Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
strob

Hur lossar man lagret till drivaxeln?

Rekommendera Poster

Hur får man ur lagret, nr 2 i sprängskissen här: http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/1999/E40PL4EES/GEARCASE/parts.html Det sitter längst ned i växelhuset, precis innan lilla drevet som sitter på drivaxeln.

1. Åt vilket håll ska det ur? Uppåt mot motorn eller nedåt mot propelleraxeln?

2. Hur gör man för att få ur det? Behöver man värma?

3. Jag tänkte beställa nytt lager från boats.net, någon som har erfarenheter därifrån eller tips om andra inköpsställen?

Tacksam för alla goda råd! Hade!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De skall ej värmas knackas ner med ett dorn som passa precis eller en hyllsa observera monterings höjden på lagret

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon av er som har erfarenhen av hur man byter packboxar i ett sådant växelhus?

Jag funderar kring avdragare för att få ur lagerhållaren kring proelleraxel osv.

Tacksam för típs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bankade ur det uppifrån, utan att värma. Det fungerade fint men man fick banka ordentligt för att få ur det. Använde tom lite kylspray på lageret, men det gjorde nog knappt skillnad.

När man ska montera det nya så monterar man det uppifrån (alltså knackar åt samma håll som man gjorde när man knackade ur det gamla) antar jag?

Ska man smörja med olja innan man monterar eller ska man undvika smörjning för att undvika risken att det skulle flytta på sig under drift sen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...