en sådan men nöjer mig nog i år med att spola igenom systemet ihop med glykol för att frostskydda den i vinter. Tack för guiden den var efterlängtad.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de goda råden, jag undersöker lite närmare och ser om jag får till det, kan hända att jag återkommer med följdfrågor...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej DJME och ElHokko,

jag kan nu lite stolt säga att vinterförvaringen av min motor B30 är klar. Jag löste det som så att jag ställde en stor zinkbalja vid motorn och lossnade därefter insuget på motorn där kylvätskan passerar och fyllde på ca 20 liter glykolblandning i olika omgångar och körde tills motorn blivit varm för att få temostaten öppnad och blandningen körd via alla vitala delar i motorn. Eftersom zinkbaljan fungerade som en typ av drevsäck så kunde jag återanvända vätskan som kom ut från motorn där och köra igenom systemet igen. Tack för alla tips och lathunder som ni hjälpte mig med, nu känns det som att båten och motorn ska klara av en kall vinter smiley

Behöver men till våren göra något speciellt med motorn, i min värld borde man varmköra den för att tömma ur all glykol-blandning för att inte släppa ut onödiga saker i sjön eller?

Med vänliga hälsningar, Tom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat! smiley

Själv har jag tre veckor kvar i vattnet. Bytte du olja i motorn? Det brukar jag göra på hösten, men det finns de som byter på våren.

Kolla oljan i drevet nu när den är på land. En del säger att man ska byta den oljan varje år, men jag tror det räcker med varannat. Men kolla som sagt att det är rätt nivå och att den ser ok ut.

Till våren tänkte jag byta bränslefilter och impeller. Jag hade grymma problem för ett par år sen med den B30 jag hade då. Jag hade hällt i något medel som skulle ta hand om eventuell kondens i tanken, och den verkade klumpa ihop sig och fastnade i filtret så genomströmmningen blev dålig. Motorn startade, men stannade efter ett par minuter och det tog lång stund innan jag förstod vad felet var. Jag hade nämligen bytt till brytarlöst tändsystem på hösten innan och jag var helt insnöad på att det var det som krånglade. Så här i backspegeln är det ju självklart att det hade med bränsletillförseln att göra.

Det där med att få glykol i sjön... hmm. Det har du absolut rätt i, men hur många orkar vara så duktiga? blush Man borde använda miljöglykol så gör det inte så stor skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...