Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
Mattejao

Ockelbo c20

Rekommendera Poster

Hej! Jag har sneglat lite på en ockelbo c20 till nästa sommar. Jag undrar lite över vilket motoralternativ jag ska leta efter. Går den bra med 6-7 pers? Top/Marschfart med dem olika motorerna samt förbrukning. Alla tips och råd är välkomna!

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C20 är en trevlig båt som rymmer många funktioner, tycker jag det ser ut som... har inte haft någon själv. Men jag kan ändå gissa lite pga att jag ändå haft en T17, en HT19, en C18 och den klassiska DC21:an.

Så? De här båtarna byggdes på den tiden då det gällde att bygga ordentligt... de har mycket plast... vet jag... som skulle sätta in logg i DC21 och fick skaffa en längre borr! Många cm...

Det innebär att båtarna är tunga!

Plus att de tidigare årgångarna hade 100-drev som passar mot ganska små motorer, typ 100 hk. Det in sin tur innebär att det blir problem om du ska upp i planing med 6-7 personer.

Antingen så accepterar du att det blir trögt. JÄTTE - trögt...

Eller så letar du efter en båt där förre ägaren bytt motor och moderniserat. Det blir inte så förfärligt mycket dyrare i pengar men i procent är det nog upp 100-120%. Så det är en budgetfråga egentligen...   nyare motor är ju bättre i längden.

Och ska du ofta ha 6-7 personer så tycker jag att du ska överväga en DC21 eftersom den sittbrunnen är så mycket större. Två sitter fram och 3-5 personer i soffan där bak. 

Förbrukning är samma för olika motoralternativ om du inte har för hög fart, alla motorer drar nog en dryg liter per distans i runt 18-20 knop. Fortare kostar mer. Men förhållandevis mindre med en stor motor. Men en stor motor har nackdel då du ligger i 8-10 knop, då kan den dra väldigt mycket. Fem knop är perfekt fart när du sniffar runt alla fina öar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

b20 och b30 verkar vara vanliga till denna. b20 runt 1 l/mil och b30 runt 1.3 vid marschfart. 6 vuxna kan sitta i båten men b20 kommer nog inte räcka till för att plana.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättetrevlig båt, jag har en till salu, kolla blocket under fagersta. du får den för 37000:- vid snabb affär

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...