Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
peterpro

Fälla masten

Rekommendera Poster

Har skafat en segelbåt,min första båt.

Jag undrar om någon har bra tips för att fäla masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju lite på storleken, men generellt ungefär så här:

1.Förbered genom att lossa på undervant och ev. babystag etc.

2.Puttra iväg till mastkranen och förtöj nogrant rakt under kranen.

3.Koppla slinget och tighta upp. Lossa övervant, akterstag och förstag.

4.Lyft masten och lägg ner den på bockar, på land om det är där den ska vara eller på däck om du ska ha med den.

5.Bunta ihop stag och vant mot masten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett tips som brukar vara bra första gången på ny båt är att åka dit med minst en kompis och göra det en dag/tidpunkt när inte hela klubben planerar att företa samma manöver. Det är en win-win för alla deltagares blodtryck och stressnivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är ovan kan det vara smart att åka till en klubb med mastkran och titta på hur de andra gör. Då kan du lätt bilda dig en uppfattning av hur rollfördelningen ser ut och hur du enklast gör. Titta på flera avmastningar. Olika båtägare gör på olika sätt och då kan du ju se vilket som verkar vara smartast för just din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Lite mera tips, kanske står i Seldén-boken, men jag tror inte det.

Gör allt som går att göra innan du puttrar fram till mastkranen.

1) Dokumentera hur allt är monterat med både foton, anteckningar och tejp på vant, stag, mm. Det arbetet kommer du att ha igen i vår.

2) Plocka fram alla verktyg som behövs, eller se i alla fall till att de finns lättillgängliga ombord.

3) Lossa allt som går att lossa. Ta bort alla saxsprintar och låsningar och lätta på allt så att du vet att det går snabbt och lätt att göra det sista framme vid mastkranen. Du kan lätta på alla vant och stag så att vajrarna bara lätt sträckta.

4) Ta bort allt som går att ta bort. Ett vant på vardera sidan räcker för att hålla masten uppe och har du bakåtsvepta spridare kan du även ta bort akterstaget.

5) Förbered lyftstropp (eller eget rep) så att det bara är att kroka i när du är framme vid kranen.

6) Se till att det finns nog med personer för att klara avmastningen någorlunda snabbt och säkert. En som håller koll på mastfoten (se nedan), en som kör kranen, en som lossar på allt och en som tar hand om ev. rullfocksystem tycker jag är lämplig bemanning första gången. Snacka ihop dig med någon båtgranne som har lite erfarenhet så kan ni hjälpa varandra och så lär du dig.

Se till att en man/kvinna har som enda uppgift att hålla koll på mastfoten (den del av masten som är närmast däcket) så att inte masten tippar över om lyftstroppen hamnat så att tyngdpunkten är för långt ned och så att inte masttoppen slår i mastkranen när masten är loss.

7) Se också till att ha en mastvagn redo och bockar framställda att lägga masten på innan du kör fram till mastkranen.

En väl förbered avmastningen kräver 20 - 30 minuter vid mastkranen medan en dåligt förberedd avmastning kan ta mer än en timme.

Det är mycket att göra och mycket att tänka på, men om du gör det mesta i lugn och ro på någon annan plats än vid mastkranen så slipper du stress och då kommer det att gå som en dans att masta av. Dessutom utan en massa onödiga risker som stress ofta leder till.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en mindre båt går det också bra att fälla utan kran, särskilt om mastkranen är värdelös som den är i Näset. Svordomsfrekvensen blir betydligt lägre om man gör det för hand.

Har både mastat på och av en IF inbackad vid sin bryggplats på 4 pers. Vi skarvade försegelfallet med en stum lina och hissade sedan ner masten med hjälp av ena vinchen. Vid sidvind kan en person stå med storfallet på lovartsidan på bryggan och hålla emot Undervanten låter man sitta kvar tills masten är nere och dessa monteras också innan resning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en mindre båt går det också bra att fälla utan kran, särskilt om mastkranen är värdelös som den är i Näset. Svordomsfrekvensen blir betydligt lägre om man gör det för hand.

Har både mastat på och av en IF inbackad vid sin bryggplats på 4 pers. Vi skarvade försegelfallet med en stum lina och hissade sedan ner masten med hjälp av ena vinchen. Vid sidvind kan en person stå med storfallet på lovartsidan på bryggan och hålla emot Undervanten låter man sitta kvar tills masten är nere och dessa monteras också innan resning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

J_axl: Det där lät klart tveksamt som råd till en nybörjare, för som Mackey påpekade ovan i punkt 6 så är påpasslighet vid däcksmastfoten ofta nödvändig. (Vid kranlyft där slinget anbringas vid däcksnivå för att sen glida upp till spridarnivån så blir masten något övertung, tappar man mastfoten så kan toppen okontrollerat slå ner i backen/sjön/skallkraniet.)

Nå, ifall man som du föreslår inte använder nån kran eller ens högt placerad lyftpunkt alls så förvärras väl denna risk ytterligare
?

[själv skulle jag i.a.f. undvika metoder som bygger på avsaknad av högt placerad lyftpunkt även om det till nöds kan funka. Kan förmodligen bli litet köbildning vid mastkranar så här års även i Skåne, men sånt är båtlivet ibland? ;)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finessen är man inte har någon kraft som verkar uppåt så mastfoten lyfts inte. Det förutsätts ju dock att masten inte kan glida i längsled ens när den är fälld. På de båtar (små) som jag har mastat av sitter en bult i bakkant av mastfoten som löser detta. 

Det kräver givetvis planering och försiktighet men på vi var också nybörjare första gången vi gjorde det och det var inte så dramatiskt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår gamle kranförare sa alltid Håll roten på plats. Enligt honom berodde de flesta skador på att mastfoten åkt iväg. Jag sätter alltid en tamp genom ett block vid mastfoten till masten. Finns det en kicktalja så använder jag den. Är jag själv så tar jag med mig den spända tampen upp på kajen och släpper när jag börjar hissa. Om tyngdpunkten på masten är hög eller man inte vet så tar man ett sling runt kranens hisswire och kopplar till spinnfallet som sen tajtas. Då kan inte masten tippa. När jag mastar av spelar det ingen roll men vid påmastning fäster jag undervanten först, det brukar gå snabbast att få dit dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mastkranarna är anpassade för ett visst antal kg och om man straffar ner masten som du beskriver måste man vara mycket noggrann att verkligen släppa efter så man inte överbelastar och förstör winchen. Det har hänt hos oss där nya winchn var förstörd efter bara två säsonger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två båtar varav den ena är en liten Albin 57:a. Denna lösningen att hissa och fälla masten är idealisk på en liten båt. Tripodmetoden kallar min kamrat som uppfann den på sin Albin.

 

Man använder två träreglar som tillsammans med bommen och storskotstaljan bildar ett lyftok i form av en trebensställning (tripod). Träreglarna är 235 cm och förvaras nere i båten under ryggstöden under skarndäcket.

 

http://airybright.se/albin57/mastning/mastning.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På J80 använde vi det fransmännen kallar chèvre (get) och engelsktalande för gin pole för att sätta upp och ta ner masten utan tillgång till kran. Det är inte en ovanlig metod på båtar i den storleken. Det bör finnas gott om klipp och beskrivningar om man googlar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk vad mycket enklare det är att ge ett adekvat råd om man vet hur stor båten är eller masthöjden. Det kan ju vara allt mellan en havskryssare med mast på många hundra kilo till en liten båt där masten väger några tiotals kilo. Själv är jag så lyckligt lottad att vår mastkran tar frihängande masthöjder på ca. 18m med lyft i t.ex spinnakerfallet. Det är då inga problem att masta eller masta av själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, man ska vara försiktig. Håller man tampen i handen lär inte kraften kunna bli för stor. Sätter man fast tampen måste man lossa innan man börjar hissa. Mer än en gång har jag sett folk som glömt lossa undervanten innan de lyfter, de är obra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det har kommit en del svar, helt ok. Men trådskaparen har inte hört av sig och han skrev  fälla masten. Menar han masta av eller att fälla ner masten?

Så vad är det som gäller?

Om man menar fälla så kan man ha bommen som fällningsstång, förklarar ine det här å nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Skall plocka upp båten över vintern och demontera masten.

Jag tackar för alla tips.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...