Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Yamarin5220

Yamaha går på 3 cylindrar

Rekommendera Poster

Har en Yamaha F80 4-takt från 2001 som gått knappt 100 timmar.

Helt plötsligt börjar den gå ojämnt och slött. Rycker jag bort tändkabeln på 4;e cylindern påverkas inte motorn, på de övriga stannar motorn när jag rycker tändkabeln. Känner att jag får stötar från tändkabeln så gnista verkar den få. 

Antar att den inte får bränsle till 4;e cylindern (?). Har blåst i slangarna fram till efter bränslepumpen och då kommer det luft så det sitter nog inget i slangarna. Har dragit en extern bränsleslang från dunk fram till interna bränslefiltret för att utesluta stopp i tanken och bränslefilter/slangar.

Någon som haft liknande problem? Misstänker att felet sitter i förgasaren eller...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De här snurrorna har wastespark så ett tändfel på dessa snurror påverkar ofta 2 burkar, kompisen till cylinder 4 är 1. Fattas den en burk i hela registret..? Det blir lite extra bök o riva knasarna på en sån här snurra då de måste synkas med en 4-kanalig vacuummätare efteråt. Jag skulle nog börja med att utesluta mekaniska fel, kompprov eller ännu hellre leakdown-test. Därefter verifiera tändningen med strobelampa, ev DVA-mäta o skifta spolarna o först därefter ge mej på knasarna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova och dräna flottörhusen o även pumpa genom lite soppa med blåsan. Det kan faktiskt va så enkelt att du har vatten i nedersta knasaren..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, Yamaha Nestorn jarb har ju redan börjat att bena ut problemet lite.(han har hjälpt mig med min F100, 2001 model mycket!!)

 Jag har ju en identisk motor som heter F100 med sk knasare.  Sant som jarb säger att drar du en tändhatt här så måste motorn dö på 2 cylindrar. Att du får lite stötar när du drar i en tändhatt tror jag inte behöver betyda att den har gnista. Men helt klart att det är gemensam gnista på cyl 1 o 4 samt 2 o 3. Att göra ett kompressionsprov är en bra början. Sen som jarb så växla tändspolarna.

Om du har kört den en stund på tillsynes tre burkar, så ta ut tändstiften. Om ett av dom är är blött så är denna cylinder misstänkt. 

Förgasarna på dessa motorer är inte det enklaste Gud har givit mänskligheten... Men är felet hos en av dessa så är det ju bara att riva den. Jag har faktiskt synkat mina förgasare med två vacuumklockor. Har en på Cylinder 4 hela tiden som ett slags master, samt flyttade den andra mellan cylinder 1-2-3. Det var faktiskt enklare än när jag hade 4 klockor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta lite start gas å spraya lite försiktigt  i luftintaget  ,börja längst upp å gå neråt å  för att lokalisera exakt vilken förgasare den inte går på så ta en borr på ca en mm borra i luftintaget å ge startgas där,..hållet tätar du lätt med typ sika

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för supporten!

Skiftat tändspolar, fortfarande ojämn tomgång som inte påverkas om jag lossar tändkabeln från tändstiftet på 4,e cylindern.

Lossar jag även/samtidigt tändkabeln till stiftet på 1,a cylindern stannar motorn. (Förmodligen för att den då bara går på två cylindrar).

Har skiftat tändkablar mellan cylindrarna men motorns gång påverkas fortfarande inte när jag lossar 4:ans tändkabel från stiftet.

Har tömt flottörhuset på 4,e förgasaren flera gånger. När jag då startar motorn (utan att pumpa fram bränsle) borde det påverka motorns gång till att börja med innan förgasaren är fylld igen, men den går lika ojämt som tidigare direkt från start. Borde väl tyda på att förgasaren inte ger bränsle till cylindern. Bränslet kommer i alla fall fram till flottörhuset eftersom det är påfyllt nästa gång jag lossar dräneringsskruven.

Har lossat tändkabeln med stift från 4,e cylindern och jordat. Ser då att gnistan hoppar mellan elektroderna på stiftet. Inget bergsäkert test men det finns gnista fram till stiftet i alla fall!

Tändstiften är nya och ser bra ut (vita). Inget av dem är blött. Problemet med ojämn gång fanns med de gamla stiften också.

Kompprovet visar inget alarmerande. Motorn har ju bara gått 100 timmar...

1:an=130

2:an=155

3:an=165

4:an=160

Har inga instrument för uppmätningarna du föreslog men vad tror du? Min känsla är att soppan inte kommer fram från flottörhuset och in i cylindern på 4;an...(?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

detta är förgasar fel igensatt lågfartsmunstycke garanterat men du måste ta reda på vilken förgasare de är ,annars måste du riva isär alla å göra rent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade rivit alla knasarna och kört dom i ultraljudstvätt. Har du skit i en har du det säkert i flera. Det låga kompet på burk 1 hade stört mej om det var min motor och det hade jag följt upp med ett leakdown-test..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verkar gå ojämnt även när jag slår i växel och varvar upp den så frågan är om det sitter i tomgångsmunstycket..?

Var rekommenderar ni att man handlar verkstadshandbok med sprängskiss på förgasaren?

eller finns det något på nätet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullt av grön avlagring i flottörhuset och på flottören på 4,e cylinderns förgasare så det blir att plocka isär alla o rengöra och hoppas på det bästa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...