Nikita33 0 Postad 24 September , 2013 Vad skulle ni rekommendera för ankarspel på en 42 fots motorbåt på 13-14 ton ? Har på min tidigare 33 fotare kört med ankarlift med blyad lina det funkade rätt så bra. Men tyvärr så visst släppte det ibland tror att kätting egentligen är överlägset men samtidigt att lägga till utan självutmatning som jag tror kätting blir låter knepigt. Läste om någon som hade fem meter kätting och sen lina men vilket spel skulle man ha då ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geckogocke 0 Postad 25 September , 2013 Kolla här om det kan finnas något? 1000W spel från 3,5 ton och uppåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 25 September , 2013 Skulle tro att du behöver ett 20kg ankare och ett ankarspel på 1500W, till 13 ton båt. Jag har själv monterat ett Anchorlift 1200 Mako dolphin som orkar dra 400kg momentant 1000kg och har 8mm kätting till den och 15 kg Bruceankare. Båten är 39 fot och väger 7 ton. . Jag fastnade för detta spel för att det spelar ut kättingen med 40m/min kontrollerat, gillar detta eftersom fritt fall med kätting inte alls käns bra och att jag vill ha båda händerna fria till att manövrera båten. Anchorlift suport: http://www.anchorlift.com/support.html#5 Mina första intryck hur lätt det blivit att dra upp ankaret, men man får passa sig om båten driver i sidled så att man inte sliter sönder ankarliftens arm. En annan upptäckt är att ankarkättingen hänger rakt ner från aktern och ligger på botten och sträcker man bara lite så sträcker det hårt i tamparna i bryggan, inget man håller för hand utan att först spela ut lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 26 September , 2013 Håller med om vad HasseO skriver. Tror själv att gränsen för ett 1000W ankarspel går någonstans vid 25 kg ankarvikt. Och har du 24V ombord så räcker det ju med 1000W annars får du ta ett 1500W. Har sett på lite större båtar att man haft Lewmars spel. Men Sleipner´s är säkert ok också. tips... de låga spelen som har motorn under däck, där har jag fått för mig att det blir korrosion om man inte bygger in motorn i en låda... så att fukten från kätting/ lina inte kommer åt? Håller också med om att om du ska sitta på Flyen och manövrera spelet så är frifall uteslutet eftersom det kräver att man är framme vid spelet. Till sist... vikten på båten spelar faktiskt inte så stor roll eftersom spelet bara är till för att dra upp ankaret, inte att dra båten. Och om det blåser mycket så avlastar du väl ändå med att belägga runt en knap, ty de flesta ankarspel är inte gjorda för att ta upp hög belastning... Den statiska kraften på en båt, från vind, ökar med kvadraten på vindhastigheten och det innebär att från ca 20 m/s så ökar krafterna dramatiskt. Från ca 40 m/s så börjar belastningen att överstiga specen på dina knapar och på schackel för infästning av ankaret? Bevis har jag från bilderna efter orkanen IVAN ( medelvind över 45 m/s ) där det var helt renrakat i lagunerna från svajankrade båtar. Något hade gett med sig alltså... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 27 September , 2013 Hej, Har en 30 fots motorbåt på endast 3,5 ton men med elektriskt ankarspel och styrning för denna i och upptagning. Alla säger att kedjan är oslagbar men känslan jag har fått är att i och med att kedjan lägger sig i en båge ifrån båten ner till botten så är den inte sträckt. Börjar det blåsa sedan så finns det stort spel för båten att komma närmare anläggningsplatsen. Vet inte hur många gånger jag har sett att vår båt har antingen varit nära att slå i berg med påstigningstrappan hängandes nere efter X antal timmar förankrade. Min kusin har vanlig ankarolina inget du ska ha så klart men det jag försöker säga med det är att den när den är sträckt är just sträckt och ger inte deras båt lika mycket utrymme för att röra på sig om det börjar blåsa upp eller liknande. För mig personligen så tror jag att man måste vara försiktig med hur mycket man väljer att spänna upp ankaret då man har ketting och vinsch. Detta är personliga åsikter och de problem jag själv har kunnat konstatera då vi lagt till i olika naturhamnar. Det jag har hört är precis det du själv har hört troligen att ketting är bäst. Dock men en aningens tanke bakom så ja förmodligen. Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 27 September , 2013 På vår segelbåt har vi i fören ett ankaspel med kätting och i akterna ett med blyad lina. Det är tryggt att ha förankaret när man ligger på svaj med kedjans extratyngd. Detta kräver dock att det finns utrymme för båten att sträcka upp kedjan när vinden trycker på. Med akterankaret är det tryggt med blyad lina när man ligger mot land, för när linan är sträckt och ankarfäste finns vet man att båten lnte åker upp på land. Vi skulla aldrig sätta en kedja isf blyad lina på akterankaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 September , 2013 Bra synpunkter Funkis. Jag läste Jerk Oldenburgs resa runt jorden. Han hade en del syrligt att säga om hållbarheten på marina standardprylar. Bl.a var det ett nedbyggt ankarspel där motorn låg under däck och saltvatten som gärna rinner neråt förstörde hans motor. Jag tänkte på detta när vi skaffade ett ankarspel så det blev ett sånt med motorn i en puckel uppe på däck. Visserligen överspolat av sjö då och då men det rinner inte lika lätt ner i nån springa. Har dock funderat på en liten huva på spelet. Öppnade spelet i sommar då det kinkade men det såg snyggt ut inuti. Det var låsknappen som löst ut och förhindrade att hjulet snurrade. Nån av oss hade dessutom trampat av den ömtåliga knappen så nu ska jag väl inte få det problemet igen. Och har du 24V ombord så räcker det ju med 1000W annars får du ta ett 1500W. (12V eller 24V är sak samma för effekten, bara ett påpekande) Beträffande kätting i hård vind. Är det inte våglä måste det till en hel del fjädrande lina för att inte ankaret lätt ska ryckas upp. Ofta är man ju ombord när det blåser och har då förhoppningsvis lättare att få plats med att skarva i ett femtiotal meter inte alltför tjock lina. Fjädrar den nån meter kan den förhindra att ankaret dras upp i en våg. Extra ankarvikter kring mitten av ankarlina/kätting är inte fel. Gärna i en tjock lina som ögla att hasa iväg vikten på för att minska slitaget. Bättre rep mot rep än en stålring gissar jag. Flytta vikten efter linan ibland är nog inte fel. Beträffande fjädrande lina. Lämna inte förtöjningslinorna med gummidämpare hemma i bryggan. I hård vind är de bra både vid ankring och vid bryggförtöjning i dåligt skyddade hamnar. Räddar knapar på båt och bryggor och ger viss komforthöjning ombord. Låg i Grenå vid storm från ost en gång och det gick skapliga vågor i hamnen. Då använde vi alla fyra fjädrande förtöjningstampar men knaparna frestades på kraftigt ändå. Med ofjädrade stumma tampar vet jag inte om knaparna hållt. Nån sömn blev det inte den natten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 September , 2013 Tack för det Forgus... Vill bara påpeka att du har rätt i att man måste avlasta en kätting, alltså inte bara belägga kättingen på en knap utan man krokar i en lina som sedan fästs i en knap. Jag har dessutom på den där linan satt en ryckdämpare. Har funkat fint hittils... och man slipper rassel från kättingen när den sträcks ut över ankarbeslaget? Kroken hittar du bla på Hjertmans med nummer 5915-810. Sedan skriver du: (12V eller 24V är sak samma för effekten, bara ett påpekande) Jo... jag vet. Men det kan höra ihop så här, nämligen att kraven på ledningsarea nästan halveras vid 24V eftersom strömmen är ca hälften. Det in sin tur verkar innebära att effekten förloras lite mindre i ledningen och kan istället utvecklas i ankarspelet. Jag har nämligen lagt märke till att 24V spel känns starkare. Men det kan vara en villfarelse. Och jag vet ju inte om trådskaparen har behov av 24V ombord, det förenklar ju för att ledningarna blir klenare men annars är ju det mesta ombord gjort för 12V? Själv testar jag 24V nästan enbart för 230V förbrukare som induktionsplatta, micro och vattenkokare. Plus ankarspel då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 September , 2013 Jo, med 24 V blir det nog starkare. Frågan är, behöver man den styrkan? Kan det inte bli för starkt också? Kollade just dragkraften på ett sånt vi har, Lewmar Profish 1000. Motor 700W. Dragkraft 450kg! Vårt ankare väger 16 kg och all kätting kanske 50kg. 100 kg hade räckt och blivit över om man inte ska bogsera båten. Tycker själv att lite spännngsfall gör nytta som lite dragkraftbegränsare. När det går tungt går farten ner men med endast vikten vid upptag av ett tiotal m kätting går det med full fart trots lite klena 12V-ledare. Spelets egna medlevererade ledare som sticker ut nån m från spelets motor är inte särskilt tjocka. Kanske 10kvmm. Med ankarspel som är väldigt starkt riskerar man att dra bort peket t.ex om man stänger av för sent. Skulle vara en gränslägesbrytare men inser att den nog inte skulle klara miljön så länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 27 September , 2013 robert 99 skrev: På vår segelbåt har vi i fören ett ankaspel med kätting och i akterna ett med blyad lina. Det är tryggt att ha förankaret när man ligger på svaj med kedjans extratyngd. Detta kräver dock att det finns utrymme för båten att sträcka upp kedjan när vinden trycker på. Med akterankaret är det tryggt med blyad lina när man ligger mot land, för när linan är sträckt och ankarfäste finns vet man att båten lnte åker upp på land. Vi skulla aldrig sätta en kedja isf blyad lina på akterankaret. --------------------- Så är det säkert, håller med ! Det är nackdelen med kätting, och att sträcka upp 60 kg kätting så att det blir rakt från båten till ankaret går inte heller. En annan nackdel är säkert också att båten rör sig anorlunda än båtgrannarna om de har lina. I mitt fall hade jag inget alternativ då lina inte rymms under spelet. Däremot lär ankaret knappast dragga då det inte blir särskilt mycket ryck i det, man får då spänna efter lagom lite så båten inte driver åt sidan eller mot bryggan. Att ha med ryckdämpare att sätta i tamparna mot bryggan kan rekommenderas om man vill ha nattsömn om det börjar sjöa i hamnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser