Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
bar190

GPS-Laptop

Rekommendera Poster

Grunnar på om jag skall köpa en vanlig GPS-färgplotter eller satsa på en laptop. Dock misstänker jag att Lap-topen inte riktigt är läsbar i direkt solljus, vad säger panelen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver kopplat en lös 17 tft skärm till PCen. Syns utmärkt även i starkt solsken. Skärmen körs direkt på båtens 12 volt.

post-571-1394234347,6387_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trodde att det skulle bli svårt att se men det syns hur bra som helst på min lap. PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DÄr ser man.. klart intressant. Jag menar bilden blir ju extremt mycket större än med en GPS-plotter. Sedan har jag för mig att de scannade sjökorten ger bättre noggrannhet när man zoomar mycket jämfört med de vektoriserade, kanske inte spelar någon roll. Jag är helt grön som vanligt.. Någon som kan tipsa om rätt mjukvara och GPS-hårdvara (Antenn/mottagare) samt kartor? Åker i Stockholms skärgård och mälaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde.. Lasse L: Grymt fin styrhuytt du har ordnat där! :-tackar :-tackar :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst plotter

Antenn med USB anslutning finns att köpa för 800:- Haicom HI-204E heter den. Programvaran kan man köpa för 2200:- (Garmin Bluechart) eller ladda hem en kopia via ett fildelningsprogram gratis , dock olagligt... Sen finns det ju Fugawi med om man vill ha det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja. Om din båt hoppar å studdsar utav he...e så skulle jag satsa på en før marint bruk designad plotter. Datorn får en del hjuling i småbåtar som går fort. Men kan du hålla dig i skinnet å slå av lite i dom størsta svallen från finlandsbåtarna duger nog datorn. Dom vanliga Laptopskærmarna ær inge bra i direkt solljus. Man kan dock sætta skygglappar på skærmen før att få lite skugga. Jag kør sjælv med en vanlig Dell och SeaMap och det duger fint och kostar bara en bråkdel av vad en plotter kostar. -Kan man ju tømma kameran också... -Jag anvænder en fastmonterad Garmin GPS, på så sætt får jag alltid fart och tripp æven på korta, kænda turer då jag inte bryr mig med datorn. -kostar inte många spænn extra... -Jag har en handhållen Magelan med inbyggd antenn, fæste och kabelsats och allt till øvers om det kan vara något? Ricky.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, om du bara vill testa ett enkelt sjökortsprogram i BSB-format kan du gratis ladda ner seaclear. Det påminner om Fugawi fast det är givetvis lite enklare. Dock måste du i vilket fall som helst greja sjökort, om du inte vill scanna in själv. Ladda ner här: http://www.sping.com/seaclear/ /M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen... Blir mer och mer kluven, ju mer jag tittar runt. För en plotter med karta får man ju hosta upp närmare 10000:- och då ska man navigera utifrån en 5-6 skärm, jag får en känsla av att man får ganska lite för de pengarna. Och om några år lär det finnas grymmare grejer till mindre pengar som vanligt. Hmmm känns inte klockrent. Ska fundera mer på PC-varianten, vore fräckt med en fast installerad PC i båten med en liten TFT-skärm strategiskt placerad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...