Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
explano

vatten i dieseltanken

Rekommendera Poster

Råkade glömma att skruva på tanklocket sedan jag toppfyllt med diesel inför vintern. Dagen efter regnade det ordentligt. Troligen har det kommit in regnvatten i tanken. Hur hanterar jag detta? Pumpa ur hela tanken = mer än 100 liter. Eller har någon något tips som gör livet enklare för mig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten är tyngre än bränsle så det lägger sig på botten. Så finns det en dränerskruv i botten av tanken på lägsta punkten, så kan du tömma ur någon halvliter så kan du sedan se om det är vatten i det bränsle du får ut då det normalt skiktar sig. (skruva dock inte ut skruven helt så du tappar den) massor diesel-spill inne båten luktar inget vidare.

Brukar även finnas en vattenfälla nära motorn där det kan samlas vatten men jag skulle dränera tanken om det är lätt åtkommligt eftersom det är det säkraste sättet att få bort vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte redan har ett vattenavskiljande förfilter, så är det dags att installera. T ex ett CAV-filter med glaskopp så att du ser om du har vatten eller annan skit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har diesel med RME (rapsmetylester) borde du INTE vinterlagra innan du har fått bort allt vatten.

Risken är stor för att få dieselbakterier och stora problem.

post-10014925-1394237664,4581_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör definitivt göra dig av med vattnet före vintern. Om det  inte finns någon bottenventil kan du suga ut vattnet med hjälp av en vakuumoljetömmare (Biltema t.ex). Sugslangarna är styva och bängliga så jag rekommenderar att du använder ett tunt rör att leda ner t.ex. genom hålet för tankgivaren till tankens lägsta punkt. Sätt efteråt för säkerhets skull till en portion Grotamar för att hindra bakterietillväxt.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du bokstavligen har toppfyllt tanken, bör eventueltt vatten stå i påfyllningsröret. I så fall kan du lossa detta från tanken och kolla om det kommer ut något där och vad det består av. Kommer det inget skulle jag som någon föreslog ta ett styvt rör som kopplas till en oljesug/pump och försöka hitta ett hål itanken och sticka ner detta i botten på tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu hade du väl ändock otur när du tänkte. Vatten flyter inte på diesel, det sjunker till botten. Skulle det vara så att TS har en svanhals på påfyllnadsslangen, så kan vattnet fastna där. Annars ligger det på botten av tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att det måxte vara en lägre punkt på slangen än ingången till tanken för att mitt förslag skulle fungera.. För mig gjorde det när jag var i samma situation, men då gick slangen i en båge under anslutningen till tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...