MLind 6 Postad 24 September , 2013 Hej, Jag är på god väg med renovering av en skabbig Yamaha 4-takt 4hp (troligen 1999 el 2000 enligt förra ägaren, motornummerdekalen bortkorroderad). I helgen var det dags för första provkörningen i sjön och motorn går som en klocka, MEN framväxeln kuggar ur... Back fungerar fint. Framväxeln går inte i alls om motorn är startad (en lätt tickande hörs om man försöker) Framväxeln släpper vid belastning om man lägger i med motorn avstängd (snurrar lätt på proppen tills växeln kuggar i) och sen startar. Det jag har testat hittills: * justera läget på länkreglaget/klämman i hålet på riggen, men ingen skillnad. * dra manuellt i växelstaget i växelhuset, men proppen släpper ändå vid lite belastning (handkraft) Efter lite läsning här och på andra forum verkar det som om DOG CLUTCH-delen (på svenska?) skulle kunna vara sliten, alternativt framväxeldrevet. Jag vill plocka isär växeln för att undersöka. Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag river växeln. När jag tar av växelhuset, ska växeln ligga i något särskilt läge? Stegen efter det? Hur kommer jag åt DOG CLUTCH:en? Sprängskiss (F4MSHY 2000), del 37 http://www.boats.net/images/diagrams/yamaha/OB/F4MSHY_MLHY/IMAGES/LOWER_CASING_DRIVE_1.png Det känns som om jag är så nära att få den här skorven fin nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 24 September , 2013 Skicka mej ett meddelande med din mejladress så ska du få dokumentationen du behöver för att riva o sätta ihop det igen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 24 September , 2013 Tackar! Jag ska försöka följa upp här för spridandets skulle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 25 September , 2013 En följdfråga, Tittar jag i servicemanualen för F4x (s 111, 112) ser det ut som att jag kan ta bort LOWER CASING CAP ASSY i sin helhet, dvs utan att behöva skilja lager och oljepackningar åt. Stämmer det? Jag borde då kunna dra ut axeln med backväxeldrev och clutch dog. Missar jag något? Är lite småskraj för att behöva dona med avdragare i det området... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 26 September , 2013 Svarar själv. Det går bra att ta ut fästet till propelleraxeln med axel, packningar och backväxeldrev i ett stycke. Lite lätt bändande med flat mejsel i spåren kring fästet så lossnade det fint. Bifogar lite bilder på rivningen och resultatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 26 September , 2013 Här ses tydligt den chippade DOG:ens hörn (mot backväxeldevet). Mot framväxeln ser det snarlikt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 26 September , 2013 Att backväxeln funkar bra trots snarlikt slitage på drev och dog kan kanske förklaras med att fjädern som trycker tillbaka dog:en mot framväxeln är av och säkert inte ger det tryck in i drevet den borde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 26 September , 2013 Tyvärr gav vattenledningsröret WATER TUBE ASSY upp vid demontering av växelhuset då det var sprött som knäckebröd uppe vid motorblocket. Vilken idiotkontruktion... Röret kärvade i gummibussningen till pumphuset, så det gjorde förmodligen att det blev för tungt drag i röret när jag sänkte växelhuset. Varför ingen lösning med mer flex, typ en slang istället för ett mjukt kopparrör? Jag gissar att det är tänkt att släppa lätt i bussningen och inte dra med den ut, som nu blev fallet. Nytt rör beställt, tillsammans med fjäder och dog clutch/block. Tyvärr måste även motorblocket tas bort för att nå infästningen för vattenröret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 September , 2013 Kul med uppföljning. Fortsätt gärna skriva när du ska sätta ihop det igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 27 September , 2013 Japp, det gör jag. Just nu väntar jag på delar och hinner kanske börja med att ta bort blocket. Är mest orolig för att dra av bultar där, så det blir spännande... Angående vattenröret; är det helt hål i huvudet att kapa röret och montera en bit slang mitt på? Slangen skulle då monteras med lite flex så att växelhuset kan sänkas några centimeter utan att belasta kröken på röret uppe vid blocket, eller infästningen i bussningen i växelhuset. Något i stil med detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 1 Oktober , 2013 Två frågor till jarb främst; 1) När jag återmonterar propelleraxeln, ska jag ha neutralläge på växelstaget då? Jag tycker inte servicemanualen är så tydlig där, eller så fattar jag inte. 2) När jag återmonterar växelhuset fattar jag som att backen ska vara i (som läggs i medan jag vrider på drivaxeln). Stämmer det? Jag tror inte jag kommer åt att fästa klämman till växelstaget i något annat läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 1 Oktober , 2013 Tror inte det spelar nån roll men fram känns väl mest naturligt för att slippa spänn på dogclutchen. Japp, backen är oftast enda möjligheten att få ihop det på snurrorna med hopskruvad växelaxel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 1 Oktober , 2013 Ok, tackar. Jag kände lite försiktigt efter och det verkar som om väljaren hamnar i neutral av sig självt, så jag får nog dra upp staget när jag för in axeln. Nu är blocket av och det avbrutna vattenröret syns tydligt. Blir fortfarande sur på den här konstruktionen, men nu blir det i alla fall enkelt att sätta dit det nya när det kommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 7 Oktober , 2013 Nu har jag monterat nytt vattenrör, ny fjäder till clutch dog:en och ny clutch dog. Bytte även packningen mellan blocket och riggen. Testkörningen i tunna ser lovande ut och växlarna går i fint utan knackande. Jag har dock inte testat framväxel på högre varv, så belastningstestet får vänta till nästa fisketur. För återmonteringen av propelleraxeln gjorde jag så här: 1) Montera fjäder, clutch dog och fjäderpinnen 2) Dra axelfästet med backväxeldrevet över axeln och separera drevet från fästet. Ta bort fästet så länge, lämna drevet 3) Sätt växelstaget i neutral. Vrid medsols på drivaxeln och kontrollera att framväxeldrevet rör sig problemfritt 4) För in propelleraxeln och backväxeldrevet försiktigt och vrid drivaxeln samtidigt så att drevet kuggar i drivaxlens drev. 5) Sätt tillbaka fästet med lite vattenfast fett runt tätningen 6) Kontrollera växlarna samtidigt som du vrider på drivaxeln medsols. Propelleraxeln ska rotera medsols vid fram, stå stilla vid neutral (!) och motsols vid back (växelstaget i sitt lägsta läge). 7) Fyll på växelhusolja Jag återmonterade växelhuset innan blocket, så jag skulle ha koll på vattenröret som jag var lite nojig över, och det gjorde det betydligt enklare att se att röret hamnade rätt. Jag satte växelväljaren i back, kontrollerade läget i hålet på riggen och drog fast fästet mellan stag och växelväljare. Därefter dit med ny packning mellan block och rigg, på med blocket och allt lull-lull som snörstarten, bärhandtag, kåpor osv. Tack för all hjälp. Som vanligt är det här forumet ovärderligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 7 Oktober , 2013 Nytt vattenrör monterat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 7 Oktober , 2013 Låsfästet mellan växelreglage och växelstag i backläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 7 Oktober , 2013 Kul att du fått ihop det! Håller tummarna att även provkörningen går bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 7 Oktober , 2013 Jag bytte impeller på min F4 för nån månad sen och jag måste oxå säga att det var mycket pilligt jämfört med de större motorerna. Nu hade jag inte sån otur att vattenröret gick av, men hela operationen tog betydligt längre tid än när jag gör motsvarande jobb på min Yam F100. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser