Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
EndZone

Vart tusan sprutar jag in konserveringsoljan?

Rekommendera Poster

Jag blir tokig. Jag är banne mig inte motorkunnig, men att konservera en 4-taktare borde jag ju ändå kunna tycker man. Jag har en Yamaha 60 Hk från 2008. Se bild nedan. Är det rätt tänkt att spruta in konserveringssprayen i det där gallerförsedda luftintaget? Eller vart tusan ska jag spruta?

Ska motorn gå på normal tomgång eller ökad sådan? 

http://www.arsetalk.com/pdf/bild.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en motor med insprutning, skall du INTE spruta in nått i insuget!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Förra ägaren gjorde alltid så enligt egen utsago. Vad händer om man gör så? Garanterat problem?

Vad ska man göra istället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ur med stiften, spraya 5 sek i vart hål, veva runt motorn 2 varv o sen likadant en gång till. Så brukar jag göra :) Man kan få olja på temp o trycksensorn samt tomgångsventilen men de är egentligen inte så känsliga o det brukar oftast gå bra ändå. Glöm inte fuel stabilizer i tanken innan sista turen o dränera sen ångseparatorn när du konserverat..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helvete...jag gjorde som förra ägaren, men inte fan storknade motorn för det, så jag gav upp. Har jag ställt till det som tusan nu när jag spruta in genom insuget? Känner mig kallsvettig här...

Hur märker jag om det jag gjort gått galet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nejdå.. Med mycket stor sannolikhet så har inget hänt. Men ta fasta på sista meningen i mitt förra inlägg annars riskerar du problem..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt en novis, jag är jättetacksam för att du tar dig tid, men jag är en slow learner :)

Fuel stabilizer är jag med på, men kan man inte istället köra slut på bränslet och sedan ta loss och tömma tanken över vintern? Missar jag något uppenbart?

Sedan den där ångseparatorn, vart sitter den och kan jag på något vis få reda på hur jag går tillväga? 

Återigen - ett oerhört stort tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du nu är novis så hitta inte på massa eget jox som riskerar o inte bli bra. Nej det funkar inte bra o köra slut på soppan. Bläddra lite i din ägarmanual så hittar du massa info. Där hittar du nog även hur du dränerar ångseparatorn. Om inte så kolla länken nedan..

http://www.simyamaha.com/category_s/1847.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...