Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Grodhavsseglarn

Kan Beneteau Oceanis 323 segla?

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Nackdelen skulle kunna vara att den inte går att segla men fördelen kan faktiskt vara att den är en sjujäkla bra motorbåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raljerande sk lustigkurrar skall du inte bry dig om. Klart den kan segla och ganska bra för att vara en cruiser. Det är ingen lättvindsbåt eller bästa kryssbåt, men är du duktig seglare och har bra segel kommer dina seglarvänner att bli förvånad hur bra och fort din nya komfortabla båt går.Objektivt sett så bör ett SRS-värde ligga över1,14 utan undanvindsegel och det är inte dåligt för en utpräglad cruising/familjebåt.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skryta med?

Ja, jag bedömer att den seglar fort och stabilt i undanvind, ända till den punkt där vågorna har byggts upp så att man riskerar att köra in i en våg ( med tvärstopp och strul )

 

Kryssa finns det båtar som gör bättre. Men då är de smalare och med mindre utrymme inuti? Så det beror på vad man vill ha för egenskaper?

 

Den här typen av båtar är ju framtagna för chartermarknaden och bekvämlighet prioriterats över tex kryssförmåga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är lite tråkigt att denna märkliga skåning skall förstöra trådar med sitt irrelevanta dravel.

Oceanis 323 seglar med allra största sannolikhet som vilken annan modern båt som helst. Den verkar vara smått underriggad, sett till båtlängden - men å andra sidan har den heller inte speciellt stort rätande moment så konstruktören har säkert räknat på det.

Ja, det finns bättre seglare att köpa. 

Ja, 323:an kan mycket väl vara den perfekta kompromissen för just TS.

TS får helt enkelt testsegla och se hur det känns.

Min erfarenhet (vi har en First 35s5) är att det inte spelar någon större roll vilken båt man har och seglar, man vill alltid ha mera fart när man seglar och man vill alltid ha mer och bättre komfort när man ligger förtöjd. angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar (från de flesta). 

Det är klart att det här är fråga en kompromiss mellan seglingsegenskaper och komfort, men man vill ju inte bli besviken.  Hur boendet fungerar är ju lätt att titta sig till, men hur båten går i vågor och i olika vindar är inte lika lätt att kolla.

Hur bra går det att segla en Beneteau Oceanis 323 själv?

Jag seglar Scampi idag. Tror ni att jag hittat en båtmodell jag blir nöjd med eller borde jag överväga något annat? Är Elan ett bättre val?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beneteau har ju två serier i produktion dels sin Oceanis, dels First. First är segelselelbåten och Oceanis är comfort/bosegelbåten.

Elan har ju (väl?) inte två lika särpräglade serier så min gissning är att de hamnar någonstans därimellan rent segelegenskapsmässigt.

Någonting måste du väl ha fastnat för när det gäller 323:an, vad är det?

Jag tror att du som van Scampiseglare kan segla vilken modern båt som helst ensam utan större problem. Jag kan ensamsegla vår First 35s5 även om den inte direkt är framtagen som en shorthanded-båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du kommer att uppleva att din gamla Scampi kryssade betydligt bättre, (erkännt bra kryssbåt), men Oceanis 323 har vad jag förstått inte lika lång genua utan en fock/genua som inte går lika långt bak eftersom vanten går ända ut till skrovsidorna och båten har partialrigg. Borde därför vara lättare att hantera ensam.

Kölvikten 1 ton är inte mycket därav är det rätande momentet litet samtidigt som båten ändå väger drygt 4 ton (enkellaminat i skrov) borde det betyda att kryssegenskaper (höjdtagning, fart, stabilitet) och halv vind torde vara rätt måttliga, medan medvind OK.

Tysk skotning på rufftaket är praktiskt med passagerare i sittbrunnen men nackdel tycker jag om man vill kunna segla ensam.

Rull-fock/genua har bara fördelar, rullstor om det finns har fördelen att vara lätt att sätta/reva men seglingsmässigt tror jag inte man får det att fungera lika bra som fullatte stor där man får en betydligt bättre segelprofil.

Säkert en alldeles utmärkt cusingbåt att bo och åka omkring i. Men om du värderar seglingsegenskaper högre än enkelhet, så tror jag du blir missnöjd och då istället bör satsa på en vassare och mer krävande båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som seglare:

Grund eller djup köl? Det verkar ha rätt stor betydelse vid kryss, likaså om du har rullstor eller ej.

Tänk efter vad du egentligen saknar med Scampin, som ju seglar fantastiskt?

Hur använder du båten?

Hur många e ni oftast?

 

DEt kan vara vettigt att byta till ytterligare större, runt 40 fot, eftrsom begagnat är nästan gratis nu. Skillnaden, trots lite bredare modell mellan Scampi och en modernare 32-34 fotare kan vara såpass liten att du ändå kommer att börja spana in större båtar om en säsong.



Scampi e ju i alla fall lättsåld, far rena huggsexan när jag sålde min förra våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett gammalt engelskt utryck att ha i minnet.

En gentleman kryssar aldrig.

Självklart är det en bra allroundbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så en seglare (dvs en som kan kryssa) är aldrig en gentleman? Det var det dummaste jag har hört någon gång.

Som sagts finns det mycket att önska vad gäller kryssförmågan av komfortbåtar så som Oceanis, Bavaria, Hanse osv. De är oftast fabriksrevade (underriggade) för att kunna seglas i ganska hårt väder utan att behöva göra något åt seglen. Det gör att de seglar väldigt dåligt i lätt vind. Höll jämna steg en gång med en Baviaria 38 med revad stor i min gamla Albin Alpha. Jag hade bara den revade storen och Bavarian full stor och genua.

Räkna med att bli omseglad av din Scampi på alla bogar utom hård slör. Nya komfortbåtar har oftast stora motorer för att kunna ta sig fram när det blåser motvind eller väldigt lite.

Det possitiva är att det är väldig fina inneutrymmen när man väl ligger stilla.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För flera år sedan försökte jag reda ut vem som myntat uttrycket, som på engelska lyder: Gentlemen never go to windward.

Det blev långa intressanta trådar på framför allt amerikanska usenet. Inget definitvt svar fick jag på frågan, men det här svaret bedömde jag som kommande närmast sanningen:

This phrase relates to those who circumnavigate the earth, and those

who have dreamed about it, and planned the routes they would take.

There is a preferred Circumnavigation Route of the Gentleman.  The

term gentleman refers to the fact that most of the early circumnavigators

were gentlemen of means that could afford the expense to outfit a yacht

for a multi-year circumnavigation.   These routes typically avoid slower

upwind sailing.  Theoretically one could sail entirely around the world

and never sail upwind.  Practically, the route is planned to keep upwind

legs to the minimum.

The later part of the phase relates to the amount of time needed to sail

upwind versus downwind.  To a circumnavigator, the speediest way is

the best way.  Most circumnavigators sail downwind for this reason and

chose paths that take maximum benefit from prevailing winds to keep

ocean passages as short as possible.  Anyone who has sailed on the

ocean knows of the importance of keeping the boat moving as fast as

possible and pointed in the right direction.

It typically takes at minimum of 50% longer to make the same passage

upwind.  On the ocean it can take far longer, if the weather doesn't

cooperate--with either too much wind, or practically none at all.

Sailing upwind would make the typical 2-5 year circumnavigation into

either an impossibly long trip, or else not leave time to stop and see

anything.  Sailing downwind in known tradewinds, make it easier for

a sailor to accurately estimate the time of arrival, and plan accordingly.

On any given passage.  It is faster, more relaxing, and easier to sail

downwind, which makes for safer passages.

The two most popular circumnavigation routes are nearly the same,

except where they split in the Indian Ocean.  Some chose to fight the

days of headwinds in the Red Sea and risk the pirates of the Gulf of

Aden for the opportunity to see the beautiful Mediterranean Sea.  The

other route, is not without danger and it passes by South Africa and the

nasty Agulhas Current which runs counter to the prevailing winds, and

develops dangerous, tall, square waves.

A circumnavigator named Denny Moore wrote an interesting book

titled, Gentlemen Never Sail to Weather.  His boat was equipped

with one square sail and spar specifically designed to improve his

downwind sailing.  Denny and his wife began their circumnavigation

with a Caribbean cruise, as they continued to sail downwind, they

decided to just keep going.  One factor in their decision was a desire

to avoid sailing upwind.

His book is actually a series of letters home to friends that was edited

into a book after they completed their circumnavigation.  It is a good

example of bravery and honesty.  He certainly made many bad

mistakes, and we can thank his honesty, for not only an interesting

story, but also for it's many examples of the things we should know

before attempting such a voyage.

I have a copy and I think I'll re-read it.  There is one part where

Denny has to go up the mast in a bad storm to repair a problem

with the square spar, or risk losing his entire rig, and perhaps their

lives.  Denny Moore is a brave man who did not fold when it

counted.  Gentlemen never sail to weather, is good advice,

and as his most important lesson, a fitting title for his book.

Bart Senior

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur som helst, vad du gör, provsegla!

det är ju då du djälv kan avgöra. Provsegla helst samtidigt när du ar Scampin ute, då kan du ju jämföra seglingsegenskaperna mot det du är van vid.

Testa i alla vindriktningar. Har den nya båten grund köl kan det vara bra att jämföra avdriften, helst på kryssbog.



Som tur är finns dom nya ägarna till min Scampi i samma båtklubb och har bryggplatsen bredvid så jag har fina möjligheter att testa och jämföra.



En större båt kan ju kännas att den står helt stilla fast det går i 4-5kn.

Så man måste hålla koll på logg ibland. Jag startar helst inte motorn överhuvudtaget, smärtgränsen går nånstans vid 2kn.



/ Hannu

 



Jag seglade åxå ifrån en massa Bavaria 37:or med Scampin,  i lätt vind, både bide och kryss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur som helst, vad du gör, provsegla!

det är ju då du djälv kan avgöra. Provsegla helst samtidigt när du ar Scampin ute, då kan du ju jämföra seglingsegenskaperna mot det du är van vid.

Testa i alla vindriktningar. Har den nya båten grund köl kan det vara bra att jämföra avdriften, helst på kryssbog.



Som tur är finns dom nya ägarna till min Scampi i samma båtklubb och har bryggplatsen bredvid så jag har fina möjligheter att testa och jämföra.



En större båt kan ju kännas att den står helt stilla fast det går i 4-5kn.

Så man måste hålla koll på logg ibland. Jag startar helst inte motorn överhuvudtaget, smärtgränsen går nånstans vid 2kn.



/ Hannu

 



Jag seglade åxå ifrån en massa Bavaria 37:or med Scampin,  i lätt vind, både bide och kryss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Goranw:s inlägg om att kryssa beskriver nog anledningen till att man inte kryssar.

Det blir lugnare med familjen ibåten. Man kan vänta till det blir förligare vindar. Det har inget med att kunna segla att göra.

Jag tror säkert att du blir nöjd med din Oceanis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller som Yrvind skrev i en bok:

Kryssa är dubbelt så långt, tar tre gånger så lång tid och är fyra gånger så jäkligt som alla andra sätt att segla.

Nu behöver det inte vara så farligt att kryssa så man behöver ta till ursäkten Familjen! om man vill slippa. Bara man har rätt båt. Har man en komfortbåt av kontinental typ skulle inte jag heller kryssa. Det går på tok för långsamt och man vinner ingen mark (avdriften är enorm).

Kommar aldrig glömma när några vänner och jag kryssade i nästan 10m/s med trimmaranen. En del har ingen sjövana alls. Båtfarten var 9-10 knop, VMG (fart rakt mot vinden) dryga 6 knop, sann vinkel mot vinden knappt 50 grader, vi seglade helt plant och man satt lika bekvämt som i en soffa och finlirade med två fingrar på rorkulten. En kompis studerade slött GPS:en och en annan sjökortet. Det kallar jag komfortabel segling. :-). Nu säger jag inte att man skall ha en trimmaran, men med rätt båt kan det vara behagligt även vid kryss.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många säsonger ska man ha seglat för att, tidsrutinmässigt, inte vara nybörjare.

Misstänker att man tröttnar på vissa vindtyper och seglingsbogar när man tycker att man kan det.

Just hastigheten rakt mot målet blir sålklart långsammare vid kryss men annars, vad e problemet om det inte e djävligt trångt. Vid kryss har man ju lite mer att pyssla med än vid samma bog i flera timmar. Kryssade igenom det smala sundet, från trosahållet räknat, precis innan och in förbi stendörren. Det gör jag inte om, bogarna blev ju bara 1-3 båtlängder.

Jag tror jag föll för segling just av samma anledning som jag förr föll för motorcykel i Europa, avkopplingen, semestern, ledigheten börjar när man packar MC:n, inte som med bil, när man kommer fram. Det känns likadant med segelbåt. Målet, vägen till eller tidpunkten då man tänkt sig komma fram till en destination har sekundär betydelse. Ledigheten, resan, målet börjar när motor slås av.



Så känns det nu. Frågan är när den känslan försvinner.

Vi hade en HT båt, som vi åkte i olika sjöar med i några år. Jättetrevligt att komma fram och kunna bada, bo, på egna ställen istället för de fullpackade allmänbaden. Men som med bilsemester, det roliga, trevliga, började åxå när man var framme, resan var vägen till målet.

Iof. började ju nöjet även här, när motor slogs av.

Hur länge har ni, som tröttnat på att kryssa, seglat?

Föredrar ni fortfarande att segla vid andra bogar eller kör du helst för motor?

Vad är det i första hand man tröttnar på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många säsonger ska man ha seglat för att, tidsrutinmässigt, inte vara nybörjare.

Det är inte så mycket hur många säsonger utan mer vad du har upplevt. Själv har jag seglat sedan -80, men lär mig mycket fortfarande. Efter som jag seglat mest på Vänern, så har jag liten erfarenhet av havssegling. Var till Danmark förra året och gastat till England en gång, men detta gör mig inte till någon havsseglare.

Misstänker att man tröttnar på vissa vindtyper och seglingsbogar när man tycker att man kan det.

När jag var ung/nybörjare så bestämdes det på kvällen vart vi skulle gå dagen därpå. Då spelade det ingen roll om det blåste kuling rakt emot och regnade. Planen skulle hållas. Med åren har jag kommit till insikt om att det går att vänta eller åka åt något annat håll. Gäller naturligt vis inte transportseglingar. Det var dock mycket lärorikt och att vara ute i olika väder och vind  så att man inte blir handlingsförlamad, när inte allt är som det brukar vara (sol och ringa vind).

Kryss/bidevind kan vara trevlig på smult vatten och inte för höga vindstyrkor. Men som vår första semesterdag såg ut förra året med 14-16 m/s och dikt bidevid med vågor som kommer från andra sidan Vänern samt regn och det är 35M till nästa hamn. Då tycker jag att det är gott sjömanskap att gå in till den hamn man just passerat. Dagen därpå blev det motorgång i 35M istället. Men det var mycket trevligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ålderns rätt kryssar jag aldrig när det känns jobbigt eller när jag har ett mål som jag vill komma till. Det bästa för mig med att segla är att efter en lustfylld segling komma i hamn, ta en drink och laga en god middag. Har haft alldeles för många seglingsvänner som måst sluta segla eller seglar ensam, efter att de år efter år envisas att segla till varje pris. När jag då suttit i sittbrunnen, mätt och belåten med kaffe och en avec, kan de komma seglande. Hustrun håller god min , men barnen är otåliga. Överdriver kanske , men så har jag upplevt många gånger.

Varför har jag då segelbåt? Jo därför att det är ett skönt och avkopplande sätt att vara på sjön. Och inte minst är en lång bidevindsträckbog i lagom vind och sjögång lika härlig som en fin segling i halvvind eller i slör. Kryssa är trevligt också om man bara är ute för att segla för seglingens egen skull.

Under de senaste säsongerna, har jag använt motorn för ungefär halva årsdistansen och autopiloten är då ens bästa kompis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just så kan det ju vara förståss att man av olika anledningar har en minimidistans ett bestämt mål som man måste hinna till, då är det ju inte kul om det hinner bli natt före tilläggning, grill och drink.

Är det det normala att man bestämmer slutdestination för dagen och sen tar sig dit till vilket pris som helst?

Är det den vanlgaste orsaken till kryssarolust?

Nån annan som har andra aspekter?

Eftersom jag har så liten erfarenhet och dom kompisar som brukar vara med ännu mindre, är det ju roligt för alla att få lite uppgifter ombord, då e ju motvindssegling perfekt eftersom man lätt kan ge flera personer viktiga uppgifter för smidiga slag. Har märkt att det kan bli långtråkigt för såna som får rollen som pasagerare.



Kryssa med masthead och stor genua  är ju lite av ett fyspass, om man är själv och inte har tid och lust att gå upp i vind, tappa fart, för att lättare dra in skotet när man slår.

Självslående försegel verar ju smidigt i såfall, då är det väl bara att styra?

Finns det några nackdelar?

Jag har ju några år på mej att komma över nybörjarnyfikenhetsstadiet, orken finns ju fortfarande.

I takt med att åren går är jag snart pensionsmässig och kanske tappar lite fysisk förmåga. DÅ kan väl självsående vara ett alternativ?



Att stanna till, fixa god mat, ta en drink, bira eller vad man nu vill göra eller bara stanna till och softa, läsa. Kortogott koppla av på som det bara faller deltagarna in på bästa sätt. DEt är liksom grundförutsättning för att man (vi) ska kunna ha utbyte av semester.



Långsegling, där mina seglatser än så länge begränsat sig till Nyköping- Västervik, Gotska sandön i somras. Då bestämmer vi bara att vi åker mot Västervik och sen får det ta så många dagar som det faller sig. Man kanske stannar flera dagar på nåt treligt ställe, träffar andra som man trivs extra bra med eller kommer på att man ska åt något annat håll.



När jag tänker efter reste vi likadant med Motorcykel. KAstade en pil på europakartan. Pilen skulle indikera ungefärlig riktning och dit men inte längre. Första gången hamnade pilen på Sicilien. Det var åxå enda gången pilen och färdens geografiska punkt sammanföll.



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic 410, du skriver: Eftersom jag har så liten erfarenhet och dom kompisar som brukar vara med ännu mindre, är det ju roligt för alla att få lite uppgifter ombord, då e ju motvindssegling perfekt eftersom man lätt kan ge flera personer viktiga uppgifter för smidiga slag. Har märkt att det kan bli långtråkigt för såna som får rollen som pasagerare.

Av det verkar det för mig som om du mest seglar innomskärs. Annars tycker inte jag att det finns så mycket att göra på en lång kryss över öppet vatten. Ett slag i timman, på sin höjd. Alla sitter och kurar i det dåliga vädret öch blir dränkta i överbrytande sjöar. Inte mycket till träningspass och absolut inte roligt för en familj. En annan sak är när man tar ett grabbgäng (eller tjej) och åker ut bara för att det är roligt en stund. Då får det blåsa bäst det vill och man kryssar i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A just det är klart och gör man en sport av att inte använda motor och alla är på så blir det ju klart så.

Ja jag har mest seglat innomskärs, endast en tur till gotska sandön i stark vind och höga vågor. Vi hade vind från babord hela överfarten och det var skit-tungt att styra. Vi seglade iväg vid 18:00-tiden från Arkösund och kom fram vid 2- 3 tiden på natten. Så fyspass blev det definitivt ändå, trots en bog. Hade träningsvärk i vaderna flera dagar efteråt fast vi byttes av vid rodret varannan timme. Hade vi haft motvind den gången skulle vi nog ha väntat till morgonen därpå. Helt klart att det hade blivit mindre tätt mellan slagen då.

Hem skulle vi inte nattsegla...

Några dagar senare seglade vi först runt, moturs, hela ön och skulle fortsätta mot Nyköping. När vi seglade iväg vid 8 tiden hade vi fin vind men när vi nån gång mitt på dagen kom runt norr om ön var det nån som stängde av fläkten. Vi flöt i 0-1kn västerut, grillade, spelade BG, badade hoppade i vid fören och upp i aktern. kl. 22 låg vi fortfarande bara några distans utanför ön. Med lite blandade vinförhållanden turades om i 2-3 timmarspass och kom vi till Nyköping vid 3 tiden på eftermiddan, så nattsegling blev det i alla fall. Vid nåt tillfälle, när det hade börjat ljusna och det var helt vindstilla, såg vi krusningar på vattnet långt fram. Då körde vi faktiskt med motor i 20-30 min för att få vind. Kompisen skulle köra ner till Skåne från Nyköping så vi hade plötsligt fått en tid att passa =).

 

Det var en kompis och jag som seglade. Familjen hade jag nog inte fått med mej alls i det vädret.

Så i det här fallet om vinden mitt under ditresan bytt riktning till motvind, hade det nog blivit motor sista biten eller en 180 gradare tillbaka, beroende på hur långt vi hunnit. Kryssa i dom vågorna i mörker hade nog inte varit nån höjdare.

Dom gångerna jag varit ute och nosat på öppet vatten så ser man ju nästan inga båtar, dom flesta verkar ju, liksom vi, föredra lite mer landnära segling. Lite mer och omväxlande att se än en horisont. Fast jag tyckte det var rätt härligt att släppa allt land ur sikte.

Börjar bli mer och mer sugen på en 20-30 dagars över Atlanten.

Fan vad det är fett å segla. Första gången jag drog upp seglen så kände jag att this is the thing JAg tänkte F. A. N varför har jag inte börjat med det här för 50 år sedan?!?

Nu har jag övertygat mej själv om att jag kanske skulle ha hunnit tröttna då det och att det är helt underbart att känna sej som man gjorde första gången man fick köra moppe, bil osv. som en liten pojk helt enkelt.

FAst jag började spela tennis 25 år sedan, spelade extremt mycket dom 5 första åren, så mycket att kompisar ringde eller kom till tennisbanan först, innan dom sökte mej hemma.

Inte fan har jag tröttnat på tennis, snarare tvärt om, fast jag spelar bara ett par gånger i veckan. och mjuktennis ett par gånger, Det är lite lättare.

=) Det är väl inte jag som fått den här tråden att lova eller falla av.

Jo Oceanis 323! varför skulle den inte kunna segla?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av dessa är att minus är segling i hård vind.

Och plus ligger på komfortsidan.

 

First modellerna har bättre seglingsegenskaper men komfortutrymmena blir lidande vid en jämförelse med oceanis modellerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...