Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
EndZone

Byta oljefilter EFTER oljebyte?

Rekommendera Poster

Idag var ingen strålande dag som förstagångsägare av båt och dags för vinterförvaring. Bland annat bytte jag stolt motorolja och insåg efter påfyllning att jag glömt byta oljefiltret. Nu min fråga. Kan jag byta filtret utan att tappa ur all motorolja, eller kommer jag att få världens oljespill att ta hand om? Motorn är en 2008 års Yamaha 60 Hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svar! Men lite olja rinner ut vid bytet, eller? Jag menar - bör man lägga något under filtret som uppfångare av olja, eller rinner det inget alls? Vill ogärna få en överraskning :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som ligger i filtret kommer delvis att rinna ur. Håll en plastburk eller liknande under när du skruvar ur filtret. Eller ta en handduk som kan suga upp oljan. Detta hade också hänt om du bytt filtrer innan oljebytet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter kanonbra det. Grejar man ett byte med handkraft eller krävs någon form av filterdragare måntro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska inte sitta hårt, men med tiden kan det ta fast rätt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OM jag inte kommer ihåg fel så sitter det något som liknar en mutter på undersidan av filtret. Kommer man bara åt med en nyckel där så behöver man ingen avdragare.

Men jag kan ju komma ihåg fel blush. Det har hänt förut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon form av verktyg/avdragare behövs oftast för att lossa filtret. Vad man använder beror på tillgängligheten vid filtret. På min förra båt fick jag använda hammare och en lång bred skruvmejsel för att knacka loss filtret. Montage görs med handkraft. Jag brukar använda en fryspåse att ha runt filtret för att samla upp det spill som blir. Mer spill med horisontalmonterade filter än med vertikalmonterade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fryspåse över filtret

Kanonbra idé, tack för denyes

Brukar ha en burk under filtret men spiller oftast lite vid sidan om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...