Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
RikardE

KBV Race?

Rekommendera Poster

I eftermiddags vid 4 tiden körde vi genom Vaxholm mot Stockholm. 

Två 40 fots charter ribbar kör omkring och leker och får sällskap av en Hydrolift, det blir fullt race, ser när vi kommer närmare varandra att det är Nisse som är ute och leker. Efter en stund stannar KBV och ligger lugnt i vattnet för att efter en stund fortsätta sitt race med charterribbarna.. Känns som väl spenderade skattepengar... Jävla sopor.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man bli förvånad?

Knappast. De har redan visat sin dåliga sida vid flera tillfällen.

Sverige behöver inga låtsaspoliser som leker med utrustning betalad av våra skattemedel.

För: mer poliser på sjön, emot låtsaspoliser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har ju KBV vesäntligt andra arbetsuppgifter än polisen, även om också har vissa polisiära uppgifter. Men det visste du förståss redan, egentligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Övning ger färdighet. Men det kanske är bortkastade pengar att öva. Bättre att prova direkt i skarpt läge. Då kan någon alltid klaga på att de inte har övat nog för uppgiften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dagen till ära såg det mer ut som lek än som övning.. Men men..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan väl bara säga att om jag kund bli anställd som kustbevakare och fick chansen att köra sådana båtar skulle jag nog också ha väldigt svårt att låta bli att öva på det sättet, låter sanslöst roligt...devil

Sen är det naturligtvis så att om och när de behöver köra fort i ett skarpt läge måste de ju ha fått öva det innan, och lek är också ett sätt att öva.

Mvh Jocke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara sansa debatten om KBV en smula. När vi körde från Vaxholm utmot Trälhavet där knop begränsning 8 gäller så satt min yngste son vid spakarna. Jag så något längre bort, en rib, och sa till grabben att hålla knopbegränsningen. KBV naturligtvis som tog oss på laser. Jag tog över och körde upp långsides. Förklarade att jag var ute med grabbarna för att rosta av dom innan säsong(detta var i juni). Två ytterst hyggliga grabbar i KBV förklarade för sonen vikten och varför man har knopbegränsning. Hövligt med humor och när dom var klara önskade dom oss en trevlig fortsättning på dagen och en säker båtsommar. Mina grabbar tyckte detta var ytterst viktigt. Jättebra att ha blivit stoppade etc var snacket när vi åkte hem.

Bra gjort och snyggt jobbat KBV!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

yes Bra skrivet.

För övrigt behöver KBV snabba båtar om de ska stoppa alla vattenskotrar som de klagas en del på här.wink

Liksom för att stoppa fyllestyrare på sjön.winkangel

Eller för att i största allmanhet försöka upprätta lag och ordning på sjön. Utöver dessa uppgifter har de bl.a. gränsbevakande uppgifter och de beivrar även dumpning av miljöfarligt avfall från handelsjöfart.

Jag tycker att kustbevakarna har en tydlig uppgift. De är trots allt en myndighet med uppdrag från regeringen. Liksom polisen. Har ni aldrig sett en polisbil köra för fort utan märkbar orsak? Kanske för att myndighetspersonerna också är människor.

Men det kanske är svårt att vara ödmjuk inför andras brister, när man själv är perfekt?wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Tro det eller ej men jag håller med Soumi Battis analys av KBV. Jag tror dock inte att det finns någon sansad båtmänniska som inte tycker att det är OK att KBV har fått sitt uppdrag och att de också gör sitt bästa för att efterleva detta uppdrag. Uppdraget är säkert inte lätt.

Men vi har alla vår egen erfarenhet av KBV och jag tror också att om man tillhör kategoin som tycker att det är OK att dricka alkohol till sjöss så upplever man nog också KBV som att man har dem i hasorna.

Vi dricker visst alkohol ombord men förenar aldrig detta någonsin med framförandet. Vi efterlever regler och förordningar, hjälper andra båtägare och gör vårt för att underlätta för oss själva men också för andra om situationen så kräver.

Ändå har jag fått min bild av KBV stukad och detta helt beroende på den bobbiga attityd som killar i uniform kan uppvisa. Detta handlar då inte längre om att de försöker att göra sitt uppdrag utan om något helt annat; attityd till båtfolk och andra som faktiskt betalar deras lön.

Nu har vi haft vår båt på land i sommar så mina KBV-erfarenheter går tillbaka till sommaren 2012 och då fanns det många tillfällen när just denna KBV-attityd i malmöområdet slog i taket, eller botten...  Jag vet också andra båtägare i Malmö som noterade denna attitydkatastrof och om detta berodde på överspändhet, nyanställningar eller aningen för stärkta uniformskragar vet jag inte men något var det.

Det skall dock sägas att jag också har mött trevliga KBV´are men tyvärr minns man de andra så mycket bättre. Vi kan inte ha ett samhälle där uniformerad statlig personal spelar Allan och det där med att vara ödmjuk är något som just uniformerad personal har allt att vinna på.

Man ska kunna läsa av en situation och kanske är det just där som det glappar...

post-10024382-1394237663,6811_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet från Malmö är raka motsatsen. Jag har bara blivit trevligt bemött, och det är tack vare KBV som vi blivit av med buskörningen utanför Västra Hamnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det är helt ok att vi har en väl fungerande polis men skulle knappast uppskatta om vi låter parkeringsvakter (lapplisor) börja med husransakan bara för att snåla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle det ens ligga i farans riktning att lapplisor skulle få befogenheter att utföra husrannsakan? För inte drar du väl paralleller med

KBV. Du, som kan så mycket vet ju att KBV haft polisiära befogenheter i över 30 år. Jag tror inte detta omfattar rätten att ta upp gästhamnsavgift, för att nu dra en annan begåvad parallell.

Edit: självklart fel inlägg som citerades. Skit bakom spakarna här, dålig kombo med ny telefon. Sorry.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...