Johankomet 1 Postad 22 September , 2013 Har ny båt för säsongen. Har precis tagit upp den och ska vinterkonsarvera. Motorn är en gammal Volvo Penta 570 från 1990 och drevet ett 290 duoprop. Var kopplar jag på slang för att spola igenom systemet? Samt hur får jag lättast in glykolen? Vänligen, Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Watermill 1 Postad 25 September , 2013 Antar att motorn endast är sjövattenkyld! Lossa slangen på motorns babordsida, sitter långt ner och kommer från skölden. Den är grov ca 30mm och hård och skall så vara så den ej sugs ihop då den är kopplad till sugsidan på sjövattenpumpen som sitter i framkant på motorn på vevaxeln. Lossa denna slang vid skölden och skarva med en slang nån meter som passar att trycka in i denna. Blanda vatten o glykol 50/50 i en hink. Stoppa ner den skarvade slangen i hinken men innan start demontera först temostaten och montera tillbaks termostathuset utan termostat.Annars går glykolblandningen raka vägen ut genom avgaslimporna och trycker ej ut sjövattnet som finns i blocket med sönderfrysning som följd! Starta motorn och låt den gå på tomgång medan hinken töms och det glykolblandade vattnet sprutar ut genom drevets avgas utsläpp! Samlas upp lämpligen i en rejäl balja eller säck som finns att köpa i båttillbehörsbutiker! Har du sötvattenkylning är det samma förfarande men du slipper demontera termostaten, kolla bara glykolhalten i sötvattnet! Är sötvattnet grumligt och klent med glykolhalt, tappa ur och byt till fräsch 50/50 blandning! Vill du skölja ur motorn först med färskvatten är det bara att skippa glykolblandningen i hinken och köra med rent vatten tills du tröttnar sen i med glykolblandningen! Glöm ej att återmontera temostaten efteråt! Lycka till Watermill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 26 September , 2013 En fördel att även tömma systemet på vatten innan man kör igenom glykolblandningen Själv så skippar jag att koppla loss slangar och kör istället med spolmuff på drevet kopplad till en länspump i ett kar med glykolblandning under drevet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johankomet 1 Postad 28 September , 2013 Ok. Tack för er hjälp!! Då var det rätt slang jag tänkte på. Den är rätt hård och sitter lite knepigt o trångt till (nimbus epoca...med trångt utrymme). Vänligen Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser