Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
kitaren

Akrylat bensin till utombordare ?

Rekommendera Poster

Jag har en 15 hk, 2 takts Yamaha ifrån början på 90-talet.

Funkar det att köra den på akrylat bensin ( Aspen ) för 2 taktsmotorer, färdigblandad  med 2%

olja när man köper den. Ska det inte vara olja avsedd för utombordsmotorer isåfall ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De ska gå säger de men jag har bara dåliga erfarenheter av detta skitbränsle ,jag rekomenderar de inte startsvärigheter som följd.inget att vinna på detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så fan den gör är kontakt med detta skitbränsle dagligen ,då vissa ska visa de kan för miljööön

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har använt alkylatbensin till utombordare och det funkade bra.

Det blir dock väldigt oekonomiskt om det inte finns att köpa från

pump. Har för mig att en 5-litersdunk kostade ca 150 kr.

Dessutom verkade motorn dra betydligt mer med detta bränsle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att det låter miljövänligt om motorn inte startar eller går taskigt på det för då kör man mindre. 

Fast risk att man gör nåt annat istället som ut och flyger t.ex.  

Då hade det varit bättre man kört sin båtmotor på vanlig 95 oktaning bensin och olja så man hållt sig på sjön istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att det luktar bättre och att motorn går bättre, tändstiften blir inte sotiga. På de flesta sjömackar på västkusten så är skillnaden mot vanlig bensin bara nån krona. Helt klart värt det!

Ni som har beskrivit problem; vad skulle det röra sig om, specifikt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går säkert att köra på alkylat, men den som är färdigblandad med 2% olja är till för röjsågar och liknande och inte lämpad för utombordare då detta är en speciell olja.

Kan gå, men jag skulle inte chansa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då min gräsklippare gick väldigt ojämnt så blev jag rek att köra på Aspen och det hjälpte enormt. Impulsköpte en 5 L dunk 2 takt oljeblandad igår, men kom sen att tänka på att oljan kanske inte är avsedd för utombordare. Kan motorn skadas? Kan man blanda upp med vanlig 95 oktanig, typ 1 liter Aspen på 10 liter vanlig,bara för att göra åt det, men utan att riskera motorn ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör roddbåtens 7,5hkr Evinrude på alkylat. I början blandade jag oljan själv men nu köper jag färdigblandat. Enligt de som säljer kommer det många som köper färdigblandat till sina snurror. Om motorn går bättre eller sämre på alkylat vet jag inte. Men det funkar, jag slipper bensinstanken och huvudvärk. Kör gräsklippare, elverk mm på alkylat, det är betydligt trevligare. Jag började med trimmern/röjsåg. Anledningen var egentligen att alkylat inte försämras med tiden och det kan gå år mellan tankningarna på trimmern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här skriver Aspen själva Generellt skall outboardolja användas tillsammans med Aspen 4 om motorn är vattenkyld. Är motorn luftkyld skall vår färdigblandade Aspen 2 användas

Det är inga problem att blanda alkylat med vanlig BF95 och du kan använda valfri TCW3 klassad olja, men TCW3 bio är mer miljövänlig.

TCW3 = Two Cycle Watercooled dvs olja för vattenkyld 2-taktare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...